Hei, tein virheen poratessani reikiä korvausilman venttiileille. Porasin vahingossa puoliksi läpi kattotuolien kantavan palkin ø100 reiällä 1,5-kerroksisessa talossa. Tarvitsisin vinkkejä, josko minun tarvitsee korjata tämä jotenkin ilman että heikennän kantavaa palkkia liikaa. Kattotuoli ei ole suoraan poraamani kohdan kohdalla.

Pitäisikö minun esimerkiksi poistaa hieman enemmän sisäseinää ja ruuvata paikalleen joku vahvike tai vain suihkuttaa vahva liima kolon jälkeen?

Arvostan apua kovasti.

Terveisin, Peter

Oletko porannut yli- tai alapuolelta, niin se ei ollut kovin hyvä

Jos olet porannut keskelle, se saattaa selvitä ilman toimenpidettä, mutta se riippuu kantavan palkin mitasta ja siitä, mihin kohtaan rakenteessa porattiin.

Liima ei auta.

Protte

Kuva olisi nyt paikallaan...

Se on noin 20 mm kantapalkin alareunasta reikäjyrsittyyn uraan (katso liitetty kuva). En voi nähdä tai mitata kantapalkin korkeutta, mutta se on 70 mm paksu. Olen nyt mitannut reikäjyrsinnän syvyyden ja se on 25 mm syvä.

Tekoaukko, jonka minun piti tehdä, sijaitsee suoraan ikkunan yläpuolella, ja olen tarkistanut ullakolla, missä kattotuolit kulkevat, ja reikäjyrsitty ura sijaitsee melkein keskellä kattotuolien välissä.

Terveisin,
Peter

• Puu- ja eristysmateriaali, jossa osittain leikattu reikä. Hålsågen jälki näkyy puun pinnalla vaakasuorana viivana.
Olet siis porannut hammarbandet. En usko, että sinun tarvitsee huolehtia kovin paljon. Koska et ole porannut kokonaan läpi, etkä myöskään ylä- tai alareunaan, sen ei pitäisi aiheuttaa merkittävää heikentymistä.

Juuri kuten vojma, en minäkään huolehtisi tästä vähääkään. Voit olla täysin rauhallinen.

Ei varmaankaan haittaisi kiinnittää kiinnityslevy ennen kuin paikkaa reiän...

Laina vähän ketjua:
Terassin rakentaminen on käynnissä ja haluaisin tehdä reiän kantavaan palkkiin 195x45, jotta voisin vetää syöksytorven sen läpi eli noin 100 mm reikä, voinko tehdä sen ilman, että kantava palkki heikkenee liikaa? Reikä tulee kantavan palkin keskelle.

• Tykkään
Estukhulm
  • Laddar…
Palkkirakenteessa juuri palkin keskiosa vaikuttaa hyvin vähän. Suurimmat rasitukset kohdistuvat ylä- ja alareunaan. Vertaa, kuinka I-palkki on suunniteltu; se asennetaan aina pystyyn ja siinä on tukevat "lock" ja "botten".

Hubbe2 sanoi:
Palkkirakenteessa palkin keskiosa vaikuttaa hyvin vähän. Suurimmat rasitukset kohdistuvat ylä- ja alareunaan. Vertaa, miten I-palkki on rakennettu, se asennetaan aina pystyasentoon ja siinä on tukevat "kannet" ja "pohja".
Kiitos! Tiesin sen melkein...halusin vain vahvistuksen, jotta voin syyttää jotain muuta...;)

Momenttarkkuus, jonka poikkileikkaus kestää, riippuu kuten hubbe2 mainitsee paljon siitä kohtisuorasta etäisyydestä, joka muodostuu palkin ylä- ja alareunan voimaparin välillä (yläpuoli puristuu ja alapuoli venyy). Näin ollen suurimmat jännitykset syntyvät kuormituksen yhteydessä juuri näissä kohdissa. Läpi menevät reiät palkissa tulisi sijoittaa momenttinollapisteisiin, jos mahdollista.

Puuttua puutalossa monta kertaa tukeutuu suureen määrään tukia, mikä antaa lyhyitä jännevälejä ja täten pieniä momenttikuormituksia. Niin kauan kuin läpimeno ei ole suoraan pistekuorman alla, kuten kattotuoli tai vastaava, ei voida odottaa, että palkissa syntyvät poikittaisvoimat aiheuttavat huolta. Jos asia huolestuttaa, on loputtomasti tapoja vahvistaa palkkia.

Onnea kaikkeen!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.