7 655 lukukertaa ·
13 vastausta
8k lukukertaa
13 vastausta
Hankalat kulmat katkaisusaha ulkona
Hei!
Matematiikan, fysiikan ja rakennustekniikan riittämättömien tietojeni vuoksi tarvitsen apua teidän aivoiltanne - revin hiuksiani tämän takia.
Tilanne on, että minun pitäisi viimeistellä ristikkäin rakennettu aita korotetulla terassilla ja siihen liittyvillä portailla liimaamalla lehtikuusesta tehdyn yläreunalistan muuten valkoiseen aitaan. Tämän yläreunalistan pitäisi mennä "saumattomasti" terassilta portaisiin, mutta nyt, vietettyäni tunteja jiirisahalla, olen epävarma, onko tämä edes mahdollista...
Ongelma on kulmat. Portaikko kallistuu tietysti alaspäin. Lisäksi se on kallistunut terassin kaiteen suuntaan. Kaksinkertaiset kulmat jiirisahalla eivät ole ongelma, ja jaoin kulman ulospäin suuntautuvan kulman kummallekin laudalle siten, että leikkauspinta-ala olisi sama.
Mutta en ymmärrä, kuinka voin välttää sen, että portaita ylöspäin suuntautuva lauta ei nouse terassin kaiteen yläreunan yli. Katso kuvat, niin voit toivottavasti nähdä selventävän kuvauksen. Voiko tämän ratkaista fiksulla jiiriin sahauksella, vai pitääkö minun jollain tavalla yksinkertaisesti katkaista ulkoneva osa?
Ps. Jos tämä on väärä keskustelualue, joku ystävällinen ylläpitäjä voi siirtää sen.
Kristofer
Matematiikan, fysiikan ja rakennustekniikan riittämättömien tietojeni vuoksi tarvitsen apua teidän aivoiltanne - revin hiuksiani tämän takia.
Tilanne on, että minun pitäisi viimeistellä ristikkäin rakennettu aita korotetulla terassilla ja siihen liittyvillä portailla liimaamalla lehtikuusesta tehdyn yläreunalistan muuten valkoiseen aitaan. Tämän yläreunalistan pitäisi mennä "saumattomasti" terassilta portaisiin, mutta nyt, vietettyäni tunteja jiirisahalla, olen epävarma, onko tämä edes mahdollista...
Ongelma on kulmat. Portaikko kallistuu tietysti alaspäin. Lisäksi se on kallistunut terassin kaiteen suuntaan. Kaksinkertaiset kulmat jiirisahalla eivät ole ongelma, ja jaoin kulman ulospäin suuntautuvan kulman kummallekin laudalle siten, että leikkauspinta-ala olisi sama.
Mutta en ymmärrä, kuinka voin välttää sen, että portaita ylöspäin suuntautuva lauta ei nouse terassin kaiteen yläreunan yli. Katso kuvat, niin voit toivottavasti nähdä selventävän kuvauksen. Voiko tämän ratkaista fiksulla jiiriin sahauksella, vai pitääkö minun jollain tavalla yksinkertaisesti katkaista ulkoneva osa?
Ps. Jos tämä on väärä keskustelualue, joku ystävällinen ylläpitäjä voi siirtää sen.
Kristofer
Nyt istun itse ja olen hieman väsynyt toki, mutta sen ei pitäisi olla erityisen vaikeaa.
Oletko varma, että porraskaiteen pylväät on sahattu oikein ylhäältä?
Jos täydellinen sopivuus halutaan saavuttaa, ei pitäisi olla vaikeampaa kuin halkaista 50/50 molemmille yläliitososille platalla ja leveydellä. Kuten nyt näytät, porraskaiteen pylväät vaikuttavat olevan vinosti sahattuja.
Oletko varma, että porraskaiteen pylväät on sahattu oikein ylhäältä?
Jos täydellinen sopivuus halutaan saavuttaa, ei pitäisi olla vaikeampaa kuin halkaista 50/50 molemmille yläliitososille platalla ja leveydellä. Kuten nyt näytät, porraskaiteen pylväät vaikuttavat olevan vinosti sahattuja.
M
Marcussjogren
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 081 viestiä
Marcussjogren
Jäsen
- Västra Götaland
- 3 081 viestiä
Luulen myös, että sinun täytyy ohittaa tolpat.
Jos otat yhden kulman kerrallaan, eli sen, joka jiiraa kiinnityslistan vaakatasossa erikseen ja sen, joka jiiraa kiinnityslistan pystysuunnassa erikseen, pitäisi olla mahdollista laskea, mutta tarvitset kulmamittarin.
Kaikkien kulmien summa vaakasuunnassa pitäisi olla 180 astetta ja kaikkien kulmien summa pystysuunnassa pitäisi olla 180 astetta.
Helpoin tapa on nähdä kiinnityslista kolmiona, jossa a-c on aidan kiinnityslista ja c-b on kaiteen kiinnityslista. A-b on vain kuvitteellinen.
Jos sitten mietit, että b on 90 astetta ja mittaat kulman a, sinun pitäisi jiirata laudat a jaettuna kahdella, muuten laudat eivät sovi toisiaan vasten leveyssuunnassa.
Ota kaksi koekappaletta, toinen pakotat kiinni aidan kiinnityslistaan ja toista pidät käsin, kunnes se näyttää sopivan.
Jos joku osaa tämän paremmin kuin minä, saa mielellään korjata, jos olen väärässä, itsekin olen pohdiskellut tätä, koska itse rakennan terassia frisillä
Jos otat yhden kulman kerrallaan, eli sen, joka jiiraa kiinnityslistan vaakatasossa erikseen ja sen, joka jiiraa kiinnityslistan pystysuunnassa erikseen, pitäisi olla mahdollista laskea, mutta tarvitset kulmamittarin.
