Hei. Tällä hetkellä olen rakentamassa täydentävää rakennusta, joka sisältää lämpimän varaston, puutyöverstaan sekä autokatoksen. Ulkolaudoitus on vaakatasossa olevaa hirspanelia 22x170, joka tilattiin välimaalattuna akryylimaalilla. Julkisivu naulattiin kiinni syksyllä ilmarajan kanssa takana. Mutta kun aloitin tammikuussa sisäpuolisen eristyksen, isä ehdotti, että tukisin ilmanottoaukot alareunasta pienellä listapalalla jokaisen pystysuoran 45x145 väliin, jotta hiirien olisi vaikeampi kiivetä seinälle. Itse en kuitenkaan usko, että se estää niitä. Mutta niin tehtiin. En ajatellut asiaa enempää, ennen kuin viime päivinä tehdessäni reikiä seiniin venttiileitä varten. Nyt paneelien takapuoli on kostea Näin kuitenkin toisessa ketjussa tähän liittyen, että ongelman ratkaisu voi olla porata reikiä alimpaan paneelilautaan, noin 2 kpl jokaisen naulalistan väliin. Mutta nyt huoleni. Tässä yhteydessä aloin miettiä asuintalon rakennetta. 4,5 vuotta sitten ostin "Keostugan". Sen seinät koostuvat 45 mm vaakatasossa olevasta männystä valmistetusta hirsilankusta. Täällä olleet kirvesmiehet eristivät tietääkseni suoraan hirttä vasten ilman ilmarakoa ja tuulensuojakangasta välissä. Eristys on 90 tai 120 mm (olen itse asiassa hyvin epävarma paksuudesta :/ ) plus 45 mm. Lähinnä osb-levyn ja kipsin takana oli muovikalvo, sen sijaan että se olisi ollut 45 mm eristyksen sisällä. Mutta minä tai kukaan muukaan perheestä emme olleet ajatelleet sitä, että hirsilankku maalattiin meidän itsemme toimesta akryylimaalilla muutaman viikon jälkeen pohjamaalin kanssa. Nyt olen kauhuissani siitä, että seinät/hirsilankut täyttyvät mustasta homeesta ja lahoavat sisältäpäin. Tuntuu siltä, että koko talo olisi pelastamattomissa, koska hirsilankku toimii myös talon rungon osana.
Onko olemassa asiantuntijaa, joka voi kertoa, voinko olla rauhallinen vai onko tilanne todella paha?
Kyllä, olet saanut aikaiseksi epäsopivan rakenteen sulkemalla orgaanisen materiaalin kahden höyrytiiviin kerroksen väliin. Lohdutuksena on, että hirsi oli luultavasti melko kuivaa, kun se asennettiin, joten vaikutukset eivät todennäköisesti ilmene heti. Parasta olisi ollut käyttää maalia, joka ei ole höyrytiivis. Nyt kun olet tehnyt tämän, voin nähdä kolme vaihtoehtoa: 1) Raaputa maali pois ja korvaa se sopivammalla vaihtoehdolla, 2) Purkamalla seinien sisäosan ja rakentamalla ilmarako hirsin taakse sekä asettamalla takaisin eristys jne., ja 3) Korvaa muovikalvo höyryavoimella kankaalla. Rakennusteknisestä näkökulmasta tämä on priorisointijärjestys. Sitten on myös työhön liittyviä näkökohtia.
Hiiret ovat riesa, joka vaikeuttaa teknisesti oikeaa rakennustapaa. Poraa suuret ilmareiät, jotka hiirisuojataan metalliverkolla, on yksi vaihtoehto. Muoviverkko ei kelpaa, ne pitävät sitä ruokana.
Kiitos.
Okei, se tuntuu siltä, että pitää raaputtaa pois maali ja korvata se punamullalla. Etteivät kaikki talon sisäosat, keittiön purkaminen, kylpyhuone, sähkö, jne. ole ainakaan minulle vaihtoehto. Ongelmana punamullan kanssa on kuitenkin valitettavasti se, että se kiinnittyy huonosti höylättyyn puuhun. Lisäksi tuntuu, että valtava työ odottaa, kun uuden maalin saa pois koko talosta. Mutta mutta, se on parempi kuin musta home ja lahoaminen, ellei se ole jo ehtinyt tulla.
Jjustusandersson sanoi:
Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumille!
