S Stefan84 sanoi:
Nyt olen sahannut palasen hirritukista toiselta päädyltä. Onneksi näyttää toistaiseksi todella hyvältä! Kuitenkin aion tarkistaa myös muualta, jotta toivottavasti voin olla täysin rauhallinen. Mutta juuri nyt ainoa pistosahanterä katkesi. Reikäsaha ei valitettavasti ylety koko matkan läpi.[kuva] [kuva] [[kuva] QUOTE="Stefan84, post: 3598126, member: 301818"]Aha okei. Kyllä näistä rapatuista julkisivuista olen lukenut aiemmin tänään. Oletin lähinnä, että sitä "kutsutaan" samaksi kuin puujulkisivuja, jotka on rakennettu kuten taloni.
[/QUOTE]

Hei taas. No en ole vielä tehnyt mitään talon julkisivulle. On ollut, ja on niin paljon muuta tekemistä tänä vuonna. Lisäksi se näytti niin hyvältä maaliskuussa, kun tein reiän seinään. Mutta ajatukset pyörivät tietenkin siitä, miten minun pitäisi toimia, kun projekti täytyy toteuttaa ensi vuonna.

Nyt minulla on akrylaattimaali maalattuna hirsiin, ilman ilmarakoa takana ja vanhennusta kestävä muovi kipsilevyn takana. Suunnitelmana on naulata/ruuvata rimoitus (pystyyn) suoraan hirsien päälle ja uusi ulkoperus sen päälle. Näin syntyy luonnollinen ilmarako hirsien ja uuden panelin väliin. Tietenkin jätän raon auki ylhäällä räystään alle ja annan sen olla avoinna alhaalla, jotta ilma virtaa vapaasti uuden panelin takana. Mutta nyt mietintöni. Kun teen näin, täytyykö minun hioa akrylaattimaalit pois ollenkaan hirsistä? Tarkoitan, ei ole mitään sateen tai lumen vaikutuksen kohteena hirsille. Vain se kosteus, joka luonnollisesti on ilmassa. Mutta tuskin se lienee niin suuria määriä, että aiheuttaisi mustahometta seinään, eikö?

Tämä on vain pohdinta, joka minulla on. Se tuntuu hankalalta hankkia lakkahiomakonetta ja hioa paljon maalia pois, jos se ei ole ollenkaan välttämätöntä. Samoin, jos jostain syystä ikääntymistä kestävä muovi kipsilevyn takana menisi hieman rikki, esimerkiksi keittiössä tai olohuoneessa. Se ei myöskään olisi mustahomeen aiheuttaja seinässä, koska akrylaattimaali pysyy ulkopuolella, eikö? Tuntuu, että kosteusmäärät ovat niin pieniä, että niiden pitäisi pystyä tiivistymään esimerkiksi hirsien liitoksissa.

Korjatkaa, jos olen väärässä. Olen kiitollinen kaikesta avusta, jonka saan teiltä asiantuntijoilta pohdinnoissani.

Ystävällisin terveisin, Stefan

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.