Omistan vanhan hirsitalon, tai se on ehkä lähempänä liiteriä/mökkiä. Mutta yläkertaan aion tehdä musiikkistudion/treenitilan, joten tarvitsen äänieristystä seinille, ja siksi tarvitsen vähän tasaisempia seiniä.
Voiko 20mm lastulevyt laittaa suoraan hirsiseinille? Nimittäin minulla on niitä muutama, vai mikä on paras ratkaisu!?
Auttaako laittaa tuulensuojapaperia hirren ja lastulevyjen väliin vai aiheuttaako se vain enemmän haittaa?
Kiitos.

J jonsi sanoi:
Minulla on vanha hirsitalo, tai se on ehkä lähempänä vaja/mökki. Mutta yläkerrassa aion muuttaa sen musiikkistudioksi/harjoittelutilaksi, joten tarvitsen äänen eristämistä seinille, joten niiden on oltava hieman tasaisempia.
Voiko 20mm lastulevyjä asentaa suoraan hirsiseiniin? Minulla on nimittäin muutama ylimääräinen, vai mikä on paras ratkaisu!?
Auttaako laittaa tuulilevyä hirren ja lastulevyjen väliin vai onko siitä enemmän haittaa?
Kiitos.
Yleisesti ottaen hirsitalot liikkuvat, joten jos ruuvaat levyt suoraan kiinni, on riski että ne halkeavat... mutta jos alue on rajattu ja talo ei enää liiku paljon, se saattaa toimia.
Muuten tulisi varmistaa, että levyt ovat kiinnitettyjä siten, että runko voi liikkua levyjen takana.

klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Yleisesti ottaen hirsi liikkuu, joten jos ruuvaat levyt suoraan, on olemassa riski, että ne halkeavat... mutta jos kyseessä on rajoitettu alue eikä talo enää liiku niin paljon, se voi toimia.
Muuten kannattaa varmistaa, että levyt on kiinnitetty siten, että runko voi liikkua levyjen takana.
Kiitos vastauksesta.
Mikä siis on vaihtoehto? Koolata esimerkiksi 2" ja kiinnittää siihen?
Onko tuulensuojapaperista hyötyä sisäpuolella?

J jonsi sanoi:
Kiitos vastauksesta.
Mikä on vaihtoehto? Kiinnittääkö esimerkiksi 2" siihen?
Onko tuulensuojapaperista mitään hyötyä sisäpuolella?
Tuulensuojapaperi estää tuulen pääsyn eristeeseen. Jos asetat eristeen hirren ja levyjen väliin, siitä voi olla hyötyä.

Ongelma on yleensä se, että et ehkä halua ruuvata suoraan hirteen, koska haluat yleensä antaa sen liikkua vuodenaikojen mukaan. Joten jonkinlaiset liukuprofiilit ovat oikea tapa.
Mutta jos runko on vanha ja kuivunut, voi toki olla mahdollista ruuvata myös 2" profiilit suoraan… on vaikea sanoa etukäteen:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-pa-insidan-av-timmerhus.176204/#post-1388671

J jonsi sanoi:
Minulla on vanha hirsitalo tai oikeastaan vaja/mökki. Mutta yläkerrassa aion tehdä musiikkistudion/treenitilan, joten minun täytyy äänieristää seinät jonkin verran, ja siksi tarvitsen hieman tasaisempia seiniä. Voinko asentaa 20 mm lastulevyjä suoraan hirsiseinille? Minulla on nimittäin muutama makuulla, vai mikä on paras vaihtoehto!? Auttaako laittaa vento paperi hirsien ja lastulevyjen väliin vai aiheuttaako se vain enemmän haittaa? Kiitos.
Voit laittaa lastulevyjä suoraan hirren päälle, paras vaihtoehto on kylläkin savikäsittely. Miten aiot äänieristää? Ajattelen, että normaali työtapa on runkoa, eristää ja viimeistellä asentamalla OSB-levyä ja kipsiä. OSB:n voi tietysti vaihtaa lastulevyyn, mutta 20 mm lastulevy sopii huonosti mahdollisten upotettujen sähkörasioiden kanssa.

F fribygg sanoi:
Voit asentaa lastulevyt suoraan hirteen, mutta parasta on varmaan käyttää savirappaus.

Miten aiot äänieristää? Ajattelen, että normaali työjärjestys on rankojen asennus, eristys ja lopuksi OSB:n ja kipsin asentaminen. OSB:n voit toki korvata lastulevyllä, mutta 20 mm lastulevy ei ehkä sovi mahdollisten upotettujen sähkörasioiden kanssa.
Olen kuullut, että hirsitalojen sisäpuolista eristämistä ei suositella, mutta 45 mm ei ehkä ole haitallista?

Äänieristää on ehkä väärä sana, tarkoitan enemmän akustiikkaa. Modernit munakennot jos niin haluaa, eli ei ole niin väliä kuinka tasaista siitä tulee, siksi ajattelin käyttää lastulevyt.

J jonsi sanoi:
Olen kuullut, että hirsi(talo)ja ei pitäisi eristää sisäpuolelta, mutta 45mm ei ehkä ole vaarallista?

Äänieristys on ehkä väärä sana, tarkoitan enemmän akustiikkaa. Modernit munakennot jos niin haluaa, joten ei ole niin väliä kuinka tasaiseksi se tulee, siksi ajattelin käyttää lastulevyjä.
Luulen, että hirsien epätasaisuudet ovat parempia kuin lastulevyn sileä pinta, jos miettii akustiikkaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.