Kyllä, olet saavuttanut epäkäytännöllisen rakenteen sulkemalla orgaanista materiaalia kahden höyrytiiviin kerroksen väliin. Lohduttavaa on, että puutavara oli todennäköisesti melko kuivaa asennettuna, joten vaikutukset eivät luultavasti synny heti. Parasta olisi ollut, jos olisit käyttänyt maalia, joka ei ole höyrytiivis. Nyt kun olet valinnut näin, näen kolme vaihtoehtoa: 1) Raaputa pois maali ja korvaa se sopivammalla vaihtoehdolla, 2) Poista seinien sisäosat ja rakenna ilmarako puun taakse ja laita takaisin eristys jne. ja 3) Korvaa muovikalvo höyryä läpäisevällä kankaalla. Rakennusteknisestä näkökulmasta tämä on tärkeysjärjestys, joka pätee. Työnteknisiä seikkoja on myös.
Hiiret ovat kiusankappale, joka vaikeuttaa teknisesti oikean rakennustavan toteuttamista. Suurten ilmareikien poraaminen, jotka suljetaan metalliverkolla, on vaihtoehto. Muoviverkko ei kelpaa, ne pitävät sitä ruokana.
Nu är jag ju helt okunnig när det gäller färgtyper. Men har inte en oljefärg liknande egenskaper som akrylatfärg, dvs lägger sig som en hinna och förhindrar fukt från att komma ut ur väggen?
Jjustusandersson sanoi:
Det finns ju alternativ till slamfärg, t.ex. oljefärg av något slag. Vänta med att bestämma färgval tills ni har skrapat färdigt.
Ei, se on diffuusioavoin. On olemassa kaksi päätyyppiä öljymaaleja, nimittäin pellavaöljymaali ja alkydiöljymaali (synteettinen öljymaali). Tässä suhteessa niillä on samankaltaiset ominaisuudet. Sitten on öljypohjaisia lasyyrejä. On mahdollista maalata keittomaalilla myös höylättyä puuta, vaikka tulos voi olla hieman laikuinen. Mielestäni teidän kannattaa odottaa päätöksen tekemistä, kunnes näette, miten hyvin vanha maali saatiin pois. Uskon, että sillä on melko suuri merkitys maalityypin valintaan.
Aha, siinä se on. Aivan rehellisesti, olin epävarma siitä, minkä tyyppistä maalia isä ja vävy käyttivät talon maalaamiseen. Luulen itse asiassa, että vanhassa puutyöpajassa äidin ja isän luona on vielä jokin purkki jäljellä. Nyt minun täytyy tarkistaa se huomenna ja rukoilla, että se on "oikea" maali käyttämälleni hirrelle. Muuten huomasin, että on olemassa lakkaushiomakone, joka vaikuttaa uskomattoman hyvältä maalin poistamiseen. Jos uudelleenmaalaus on tarpeen, tässä tapauksessa kaavitaan varmasti sellaisella koneella.
Mitä tulee hirsilautaan lopullisena julkisivuna. Luulin nähneeni jossain keskustelussa, että joku piti outona, ettei hirsilaudasta rakennettuja taloja peitetä muilla paneeleilla ulkopuolelta, ilmanvaihtoaukolla välissä. Tämä ajatus ei ole koskaan käynyt minulle tai kenellekään tuntemalleni mieleen. Keostuganin puusepät eivät myöskään rakentamisen aikana sanoneet mitään sellaista. Ajatus on kuitenkin tullut mieleeni jälkikäteen. Mutta vain siksi, että ehkä 30-40 vuoden päästä halutaan piristää talon ulkonäköä. Toimisiko tällainen ratkaisu joskus tulevaisuudessa, vai olisiko se myös negatiivinen asia kosteuden kannalta seinässä? Tietysti silloin oikealla maalilla, joka on ollut hirrellä jo kauan aikaa, ilmanvaihtoaukosta ja uudesta 22 mm:n paneelista huolimatta.
Paljon kysymyksiä nyt, mutta sinulla näyttää olevan hyvä käsitys
Jjustusandersson sanoi:
Ei, se on diffuusiolle avoin. On olemassa kaksi päätyyppiä öljymaaleja, nimittäin pellavaöljymaali ja alkydöljymaali (synteettinen öljymaali). Tässä suhteessa niillä on samanlaiset ominaisuudet. Sitten on olemassa öljypohjaisia lasyyrejä. Hyvällä puulla voidaan myös maalata keittomaalilla, vaikka tulos saattaa olla hieman epätasainen. Mielestäni teidän pitäisi odottaa päätöksen tekemistä, kunnes näette, kuinka hyvin vanha maali saatiin pois. Uskon, että sillä on melko suuri merkitys, kun valitaan maalitustyyppi.
