Hei,
Muutin kuukausi sitten täysin uuteen kerrostaloasuntoon. Olen erittäin tyytyväinen useimpiin asioihin, paitsi että kuulen meteliä katostani huolimatta siitä, että asun ylimmässä kerroksessa. Muuten asunto on erittäin hyvin eristetty, mikä vain korostaa ääntä kun se alkaa kuulua. Eniten häiritsee hissin ääni, jonka kuulen aina kun se käynnistyy kerroksesta riippumatta. Tämä alkaa enemmän jysähdyksellä, sitten kuuluu moottorin jyminä ja loppuu toiseen jysähdykseen ja kovaan naksuvaan ääneen. Koska he ovat yhä paikan päällä viimeistelemässä kiinteistöä, olen puhunut heidän kanssaan ja he ovat tarkistaneet, että eristys on kunnossa. Talo ja kattoni ovat tehty betonista. Asun hissin vieressä, mutta meteliä kuuluu myös huoneissa, jotka eivät ole seinänaapurissa hissin kanssa. Mielenkiintoinen asia on, että asunnossani on erityisen korkea huonekorkeus (3.25m) jonkin piirustusten virheen vuoksi, joka heidän mukaansa mahdollisti sen. En tiedä, voiko tällä olla jotain tekemistä asian kanssa.

He poraavat myös alakellarissa, mikä kuuluu erittäin kovana asunnossani. Kummallista on, että se kuulostaa siltä kuin he poraisivat yläpuolellani, vaikka asun ylimmässä kerroksessa 7. kerroksessa. Kellarista tuleva poraamisen ääni loppuu, koska rakennustyöläiset työskentelevät vielä kuukauden verran, joten sen kanssa voi elää. Mutta hissin ääni on uskomattoman häiritsevä mielestäni ja tuntuu, että eristyksessä on jotain vikaa, kun kuulen nämä äänet katosta ja en esimerkiksi ulko-ovesta.

Onko kellään ajatusta, kuinka ääni voi tulla niin helposti asuntoon ja miten se voisi ratkaista? Tulen hulluksi kun kuulen sen menevän edestakaisin koko päivän nyt kun työskentelen lisäksi kotona pari kuukautta eteenpäin.

Rakenteisiin liittyvää ääntä boltatusta hissikoneistosta. Tuskin voit tehdä paljon tälle.

E etompau sanoi:
Runkoäänet kiinteästi pultatusta hissikoneistosta. Luultavasti et voi tehdä asialle paljonkaan.
Eikö sitä voi vaimentaa tärinää tarkoitatko? Kuinka yleensä yleensä tehdään? En voi kuvitella, että tältä kuulostaa, kun asuu ylimmässä kerroksessa hissikoneiston kanssa uusissa asunnoissa.

Tuntuu täysin kohtuuttomalta, että se kuulostaa tältä uudessa asunnossa, josta olen maksanut suhteellisen paljon rahaa. Olen mitannut naksahtavaa ääntä lähes 45 desibeliin (mobiilisovelluksella, joten ei kovin luotettava), mikä ymmärtääkseni on aivan ylärajalla yksittäisille äänille, ja kuitenkin tämä toistuu.

Edit: Tämä on suuri kiinteistö, joten siellä on useita portaikkoja, eikä heille ole tullut valituksia muilta ylimmässä kerroksessa asuvilta. En voi kuvitella, että heidän asunnoissaan kuulostaa samalta. Joten todennäköisesti siellä on onnistuttu paremmin, jos näin on.

Hissikoneisto sijaitsee lähellä asuntoasi ja kun moottori käynnistyy, on väistämätöntä, että syntyy erilaisia ääniä.
Että koneessa olisi epätasapainoa tai muita vikoja, on epätodennäköistä, jos hissi on nyt avoinna liikenteelle.

E etompau sanoi:
Hissikoneisto sijaitsee lähellä asuntoasi, ja kun moottori käynnistyy, on väistämätöntä, että syntyy erilaisia ääniä.
On epätodennäköistä, että koneessa olisi epätasapainoa tai muita vikoja, jos hissi on nyt avoinna liikenteelle.
Hissi todennäköisesti aiheuttaa ääntä. Mutta en usko, että näin paljon ääntä päästetään sisään on normaalia. He tulevat tarkistamaan ja kuuntelemaan sitä huomenna. Jos he eivät löydä ratkaisua, heidän tulisi kutsua rakennusten akustiikan asiantuntija, jotta voimme kuulla, mitä heillä on sanottavanaan.

Ei kai asuntosi suuri huonekorkeus alun perin ollut tarkoitettu äänenvaimennukseen?
En ole rakennusinsinööri, arvaan vain...?

Kuinka paljon se oikeastaan kuuluu? Käytätkö Arbetsmiljöverketin melusovellusta, se on yleensä yllättävän luotettava. Jos 45 dB pitää paikkansa, niin se ei ole ollenkaan kovin merkittävä ääni. Vertailun vuoksi työpaikallamme voimme pitää meteliä niin, että yöaikaan melutaso on 42 dB lähistöllä olevissa asunnoissa ja huomattavasti korkeampi päiväsaikaan. 40-45 dB on myös se taso, jolla keskustelutaso tai erittäin hiljaiset kodinkoneet ovat.

