Om wonder mitä on tapahtunut säkilliselle färdigblandat betong, joka on säilytetty 2-3 vuotta kuivassa pannuhuoneessa. Otin tämän säkin, sekoitin oikean määrän vettä ja valoin suuren linnunjuoman suoraan paikalleen muovipäällysteiselle maalle. Valitettavasti siitä ei tullut linnunjuomaa, koska seos ei ole kovettunut 2 päivän aikana muovin alla ja murenee kädessä kuin märkä maa ??? Mitä on tapahtunut? Onko parasta ennen -päiväystä torrblandat betong i säck?
gaia

Sementti on jo kovettunut kosteuden avulla. Säkissä lukee yleensä, että betonia tulisi käyttää kuuden kuukauden sisällä valmistuksesta.

Ei kai illalla tullut niin kylmää, että betoni ei ehtinyt kovettua? Alle 5 asteen lämpötilassa ei pitäisi valaa ilman, että käytetään kylmäaineita seoksessa.

6 kuukauden sääntö on kai siksi, että jokin kromin pelkistysaine lakkaa toimimasta ja kosketusallergian riski kasvaa... tai jotain sellaista.

Katso seuraava pdf:
http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/3325.pdf

• Tykkään
GBS56
  • Laddar…
Mutta jos tuote on kromaatin pienennetty, se tarkoittaa kai, että siinä on alun perin vähemmän kromaatteja? Eikös se voi tuskin muuttua ajan myötä? Olin täysin vakuuttunut siitä, että puoli vuotta oli koska betoni alkaisi palaa säkissä normaalissa ilmankosteudessa. Ja olen kokenut saman asian betonilla, joka on noin yksi tai puolitoista vuotta vanha ja säilytetty kuivassa, se ei yksinkertaisesti tule kovin kestäväksi.

Edit: Virhe minulta, löysin juuri mitä sanoit, että krominsäätelyaine oli tehokas kuusi kuukautta.

Olet oikeassa, näitkö editini..? :)

Okei, mutta kysymys on siinä tapauksessa, voiko käyttää vanhaa sementtiä, jos ryhtyy varotoimiin koskien kromiallergiaa.

Sitten olen aika utelias tietämään, miten gaialla oli ulkolämpötilan kanssa valun aikana.

Fasting65 sanoi:
Ok, men frågan är isåfall om man kan använda gammal cement om man vidtar försiktighetsåtgärder avseende kromallergi.

Sen är jag bra sugen på att veta hur gaia hade det med yttertemperaturen vid gjuttillfället.
Ulkotemperatuuri kyseisenä huhtikuun iltapäivänä oli noin 18 astetta ja alimmillaan kierä aamuaikoina seuraavana yönä 5-8 astetta (Skåne). Kesti kuitenkin 12 tuntia ennen kuin lämpötila laski, joten sen pitäisi olla sitoutunut sitä ennen. Maapakkasesta ei ollut kyse. Kaikki oli ilmavasti peitetty muovilla.

Ei edes kahta hiekanjyvää ole sitoutunut yhteen tässä valetussa osassa. Materiaali näyttää olevan ennemminkin liian ilmavaa ja ajatukset johtuvat hiekkalinnaan.... :).
Käytimme noin 2,5 litraa kunnallista vettä säkin sekoittamiseen.
Olen nähnyt vanhan säkin muuttuvan betonimöykyksi, mutta en koskaan siten, että kuiva betoni ei sido ollenkaan...
Valoimme jalustan meidän akkumulaattorisäiliöille ja pannulle noin 2 vuotta sitten ja se oli ylijäänyt säkki. Säiliöt ovat edelleen paikoillaan, mutta nyt alkaa mietityttämään...
...ja olisi hyödyllistä tietää, mikä meni pieleen tällä kertaa...

Voisiko sisään laitettu sinkitty kanaverkko aiheuttaa häiriöitä tässä valetussa osassa?
gaia

jon_h sanoi:
Ja olen kokenut saman asian betoniin kanssa, joka on noin yhden tai puolentoista vuoden vanha ja on ollut kuivassa, se ei yksinkertaisesti ole erityisen luja.
Olisin tyytyväinen, jos päättyisi siihen, että se ei ollut erityisen luja, mutta minun valuni lujuus on yhtä suuri kuin zero. Tuntuu kuin sorainen maa ja ainoa positiivinen asia on, että sen voi haravoida pois ja unohtaa. Betoni näytti normaalilta kuivassa tilassa ja aivan säkin ulkopuolella oli vain muutama hieman kova pieni kokkare, jotka pystyi sekoittamaan. Väri oli myös oikea, joten ei ollut vain soraa säkissä, mutta yhtä kaikki, tästä ei tullut lintujen kylpyallasta. Mikä meni vikaan?
gaia

Kyllä, se kuulostaa itse asiassa oudolta. En ole kokenut mitään sellaista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.