Jos tinretin ulkopintaan ei ole kiinnitetty akryylimaalia (tai jotain muuta, joka on höyrytiivistä), paneelin asentaminen ulkopuolelle on luonnollisesti erinomainen idea.
On mahdollista, että teidän täytyy asentaa paneelit ulkopuolelle raaputuksen jälkeen, jotta se näyttäisi siistiltä. Hyvä olla jonkin verran henkisesti valmistautunut siihen.
Ajatus on laajentaa taloa 48 m²:llä, aloittaen hieman yli vuoden kuluttua. Asuinpinta-ala on tällä hetkellä vain noin 50 m², johon sisältyy noin 12 m² parvi. Mutta kun aion rakentaa sen osan irtorakenteesta, tarkoituksena on ollut rakentaa se oikein, 22 mm paneelilla ja tietenkin tuuletusvälillä sen takana. Ehkä koko rakennukseen tulee uusi paneeli. Mutta hiontaa ja uusi maali täytyy joka tapauksessa tehdä keväällä, kun lämpö alkaa tulla. Mietin myös, että otanko reikäsahan ja katson miltä tukki näyttää takapuolelta eri kohdissa jo nyt viikonloppuna. En voi lakata murehtimasta tätä ennen kuin tiedän kuinka paha se on. Kuitenkin se ei vielä haise homelle sisällä.
Jjustusandersson sanoi:
On mahdollista, että joudutte laittamaan paneelin ulkopuolelle raaputtamisen jälkeen, jotta se näyttää hyvältä. Hyvä olla jonkin verran henkisesti valmistautunut siihen.
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta samapa tuo. Lasketaanko se edelleen yksivaiheiseksi julkisivuksi raaputuksen ja hengittävän maalin maalauksen jälkeen? Jos näin on, niin hengittävä maali, naulalaudoitus ja uusi ulkoverhous täytyy muuttaa sen.
SStefan84 sanoi:
Ajatuksena on laajentaa taloa 48 m2:n verran noin vuoden kuluttua. Asuinpinta-ala on tällä hetkellä vain noin 50 m2 sisältäen noin 12 m2 kokoisen makuuparven. Koska aion rakentaa sen osan paikalla rakentaen, ajatus on alusta asti ollut tehdä se oikealla tavalla, 22 mm paneelilla ja tietysti tuuletusraolla. Ehkä tulee uusi paneeli koko rakennukseen. Mutta maalin hionta ja uusi maali täytyy joka tapauksessa tehdä keväällä, kun lämpö alkaa palata. Mietin myös ottaa reikäporan ja tarkistaa kuinka hirsi näyttää takapuolelta eri paikoissa jo tänä viikonloppuna. En osaa lakata huolehtimasta asiasta ennen kuin tiedän kuinka pahasti asiat ovat. Sisällä ei kuitenkaan vielä haise homeselta.
Yhden vaiheen julkisivuista puhutaan yleensä vain rapatuissa taloissa. Silloin on rapattu styroksi, joka on kiinnitetty suoraan puurunkoon. Mielestäni käsite on merkityksetön puujulkisivulle.
Aha okei. Kyllä, olen lukenut näistä rapatuista julkisivuista aiemmin tänään. Oletin enimmäkseen, että se "nimitetään" samalla tavalla kuin puujulkisivut, jotka on rakennettu kuten taloni.
Jjustusandersson sanoi:
Yksivaiheista julkisivua yleensä mainitaan vain rapattujen talojen yhteydessä. Silloin käytetään rapattua styroksia, joka on suoraan kiinnitetty puurunkoon. Minusta tämä käsite on merkityksetön puujulkisivulle.
Nyt olen sahannut palan hirripalkista toisesta päädystä. Onneksi näyttää superhyvältä tähän mennessä! Kuitenkin tarkistan vielä muitakin paikkoja, jotta voin toivottavasti olla täysin rauhallinen. Mutta juuri nyt ainoa pistosahanterä katkesi. Reikäsaha ei valitettavasti yllä koko matkan läpi. [ QUOTE="Stefan84, post: 3598126, member: 301818"]Aha okei. Jo näistä rapatuista julkisivuista olen lukenut tänään aiemmin. Oletin enimmäkseen, että se "kutsutaan" samalla tavalla kuin puujulkisivuja rakennettu kuin minun taloni.[/QUOTE]
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.