Fotografen Fotografen sanoi:
Eikö ole niin, että alun perin ylimitoitettu huonekorkeus asunnossasi oli tarkoitettu äänieristykseen?
En ole rakennusinsinööri, arvaan vain...?
Niinpä, olen kysynyt heiltä siitä, mutta he sanovat, että se on eristetty kuten pitääkin ja että "oli yksinkertaisesti tilaa" sille.

C C.Lundin sanoi:
Kuinka paljon se oikeastaan meluaa? Jos käytät arbetsmiljöverkets bullerapp-sovellusta, se on yleensä yllättävän luotettava.
Jos nyt 45 dB pitää paikkansa, se ei ole lainkaan erityisen merkittävä ääni.
Vertailun vuoksi työpaikalla melutaso voi olla niin korkea yöllä, että se on 42 dB läheisissä asunnoissa ja huomattavasti korkeampi päivällä. 40-45 dB on myös keskustelutaso tai todella hiljaisten kodinkoneiden taso.
Kuulostaa hieman oudolta.. Oletko varma, ettet ole 10 dB liian korkealla nyt siinä mitä kirjoitat? Ette kai voi meluta niin, että se kuulostaa vähän kovalta keskustelulta muiden asunnoissa yöllä? Hissi kuulostaa huomattavasti kovemmalta kuin jääkaappi ym. kun se toimii. Ymmärtääkseni suurin sallittu ääni on lisäksi 45 dB makuuhuoneissa ja olohuoneissa.

Joka tapauksessa, ääni kuuluu television ja musiikin yli, erityisesti viimeinen naksahdus. Luulen, että sekin ääni voi olla yli 45 dB, mutta että se on niin lyhytaikainen, että sovellus ei ehdi reagoida täydellisesti. Mutta ei, se ei ole itsessään kova, mutta riittävän häiritsevä kun istuu muuten aivan hiljaista kotia vasten.

markaner markaner sanoi:
Kuulostaa vähän kummalliselta.. Oletko varma, ettet ole 10 db liian korkealla nyt siinä, mitä kirjoitat? Ette kai voi meluta niin, että se kuulostaa vähän kovalta kuin keskustelu muiden asunnoissa yöllä? Hissi kuulostaa huomattavasti kovemmalta kuin jääkaappi ym., kun se käynnistyy ainakin. Maksimiääni näyttää olevan 45 db, kuten olen ymmärtänyt makuuhuoneessa ja olohuoneessa.

Joka tapauksessa, ääni kuuluu television ja musiikin yli, erityisesti viimeinen napsahdus. Luulen myös, että kyseinen ääni voi olla yli 45 db, mutta se on niin lyhytaikainen, että sovellus ei ehdi reagoida täysin. Mutta ei, se ei ole kovaa itsessään, mutta riittävästi ollakseen valtavan häiritsevää, kun istuu muuten hiljaisessa kodissa.
Täysin varma. Mutta toisaalta jäin jumiin numeroon, jonka kirjoitit, sehän voi aivan hyvin olla mitattu täysin väärin.
Vaikea tietää, onko se oikeastaan normaalia vai ei. En ole koskaan itse asunut hissillisessä talossa, mutta usein vieraillut ihmisten luona, ja mitä muistan, hissi on aina kuulunut, jos asunto sijaitsee jokseenkin lähellä kuilua.

C C.Lundin sanoi:
Täysin varma. Mutta toisaalta jäin ehkä kiinni siihen numeroon, jonka kirjoitit, se on voitu mitatakin ihan väärin.
Vaikea tietää, onko se oikeasti normaalia vai ei. En ole itse koskaan asunut hissillisessä asunnossa, mutta usein olen vieraillut ihmisten luona ja muistaakseni hissin ääni on aina kuulunut, jos asunto sijaitsee suhteellisen lähellä akselia.
Okei! Uskon tosiaan, että se kuulostaa kovemmalta kuin mitä olen mitannut, mutta ennen kaikkea ääni on todella erottuva, kuuluu melkein mitä tahansa teet, ellei rummuttele kattiloita. Muuten en ole kuullut hissejä näin selvästi muissa asunnoissa, ja olisin yllättynyt, jos tämä on mitä pitäisi odottaa. Suurin syy muuttaa ylös oli juuri se, että välttää naapurin äänet yläpuolelta, mutta nyt hissistä tuleekin paljon pahempi ääni. Katsotaan, mitä projektijohtaja sanoo huomenaamulla, kun he tulevat tänne! Toivottavasti hekin ovat sitä mieltä, että se kuulostaa liikaa.

• Tykkään
C.Lundin
  • Laddar…
Kuuluuko ääni koko ajan vai onko se vain kytkinten naksahdusta käynnistyessä ja pysähtyessä? Uudet hissit ovat yleensä melko hiljaisia lukuun ottamatta kytkimiä käynnistettäessä ja pysäytettäessä. Mutta ne voivat myös aiheuttaa melua, jos taajuusmuuttaja ei ole kunnolla säädetty.