Kaikkien kulmien summa vaakasuunnassa pitäisi olla 180 astetta ja kaikkien kulmien summa pystysuunnassa pitäisi olla 180 astetta.
Helpoin tapa on nähdä kiinnityslista kolmiona, jossa a-c on aidan kiinnityslista ja c-b on kaiteen kiinnityslista. A-b on vain kuvitteellinen.
Jos sitten mietit, että b on 90 astetta ja mittaat kulman a, sinun pitäisi jiirata laudat a jaettuna kahdella, muuten laudat eivät sovi toisiaan vasten leveyssuunnassa.
Ota kaksi koekappaletta, toinen pakotat kiinni aidan kiinnityslistaan ja toista pidät käsin, kunnes se näyttää sopivan.
Jos joku osaa tämän paremmin kuin minä, saa mielellään korjata, jos olen väärässä, itsekin olen pohdiskellut tätä, koska itse rakennan terassia frisillä
M
Marcussjogren
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 081 viestiä
Marcussjogren
Jäsen
- Västra Götaland
- 3 081 viestiä
Sopivampia esimerkkejä tapaustasi ajatellen keksin.
Sitten kuvaus oli varmaan typerä. Yritän uudestaan.
Kuvittele viiva aidan ylähirren ylitse ja kuvittele, että viiva siellä vastaa B-A.
Kuvittele, että kulma A on 90 astetta ja että kulma C ei ole merkityksellinen.
Ylähirsi porraskaidetta varten on viiva B-C, ja kulma B on se, jonka sinun tulisi sahata vinosti.
uudestaan, mittaa kulma ja jaa se kahdella, niin saat viistosahauksen kulman vaakasuorasti.
Sitten kuvaus oli varmaan typerä. Yritän uudestaan.
Kuvittele viiva aidan ylähirren ylitse ja kuvittele, että viiva siellä vastaa B-A.
Kuvittele, että kulma A on 90 astetta ja että kulma C ei ole merkityksellinen.
Ylähirsi porraskaidetta varten on viiva B-C, ja kulma B on se, jonka sinun tulisi sahata vinosti.
uudestaan, mittaa kulma ja jaa se kahdella, niin saat viistosahauksen kulman vaakasuorasti.
M
Marcussjogren
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 081 viestiä
Marcussjogren
Jäsen
- Västra Götaland
- 3 081 viestiä
Hei!M Marcussjogren sanoi:
Suurkiitokset yksityiskohtaisesta (ja pedagogisesta!) vastauksestasi!
Tästä huolimatta en saanut kaikkea toimimaan täydellisesti. Kun säädän kulmaa sivuttaen kahdella laudalla (joista toinen kallistuu ylöspäin), tulee pidempi sivu ylemmäksi kuin alempi (katso kuva). Kun taas otan koko kulman ylemmällä, vaakasuoralla laudalla, tulee kulmasta oikea mahdollisten ylimenevien osien suhteen, MUTTA tietysti erikokoiset leikkauspinnat (katso kuva).
Ratkaisuksi tuli vaihtoehto 2, työtä pistosahalla ja hiomakoneella jälkikäteen.
Tuli ihan ok, ja kiitos paljon jälleen kerran!
Kristofer
ortopedinen vastaus:
meillä on tapana käsitellä sellaista, kun korjaamme väärin parantuneita murtumia. meillä on etuna, että luut ovat (enemmän tai vähemmän) pyöreitä - suorakulmaisilla leikkauspinnoilla torsio, josta tässä on kyse, ei pysty sahaamaan sovitukseksi.
meillä on tapana käsitellä sellaista, kun korjaamme väärin parantuneita murtumia. meillä on etuna, että luut ovat (enemmän tai vähemmän) pyöreitä - suorakulmaisilla leikkauspinnoilla torsio, josta tässä on kyse, ei pysty sahaamaan sovitukseksi.
Kiitos selvennyksestä! Ihana päästä eroon tästä pohdiskelusta ja nojata taaksepäin tajuamalla, että se on ratkaisematon! /Kliininen fysiologiD danne_i_huset sanoi:
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 414 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 414 viestiä
Sen pitäisi (mielestäni) olla mahdollista ratkaista ylimääräisellä palalla, onhan melko yleistä nähdä sellaisia ratkaisuja juuri kaiteissa. Mutta tarkalleen miten edetä, en valitettavasti tiedä.
Joten pitääkö nyt myös kouluttautua ortopediksi rakentaakseen kaiteita.D danne_i_huset sanoi:
Todella odottamatonta!
Nyt haluamme nähdä myös lopputuloksen!K krihe932 sanoi:Hei!
Suurkiitos yksityiskohtaisesta (ja pedagogisesta!) vastauksestasi!
Tästä huolimatta en saanut kaikkea toimimaan täydellisesti. Kun sovitan kulmaa sivusuunnassa kahdelle laudalle (joista toinen kallistuu ylöspäin), tulee pidempi sivu korkeammalle kuin alempi (katso kuva). Kun sen sijaan otan koko kulman ylemmälle, vaakasuoralle laudalle, se on oikein mahdollisten ulkonevien osien suhteen, MUTTA tietysti erikokoiset leikkauspinnat (katso kuva).
Ratkaisuksi tuli vaihtoehto 2, työnä pistosahalle ja hiomakoneelle jälkikäteen.
Tuli ihan ok, ja suurkiitos jälleen!
Kristofer
Klikkaa tästä vastataksesi










