Kellarissani on jostain syystä pieni pala maalattua eterniittikattoa pudonnut – noin 2-3 neliösenttimetriä.
Voinko heittää tämän pienen palan talousjätteiden roskakoriin vai pitääkö se käsitellä jollain muulla tavalla?
Kiitos etukäteen!

Uumajan hyötyjäteasemalla on kontti eternitille, ehkä löytyy muissakin kunnissa.
MUTTA laita se roskiin, savukaasujen puhdistus huolehtii hiukkasista.

Protte

ullberg
TS:lle: jos puhumme siitä koosta, jonka mainitset, en näe mitään terveydellisiä tai eettisiä ongelmia antaa sen kadota millä tahansa tavalla, teet varmasti monia asioita, jotka ovat vaarallisempia sinulle ja ympäristöllesi joka vuosi...

/U

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkään
larsbj
  • Laddar…
Kunnassani on käytössä kaksoisjätesäkit ja ennakkoilmoitus kaatopaikalle. Soita kaatopaikallesi ja kysy.

Mikael_L
Pienen eternitpalan olin varmaan itse vain heittänyt tavalliseen roskikseen.
Ehkä ei 100 % oikein joidenkin tiukkojen sääntöjen mukaan, mutta käytännössä se on todennäköisesti "tarpeeksi oikein".

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mikael_L sanoi:
...Sen pienen asbestinpalan olisin heittänyt tavalliseen roskikseen.
Ehkä ei 100% oikein joidenkin neliömäisten sääntöjen mukaan, mutta käytännössä se on luultavasti "tarpeeksi oikein".
100% väärin, mutta siksi meillä on yksinkertainen sääntö, että KAIKKI on jätettävä. Yksi ainoa yksinkertainen sääntö, jotta ihmiset eivät joudu tekemään omia päätöksiä sellaisista asioista, joita heidän ei tarvitse perehtyä.

• Tykkään
Mikael_L
  • Laddar…
Jos en ole aivan väärässä, eterniitti on asbestia ja asbesti on kivimineraali. Kun se rikkoutuu, kuidut pääsevät ilmaan ja keuhkoihin, ja silloin se on vaarallista... Tämä tarkoittaa, että asbesti on luonnollinen kivimuoto luonnossa eikä sillä ole ympäristövaikutusta, jos sen kaivaa maahan eikä se pääse pölyämään... Korjatkaa minua, jos olen väärässä?

Se pitää paikkansa. Vastalause asioiden hautaamista puutarhaan koskee enemmän kyvyttömyyttämme dokumentoida ja välittää eteenpäin tietoa siitä, mihin olemme haudanneet "aarteemme".

Kunta hoitaa tällaiset asiat hieman paremmin.

Ecceback sanoi:
Jos en ole aivan väärässä, eterniitti on asbestia ja asbesti on kivi. Kun se menee rikki ja kuidut päätyvät ilmaan ja keuhkoihin, silloin siitä tulee vaarallinen.... Tämä tarkoittaa, että asbesti on luonnollinen kivilaji luonnossa, eikä sillä ole huomattavaa ympäristövaikutusta, jos se haudataan eikä pääse pölyämään... Korjatkaa minua, jos olen väärässä?
Oikein. Juuri kuten tehdään kaatopaikoilla.

Olen poistanut ikävyydet ja off topic -keskustelun tästä ketjusta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.