Paras tapa kiinnittää pylväs porraskaiteeseen on kiinnittää se lattian alle palkkeihin, olen ymmärtänyt, ja siihen olen nyt päätynyt kun rakensimme kaidetta. Mutta olen kohdannut pattitilanteen nyt kun se pitäisi asentaa. Aluslauta on tarkoitettu lepäämään lattialla, mutta jos lattia on jo paikallaan niin en yletä kiinnittämään pylvästä!? Olen odottanut lattian viimeistelyä tämän takia.

Ajattelin, että voisin ehkä koputtaa lattialaudan jälkikäteen jos sovitan sen täydellisesti.. Mutta tuntuu, että epäonnistumisen mahdollisuus on suuri. Lattia on massiivista pontattua kuusta ja se on asennettu kaiteen suuntaisesti. Jälkikäteen ajatellen olisi ollut viisaampaa aloittaa lattian asennus kaiteen kohdalta, mutta nyt olen tehnyt sen päinvastoin.

Alan kallistua ajatukseen asettaa aluslauta hieman lattiatasoa alemmaksi ja asentaa viimeinen lattialauta aluslaudan viereen, sen sijaan että se olisi alla...

Onko jollakulla hyvää ratkaisua tai vinkkejä?

Eikö se ole vain niin, että asennetaan tolppa lattiarakenteeseen, laitetaan lattialaudat paikoilleen ja sitten asennetaan aluskappale?

Oldboy Oldboy sanoi:
Eikö se ole vain tolpan asentamista palkistoon, aseta lattialaudat siihen, ja sitten asenna aluskannatin?
nja ei ollut rakennettu niin, aluskannatin on upotettu tolppaan, eikä ole tilaa palauttaa sitä, kun se on kerran asennettu (ei läpivientiä, vain toisella puolella, jos ymmärrät mitä tarkoitan), joten en näe mahdollisuutta tehdä niin oikein, mutta ehkä olen jättänyt jotain huomaamatta..

Kuva?

Kuva, jossa tolppa kiinnitetään (kulmassa, jossa paperi on taitettu)
Kulma, jossa pylväs kiinnitetään, nostettu vesikate, työkaluja ja hansikas puulattialla.

yleiskatsaus
Rakennustyömaa sisätiloissa; lattialla puulevyjä, hanska ja työkaluja. Kulma, johon tolppa aiotaan kiinnittää.

kaidepiirustus, ei ollut kuvaa tällä hetkellä. Ehkä voin pian järjestää.
Kaiteen piirustuksessa näkyy mittasuhteet ja kiinnityskohdat; pylväät ja kaide, jonka korkeus ja leveys on merkitty mittoineen.

Ok.
Jos tulkitsen piirustuksen oikein, on aluspalkki 45 mm korkea?

Jos näin on, kaksi ensimmäistä vaihtoehtoa, jotka tulevat mieleen, ovat: kuten itse ehdotit, asettaa aluspalkki suoraan lattiaan, tai minimoida tai poistaa tappia kokonaan, jotta aluspalkki voidaan jälkiasentaa.

Jos aluspalkki on 45 mm korkea ja lattialaudat <30 mm paksuja, on mahdollista asettaa lista, jos rako jostain syystä on epätasainen tai sen täytyy olla muutaman mm leveä, esim. lattian asennuksen vuoksi pontilla. (Kun asennus suoraan lattiaan.)

richardtenggren
Etkö voi käyttää irrotettavaa tappia, muokkaamalla alusrakennetta tekemällä siihen tappireikä ja tekemällä tappireikä tolppaan läpi asti? :)

• Tykkään
BengtH
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.