2 772 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Helmipaneeli kipsiseinällä
Haluan asentaa helmipaneelin osan matkaa ylös olohuoneen seinälle. Nykyisen tapetin takana on kipsilevyä. Miten minun pitäisi edetä, kun kiinnitän paneelin koolaukset? Minkälaisia ruuveja minun pitäisi käyttää? En tiedä, kuinka paksua kipsi on... Voiko kipsiä leikata, jotta säädin sopii paikalleen, vai onko se todella hankalaa? Olisi hyvä, jos ei tarvitsisi pienentää lattiatilaa, kun se on jo melko rajallinen.
paneelilevyä löytyy helmiäispontti-lookilla mm. k-rauta. Sen voi liimata suoraan kipsiin esim. pl-400:lla
Riippuen kuinka vanha talosi on, se on koolattu 600 tai 450 välein, leikkaa reikä kipsiin, joka on lähes varmasti 12,5-13mm tai 6mm (kipsiveitsi kuten Stanley leikkaa melko tarkasti 13mm syvälle.) niin pitkä, että näet 2 koolausta kipsin takana, reiän on siis pahimmassa tapauksessa oltava lähes 1200mm pitkä ja ehkä 100-200mm korkea, oikeastaan niin matala kuin mahdollista, jotta se kiinnittyy mahdollisimman vähällä määrällä ruuveja, varo, ettei pala rikkoudu, sinun täytyy etsiä vähän löytääksesi ruuvit, jotka mahdollisesti pitävät sen paikoillaan. Ota mitat koolauksista ja piirrä, mihin muut koolaukset sijoittuvat, voit aina vetää kevyesti ruuvin tai naulan nähdäksesi, oletko "oikeassa paikassa". Korjaa seinän mahdollinen muovi oikealla teipillä! ja ruuvaa takaisin kipsilevy, jonka leikkasit. sitten voit vain alkaa asentaa paneelia ja ruuvata tai naulata oman makusi mukaan.
Vaihtoehtoisesti voit myös liimata aitoa raakalautaa,
Sinun ei siis tarvitse koolata mitään paneelia varten, ellet halua oikaista seinää, jos se on vino.
Käytä ruuvia, joka on sopivan pitkä menemään paneelin, kipsin ja noin 2cm koolaukseen arviolta noin 4,5 tai 5,0. Olisin valinnut terassiruuvin, mutta on myös ruuveja koristeellisilla kantoilla ja eri väreissä, kysy siitä kun ostat paneelin. älä vain ota ruuvia, joka on kierteitetty koko matkalta kuten kipsiruuvi, niillä on taipumus vetää paneelia irti seinästä.
öh joo siinä kai oli kaikki luulisin.
Vaihtoehtoisesti voit myös liimata aitoa raakalautaa,
Sinun ei siis tarvitse koolata mitään paneelia varten, ellet halua oikaista seinää, jos se on vino.
Käytä ruuvia, joka on sopivan pitkä menemään paneelin, kipsin ja noin 2cm koolaukseen arviolta noin 4,5 tai 5,0. Olisin valinnut terassiruuvin, mutta on myös ruuveja koristeellisilla kantoilla ja eri väreissä, kysy siitä kun ostat paneelin. älä vain ota ruuvia, joka on kierteitetty koko matkalta kuten kipsiruuvi, niillä on taipumus vetää paneelia irti seinästä.
öh joo siinä kai oli kaikki luulisin.
minulla oli sama mielipide kuin sinulla koskien panelskivaa aiemmin, mutta jos maalaat pari kerrosta levyä, on taattu, että vain sinä näet eron. Kaikki helmiäispontti, jonka olen asentanut, on kuivunut hieman erilleen ja sitten niissä on jonkun verran oksalakkauksia... Sen sijaan, että olisin laittanut sängynpäädyn huoneeseen, asensin helmiäisponttia liimalla ja naulalla kipsilevyyn ja se on pysynyt hyvin paikoillaan ainakin.
Kiitos vastauksista! Silti herää mielenkiinto panelilevyjen liimaamiseen.. Mutta mitä tapahtuu, jos liimaa ja jonain päivänä täytyy ottaa paneeli pois? Eikö kipsilevyjä silloin vahingoiteta? Olen ajatellut tapetoida paneelin yläpuolelle ja nykyinen tapetti istuu melko löysästi kipsilevyssä (se on siis vain yksi kerros tapettia), pitäisikö minun repiä tapetti alhaalta pois, missä paneelin on tarkoitus olla? Tasoittelenko sitten vai voinko liimata paneelin suoraan kipsilevyyn?
Klikkaa tästä vastataksesi