Olen ostanut erän sahattua puutavaraa, jonka mitat ovat täysin suorakulmaiset 160×220 mm.

Ajatuksena on rakentaa kivikisten perusta laiturille. Suunnittelen leikata lohenpyrstöliitokset kulmiin lukitakseni sen yhteen.

Ajattelin rakentaa vanerimallit, jotka voisi asettaa päihin auttaa leikkaamaan liitokset. Mutta en oikein tiedä, miltä niiden mallien pitäisi näyttää. Olen googlannut ja löytänyt kuvia, mutta mikään ei oikein tunnu järkevältä...

Vinkkejä?

4d2e2e32028d2023e9fd4b0d7b992487.jpg
esim.

Juuri sellaisen jiggin ajattelin rakentaa! Olen löytänyt paljon samanlaisia kuvia Googlen kautta.

Ymmärrän, että tarvitaan jigi vasemmanpuoleisille ja toinen oikeanpuoleisille solmuille.

Ongelma on, etten ymmärrä, mitkä mitat ja kulmat niiden pitäisi olla, jotta solmusta tulisi hyvä... Jokaisen leikkauskulman on kallistuttava kahteen suuntaan, jotta solmut lukittuvat toisiinsa.

Viimeksi muokattu:
@holmberg87
Näyttää siltä, että olet tehnyt jotain vastaavaa muutama vuosi sitten... Miten päädyit siihen, miltä solmujesi mallien tulisi näyttää?

E Et1975 sanoi:
@holmberg87
Vaikuttaa siltä, että olet tehnyt jotain vastaavaa muutama vuosi sitten... Miten päädyit siihen, miltä solmujesi mallit näyttäisivät?
Hei!
Kyllä, olen tehnyt 2 silta-arkkua lohiliitoksilla. Laskin solmut hirren paksuuden mukaan. Sahasin puutavaran 140mm blokki-sahauksella.

Minkä kokoinen sinulla on? Voin lähettää mitat, jos ne ovat vielä tallessa. Tein puumallin kuvan mukaisesti, mutta koin helpoimmaksi käyttää 2D-mallia, jonka avulla piirsin, ja se oli nopeinta.
Voin muuten mitata mallin, jos CAD-tiedosto ei ole enää tallessa.

Sitten tarvitset vain yhden solmumallin riippumatta solmusta, jos teet kuten minä olen tehnyt. Kuten kuva näyttää, kiinteä malli lisäksi estää sinua rakentamasta arkkua kulmassa jääkannen kestävyydelle. Muokkaa; Jos rakennat myös laitureita, on suuri etu hyödyntää tukkeja korkeuden rakentamiseen, ja silloin voit säätää solmujen paksuutta, mikä ei myöskään ole mahdollista kiinteällä mallilla.

Viimeksi muokattu:
Lähetin sinulle PM:)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.