Hei,
Aion yrittää rakentaa parvikkeen pieneen taloon, jossa on tiiliseinät. Haluan rakentaa palkeilla, jotka ovat näkyvissä pohjakerroksesta. Minulla on muutamia kysymyksiä tähän liittyen.

1. Mitat: Olen katsonut paikallisella puutavaraliikkeellä, jossa oli jonkin verran karkeaa puutavaraa. Siellä oli mm. seuraavat mitat 170x170, 200x200, 200x250, 250x300.
Parven kokonaiskoko on 3500x5200mm. Ajattelen laittaa 3 paksumpaa palkkia poikittain (3500mm). Nämä 3 palkkia tulevat lepäämään tiiliseinällä. Sitten ajattelin tehdä sormiliitokset pienempiin palkkeihin niiden kolmen väliin.
Suunnitelmani on, kuten näette kuvassa, käyttää 200x250mm keskimmäiseen palkkiin, 150x250mm reunoille ja sitten 85x170 pienempien väliin. Mitä mieltä olette tästä? Parvelle ei ole tarkoitus laittaa pianoja, vain sänky kahdelle hengelle.
3D-kuva lattiakehikosta, jossa on erilaisia palkkeja: keskellä 200x250mm, sivuilla 150x250mm ja niiden välissä 85x170mm palkit.
2. Puutavaran sahaus ja kuivaus. Puutavara, jota kävin katsomassa, ei ollut kuivattu. He sanoivat, että he voisivat pikakuivata sen (uunnossa, oletan). Koska koot eivät olleet juuri sellaiset kuin olin ajatellut, suunnitelmani on halkaista osa palkeista. Onko suurempi riski, että ne vääntyvät silloin, kuivaamisen tai asentamisen jälkeen?
Suunnitelma on siis ostaa yksi 200x250mm keskimmäiseen palkkiin. Yksi 300x250, joka halkaistaan kahdeksi 150x250 sivupalkkeihin. Ja lopuksi halkaista 170x170:stä 85x170 pienemmille palkeille.
Puiset palkit mitataan keltaisella mittanauhalla puunpoikkileikkauksen koon tarkistamiseksi. Mukautuva pituus mitta-asteikolla. Halkaistun puupalkin pää, jossa näkyy mittanauha. Puussa on halkeamia ja mittanauha näyttää leveyden noin 25 cm.

3. Sormiliitos. Jotta paksuihin palkkeihin ei tarvitsisi ottaa liikaa pois, ajattelin tehdä sormiliitoksen 120mm syväksi (sen sijaan että koko poikkipalkki olisi 170mm). Mielipiteitä tästä?
3D-mall som visar en träbjälke med en markerad sinkning på 120 mm djup, används för byggprojekt av ett loft.
Vinkkejä miten teen sormiliitoksen sujuvammin?

Kiitollinen avusta, kun en ole tehnyt mitään vastaavaa aiemmin eikä minulla ole ketään, jota kysyä. Lisäksi olen maassa, jossa en puhu kieltä, joten en voi keskustella ammattilaisten tai puutavaraliikkeen kanssa.

Ambitioprojekti :) paljon työtä sen upotuksen tekemisessä (jota kutsuisin mieluummin yhdistämiseksi)

Halkaise puutavara ennen kuivaamista, se vähentää vääntymisen riskiä.

Mitoitus näyttää hyvältä, vaikka palkkisi todennäköisesti ovat kooltaan 75-80x170 kuivauksen ja halkaisun jälkeen.

Kerro lisää projektista, missä olet? kuvia?

En ole vielä päässyt alkuun, mutta laitan myöhemmin kuvia, jos en täysin epäonnistu hehe.

Rakennus tapahtuu Pekingin laitamilla. Se on eräänlainen siirtolapuutarha-alue. Koostuu pienestä mökistä, joka on yhdistetty isoon kasvihuoneeseen (kasvihuone noin 6x25m, mökki mainittu aiemmin noin 3,5x5,2m).

Pieni keittiö ja pieni kylpyhuone on tarkoitus rakentaa kasvihuoneen osaan.

Voin sanoa, että yleisesti ottaen rakennusstandardi Kiinassa jättää toivomisen varaa, mutta maksaa toisaalta vähemmän kuin kotona Ruotsissa. Käsityöläinen maksaa noin 50 kruunua/tunti ja materiaalit ovat usein huomattavasti edullisempia kuin mihin olemme tottuneet.

Esimerkki siitä, kun ei ole mennyt ihan oikein tähän mennessä:
Viemäri: Viemäriputket piti kaivaa tulevasta kylpyhuoneesta/keittiöstä kolmivaihekaivoon. Kun tulin paikalle, ne oli jo kaivettu. Testasin kaatamalla vähän vettä toiseen päähän tarkistaakseni, oliko kallistus oikein. Viemärin kokonaispituus on noin 20m. Mutta valitettavasti he olivat ilmeisesti tehneet notkon keskelle, joten meidän piti kaataa runsaasti vettä, ennen kuin mitään tuli toiseen päähän. Niinpä heidän piti kaivaa se uudelleen. Sanoin heille, että älkää täyttäkää tällä kertaa, jotta voisin tarkistaa ennen kuin se täytetään. Tulen katsomaan ja he olivat kaivaneet sen ylös ja korjanneet sen ja varmistaneet putken tietyissä kohdissa laastilla. Menin mittaamaan ja selvisi, että se oli edelleen vino väärään suuntaan....huokaus. No, lopulta he saivat sen oikein (toivottavasti).

