Hei!

Aion asentaa Elfa-järjestelmän (kantolista + 2012 mm riippukiskot) kantavalle seinälle, joka on valmistettu kuona- tai kevytbetonilohkoista asunnossa vuodelta 1929. Seinä on massiivinen (noin 50 cm paksu) mutta huokoinen poratessa.

Järjestelmä koostuu riippulistasta sekä 8 riippukiskosta yhteensä noin 3,8 m leveydellä, kiskojen välinen etäisyys on 575, 575, 475, 475, 718, 718 ja 280 mm.
Sen tulee kantaa kirjahyllyjä, joten kuormitus on melko raskas.

Harkitsen kahta vaihtoehtoa ripustuslistan kiinnittämiseksi:
– Fischer DuoPower 8×65 (yleistulppa) tai Fischer GB 10×60 (kevytbetonitulppa)
– Kemiallinen ankkurimassa holkin ja kierrevarren kanssa

Onko kenelläkään kokemusta näistä vaihtoehdoista samankaltaisiin seiniin? Vinkit otetaan mielellään vastaan. Tiedän, että kuonaseinät ovat toivottomia kiinnityksille, mutta koska se on kantava seinä, sen pitäisi kuitenkin onnistua ajattelen....

Kiitollinen kaikista vastauksista!

• Elfa-järjestelmän asennus seinälle, jossa on useita hyllyjä ja eri etäisyyksillä olevia kannattimia, koko leveys noin 3,8 m.
Jos se on huokoisempaa kuin kevytbetoni, olen menestyksekkäästi käyttänyt kumilaajenninta etäisyysputken kanssa siten, että laajeneminen tapahtuu syvällä seinässä. Ylisuunnittelen aina, joten M6 tuntuu hyvältä, vaikka M5 saattaisi riittää, mutta silloin ehkä asennetaan hieman tiheämmin.

Asensin keväällä saman tyyppisen Elfa-järjestelmän, mutta vain kolmella riipukeiskarilla kantolistalla. Silloin käytin Fischer SX 12x60 ruuvin 8x80 kanssa, joka toimii erittäin hyvin kevytbetonissa. En tekisi niin kuonaseinällä.

Minulla oli joitakin Fischer-tulppia, jotka ostin melko monta vuotta sitten Hornbachilta. Kun yritin täydentää tulppavarastoa keväällä, Hornbach oli lopettanut Fischerin myynnin. Etsin silloin vähän ympäriltäni ja sain käsityksen, että Fischerin hinnoittelu oli lähtenyt raiteiltaan. Yleensä välttelen halpoja kopioita yleisesti tärkeille ja pitkäkestoisille asioille, mutta onhan muitakin merkkejä.

Kiitos vastauksesta TommyC!

Puhuin juuri yhdistyksen kanssa, ja juuri tämä seinä on niin kutsuttu sydänseinä, eli tiiliä, jossa on paksu rappauskerros.

Tarvitsee porata riittävän syvälle päästäkseen itse seinätiileen ja saadakseen kunnollisen pidon.

Koska syvyys on haaste, olen nyt kallistumassa käyttämään Fischer julkisivutulppaa 10×100 mm ripustuslistalle, mahdollisesti vähän kemiallista massaa lisäpidon saamiseksi. Jokainen porausreikä täytyy varmaan arvioida erikseen riippuen siitä, kuinka paljon hyvää materiaalia löytää.

BirgitS
Z ZoomZz sanoi:
Puhuin juuri yhdistyksen kanssa, juuri tämä seinä on niin sanottu sydänseinä, eli tiiliä paksulla rappauskerroksella.
Vain väärinkäsitysten välttämiseksi. A sydänseinä on kantava seinä, joka kulkee suunnilleen talon keskellä. Se voi olla tehty monista eri materiaaleista.

Ei ole helppoa saada hyvää pitoa tiilessäkään, katso täältä eri esimerkkejä: https://gds.se/material/spik-och-skruv/skruvar-till-betong-tegel-och-lattbetong

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.