Hei!

Olen etsinyt sääntöjä aiheesta perusteellisesti, mutta en ole löytänyt mitään uutta ja arvokasta.

Olen rakentamassa seinää, joka jakaa tulevan kotiteatterihuoneen ja harrastehuoneen/työpajan. Jälkimmäinen rajoittuu talon kiinteään autotalliin. Harrastehuone on noin 50 m2 ja siihen tulee mm. metallisorvi, puuntyöstökoneita jne. Hitsaus ym. tapahtuu autotallissa. Autotalliin on kaksoisovi (joka ei ole paloluokiteltu), mutta ei porttia.

Aion soittaa vakuutusyhtiöön ja kysyä heiltä, mutta olen lukenut asiakirjaa, johon he todennäköisesti perustavat päätöksensä. Sen mukaan pannuhuoneen ja autotallin pitäisi olla erillisiä palotiloja. Mielestäni harrastehuoneeni on hieman rajatapaus, joten ajattelin keskustella asiasta kanssanne :)

Ensimmäinen kysymys: Pitäisikö mielestänne tehdä erillinen palotila? Jos, niin 30 vai 60?

Palotilan rakentaminen ei itsessään ole erityinen ongelma, mutta kun seinä sisältää noin 15 kotelointia kotiteatterihuoneeseen ja melkoisesti myös harrastehuoneeseen (en halua pintaputkitusta ja haluan sisäänrakennetun paineilman), niin palotilasta tulee kuin juusto. Eriste koostuu tuskin kokonaan peittävästä palapelistä. :)

Ajatukseni on seuraavanlainen rakenne (kotiteatterihuoneesta):
Kipsilevy tavallisilla koteloilla
45/70
2xKipsilevy (Täysin tiivis ilman läpivientejä/koteloita)
45/45 Rockwool
OSB
Kipsilevy paloluokitelluilla koteloilla

Toinen kysymys: Tämä vastaa EI60?

Victor

Seuraavat sähköasennukset eivät aiheuta merkittävää heikennystä palonkestävyydessä:

• sähköputket seinän sisällä
  • yksittäinen sähköputki seinän tai lattian läpi; kahden tai useamman sähköputken tapauksessa vaaditaan tyypinmukainen tiivistys
  • pintakiinnitettävät sähköjohdot
  • sähkökeskus seinän päällä.
Miten seinien rakennusesimerkit ovat:
http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.