Block and beam näyttää olevan suosittu Isossa-Britanniassa, mutta en löydä vastinetta Ruotsissa. Jos joku ihmettelee, se on vaihtoehto esimerkiksi kerroslaatan valulle. Ruotsista löydän vain kevytbetonielementtejä teolliseen tuotantoon, ei mitään kotinikkareille. Block and beam saattaa rakentaa hieman korkeammalle ja siihen ei voi valaa lattialämmitystä, mutta se vaikuttaa erittäin näppärältä niin kauan kuin palkit ovat käsiteltävissä. En HALUA puuta, ja armeroinnin itse mitoitus ja valu tuntuvat pelottavalta.
 
Voit halutessasi linkittää, mitä ajattelet, kun kirjoitat block and beam.
Mielestäni se kuulostaa hieman Erge-bjälklagilta.
Mutta en tiedä, tuotetaanko sitä tänään.

Edit: unohdin välibjälklag, luulen, että vain erge käytettiin krypgrundille.
 
13th Marine 13th Marine sanoi:
Voit mielellään linkittää siihen, mitä ajattelet kirjoittaessasi block and beam.
Mielestäni se kuulostaa hieman Erge-välipohjalta.
Mutta en tiedä, tuotetaanko sitä nykyään.

Edit: väli-/ontelolaatta jäi huomaamatta, luulen että ergeä käytettiin vain ryömintätilan perustukseen.
No, alkuun sitä kutsutaan varmaankin "Beam and block" eikä päinvastoin😀 Se on käytännössä esivalmistetut palkit, jotka ovat muotoiltu ylösalaisin kiertyväksi T:ksi. Laippa toimii niin, että palkkien väliset tilat voidaan täyttää blokeilla.
https://www.dagroundworksltd.co.uk/...am-and-Block-flooring-Eastleigh-960x870-1.jpg
On olemassa paljon verkkosivustoja mitoitukseen. Näen heti, että voisin ostaa T155S:n, joka on 4,2 m, painaa 140 kg ja on 155 mm korkea. Tämän painon avulla voin itse siirtää niitä ja rakentaa lattiaa rauhassa.
 
P perror sanoi:
No, aluksi sitä kutsutaan luultavasti nimellä "Beam and block" eikä päinvastoin😀 Se on periaatteessa esivalmistettu palkki, joka on muotoiltu ylösalaisin olevaksi T:ksi. Laippa mahdollistaa tilojen täyttämisen palkkien välillä lohkoilla.
[linkki]
On olemassa lukuisia verkkosivuja mitoittamiseen. Näen suoraan, että voisin ostaa T155S:n, joka on 4,2 m, painaa 140 kg ja on 155 mm korkea. Tällä painolla palkkia kohti voin itse siirtää niitä ja rakentaa lattian rauhassa.
Näyttää siltä, mitä kutsutaan Erge-välipohjaksi.
Minulla on sellainen taloni toisessa osassa, mutta se on vuodelta 71 😬

En ole kyllä nähnyt mitään Suomessa nykyään, mutta ehkä joku, joka on enemmän rakennusalalla, tietää 🤔
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.