A Avemo sanoi:
Kuuluuko se koko ajan vai onko se vain napsahtavia kontaktoreita käynnistyksessä ja pysäytyksessä? Uudet hissit voivat yleensä olla melko hiljaisia lukuun ottamatta kontaktoreita käynnistyksen ja pysäytyksen aikana. Mutta ne voivat myös kuulostaa melko äänteisiltä, jos taajuusmuuttajaa ei ole säädetty oikein.
Se kuuluu koko ajan, mutta erityisesti käynnistyksessä ja pysäytyksessä.

Joka tapauksessa, tuli todella paljon hissikeskustelua. Samanaikaisesti kuuluu katoltani, kun työntekijät laskevat työkaluja maahan kellarissa 8 kerrosta allani. Joten en ole täysin vakuuttunut siitä, että itse hissi on liian äänekäs vaan voi olla, että kaikki ääni resonoi asuntooni kattoni kautta jostain kummallisesta syystä?

Magnus E K
En tiedä, mitä säännöt sanovat melun maksimista jne., mutta minusta tuo kuulostaa täysin hyväksymättömältä, enkä luovuttaisi ennen kuin se on korjattu (vaihtoehtoisesti muuttaisin pois). Olen asunut kahdessa hissillisessä asunnossa (en korkeimmassa kerroksessa, mutta hissikuilun vieressä), yksi rakennettu 1974 ja toinen 2006, enkä kuullut hissistä juuri koskaan mitään, vaikka muualla oli täysin hiljaista (usein kuului meteliä naapureiden asunnoista ja ulkoa). Uudemmassa (uusi vuokra-asunto) oli aluksi ääni, jonka luulin tulevan hissistä, mutta se osoittautui tulevan vastapäisen kaksikerroksisen asunnon portaasta, ja katosi kokonaan, kun he kiristivät muutaman pultin, jotka nähtävästi eivät olleet kunnolla kiinni.

markaner markaner sanoi:
Hei,
Muutin kuukausi sitten aivan uudisrakennettuun asuntoon. Olen erittäin tyytyväinen melkein kaikkeen paitsi siihen, että kuulen meteliä katostani, vaikka asun ylimmässä kerroksessa. Muuten asunto on hyvin eristetty, mikä vain korostaa ääntä, kun se alkaa. Eniten häiritsee hissin ääni, jonka kuulen joka kerta, kun se käynnistyy, kerroksesta riippumatta. Tämä alkaa enemmänkin kolauksella, sitten moottorin ääni alkaa jyrinä, ja päättyy uudella kolauksella ja kovalla naksahduksella. Koska he ovat edelleen paikalla viimeistelemässä rakennusta, olen puhunut heidän kanssaan, ja he ovat tarkistaneet, että eristys on kohdallaan. Talo ja kattopinnat on tehty betonista. Asun hissin vieressä, mutta ääntä kuuluu myös huoneissa, jotka eivät ole vierekkäin hissin kanssa. Yksi mielenkiintoinen asia on, että asunnollani on erityisen korkea kattokorkeus (3,25 m) ilmeisesti piirustuksissa olevan virheen vuoksi, joka heidän mukaansa mahdollisti sen. En ole varma, voiko tällä olla mitään tekemistä asian kanssa.

He myös poraavat alhaalla kellarissa, ja se kuulostaa erittäin kovalta asunnossani. Kummallista on, että se kuulostaa kuin he poraisivat yläpuolellani, vaikka asun ylimmässä kerroksessa, kerroksessa 7. Kellarista tuleva porausääni kuitenkin loppuu, koska rakentajat työskentelevät vielä kuukauden ajan, joten sen kanssa voi elää. Mutta hissin ääni on todella häiritsevä mielestäni, ja tuntuu siltä, että eristyksessä on jotain vikaa, kun kuulen nämä äänet katosta eikä esimerkiksi ulko-ovelta.

Onko jollain käsitystä, miten ääni voi tulla niin helposti asuntoon ja miten se voitaisiin ratkaista? Tulen hulluksi kuunnellessani sen kulkemista edestakaisin koko päivän, etenkin kun työskentelen nyt myös kotona vielä kuukauden eteenpäin.
Ääni, jonka kuulet hissin käynnistyessä ja pysähtyessä, tulee jarruista. Riippuen hissin merkistä, joissakin tapauksissa on mahdollista säätää jarrujen liikematkaa, lyhyempi liike = vähemmän ääntä.
Nykyään hisseissä ei ole enää konehuonetta "ullakolla", vaan kone ja kaikki elektroniikka sijaitsevat hissikuilun ylimmässä kerroksessa.
Jos asennuksessa ei käytetä oikein esimerkiksi kumijoustimia, voi erittäin helposti syntyä runkomelua.
Jos talossa on enemmän rappukäytäviä, jotka on rakennettu samalla tavalla, suosittelen, että kysyt joltakin naapurilta, saisitko tulla kuuntelemaan.

Ihmiset havaitsevat äänet hyvin eri tavoin, mikä saattaa olla jollekin erittäin häiritsevää, ei häiritse toista lainkaan. /Terveisin Claes

• Tykkään
Maria T ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.