Kasvihuoneosa on tehty galvanoiduista teräsputkista tehdyistä kattotuoleista (jotka he mielellään hitsaavat ilman galvaanin poistamista). C-C mitta on tehty 1,05, koska kaikki täällä saatavilla oleva kennomuovi on 2,1m leveää. Korkeusero kattotuolien välillä näyttää kamalalta. Pahimmillaan ero on noin 7-8 cm kahden vierekkäisen kattotuolin välillä. Katsotaan, kuinka se muovikatto onnistuu kiinnittämään siihen...

Betonilaatta. Betonia pienillä rakennustyömailla Kiinassa sekoitetaan käsin. Eli ei edes betonimyllyllä, vaan he seisovat lapioiden kanssa ja sekoittavat maassa. Viehän se hetken valaa 60 neliömetrin laatta sillä tavalla, joten siitä ei tule erityisen siistiä ja tasaista. Raudoituskin jätetään pois yksinkertaisessa laatassa maassa.

Ajatuksena on yrittää tilata puutavara tulevana viikonloppuna.

• Tykkään
larsbj
  • Laddar…
Lattiapalkki on nyt korjattu ja paikoillaan. Se vei vähän aikaa, mutta kun tein ensin pari tapitusta ja loviviiltoa, sain vauhdin melko hyvin päälle.
Tässä on joitain kuvia:

Halkaisu oikeisiin mittoihin sahalla: Miehiä kuljettaa sahattua puutavaraa työmaalla; puupinot etualalla, koneita ja muita työntekijöitä taustalla.

Puuta toimitettuna pieneen taloon: Puupalikat pinottuna pinoon huoneen lattialla; valmiina käytettäväksi rakennusprojektissa.

Ruuvailin yksinkertaisen talttojen mallin: Puulevy kiinnitettynä yksinkertaiseen fräsmalliin rakentamista varten; näkyvissä ruuveja ja puulastuja. Jyrsinkone ja puinen jyrsinmalli työpöydällä, vieressä jännitelista ja puupaneelit.

Sahasin pois osan tapista usealla viillolla pyörösahalla: Puutavaraa sahattuna oikeisiin mittoihin, valmiina asennettavaksi rakenneprojektissa. Kuvassa näkyy liitoksiksi valmisteltuja puupalkkeja.

Se, mistä olin aluksi eniten huolissani, oli tehdä loviviillot. Ostin aluksi itselleni pyörösahan (käytetty paristokäyttöinen Ridgid X5) ja talttaserin ja kokeilin tehdä loviviillon kokeilupalikkaan. Mutta se ei mennyt lainkaan hyvin ja vei liikaa aikaa. Joten etsin tosi paljon ja löysin viimein pyörösahan, joka sahaa toiseen suuntaan (itse asiassa se on myös rigid, mutta vanhempaa mallia, mikä oli loistavaa, sillä käytin materiaalina samoja paristoja). Akkukäyttöinen Ridgid X5 -käsisirkkeli rakennusprojektin työkaluna. Oranssi ja musta Ridgid-merkkinen akkukäyttöinen käsisirkkeli harmaalla terällä.

Sitten ostin multitoolin samalla kun hommasin muutakin. Sen jälkeen loviviilloista tuli melko sujuvia: Monitoimityökalu tekee useita leikkauksia massiivipuuhun urtauksia varten, työkappale kiinnitetty puristimella, ympärillä rakennustyömaa. Puupalikka, johon on tehty urtauksia, lepää työpöydällä. Vieressä näkyy taltta ja puulastuja.

Yhden puoliskon koekasailu: Rakenteilla oleva puurunko, jossa näkyy valmiiksi asennettuja tukipalkkeja ulkotyömaalla. Työkaluja ja rakennusmateriaaleja ympärillä.

Sitten oli aika nostaa kaikki paikoilleen. Olin varannut 3 poikaa, jotka tulivat auttamaan ja nostamaan palkit paikoilleen. Arvioin, että keskuspalkki painoi jossain 150-160kg, joten oli tarpeellista, että oli muutama mukana. Oli 35 astetta lämmintä, kun puuhasimme, joten tuli vähän hiki. Tikkaat ja paikalle asennettu puinen palkki, seinällä sähköjärjestelyjä, keskeneräinen huoneen rakentaminen. Mies seisoo tikkailla asennettujen puupalkkien alla talon rakenteilla olevassa huoneessa. Aurinko paistaa ikkunasta sisään.

Luonnollisesti olin rakentanut liian tiukasti, joten se ei istunut aivan kohdalleen. Olin lisännyt 1 cm liikkumavaraa ympärille, mutta luonnollisesti seinät eivät olleet tarpeeksi suorat. Joten jouduimme hakkaamaan pois vähän rappausta joistain kohdista saadaksemme kaiken paikoilleen, mutta kokonaisuutena se meni melko sujuvasti.

Olen tosi tyytyväinen lopputulokseen. Ehkä vähän turhan monimutkaista, mutta oli kivaa taas rakentaa. Olen asunut Kiinassa 4 vuotta ja tuskin pitänyt työkalua kädessä tämän ajan, joten sormet ovat vähän syyhynneet.

Projektin jälkeen oli vuorossa irrottaa puolet uusista kylpyhuoneen laatoista, koska ne tuskin pysyivät kiinni, kun työntekijät olivat valmiit. He olivat kiinnittäneet ne tavallisella rappaushiekalla, jota he sekoittivat lapiolla, ja kun se alkoi kovettua (joka tapahtuu nopeasti, kun on 35 astetta lämmintä), he vain lisäsivät vähän vettä. Kiinnitys oli kyllä niin ja näin laatoille.

Sain sitten käsiini oikeaa laattaliimaa ja olen nyt saanut kaikki kiinni uudelleen. Sellainen työ ei ole lainkaan kivaa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
larsbj ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.