Olisin voinut niitata muovikalvon samalla kun olin siinä. Juuri kun haluat parantaa eristystä ja lämmönpitoa siellä, on turhaa purkaa kaikki taas. Muovi ei varsinaisesti aiheuta haittaa pelkästään olemalla siellä.

• Tykkään
naikon
  • Laddar…
Jos ymmärrän oikein, asuintilaa on autotallin yläpuolella. Käsittääkseni höyrysulku on vain ulkoseinissä ja katossa. Ei sisäseinissä ja välipohjissa.

• Tykkään
naikon
  • Laddar…
Autotallissani, jossa on puutyötila, on joitain kiinnikkeitä/riippuvia kattossa sekä pistorasioita. Se voi olla harkinnan arvoista nyt, kun näet mihin palkit menevät. Sähkön voi kuitenkin vetää pintaan, jos se on vain autotalli.

• Tykkään
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless sanoi:
Olisin niitannut muovikalvon paikalleen, kun olin muutenkin työn touhussa. Koska tahansa saatat haluta parantaa lämmitystä ja eristystä, ja silloin on turhaa purkaa kaikkea uudelleen. Muovi ei tee mitään haittaa siellä ollessaan.
Ah, selvä. Kyllä, autotalli on lämmittämätön, mutta sen yläpuolella on lämmin asuintila. Ajattelen pitkällä aikavälillä, asun täällä 50 vuotta, joten kyllä, käytän mielelläni tilaisuuden hyväksi, jos siitä on jotain hyötyä.

A Avemo sanoi:
Jos olen ymmärtänyt oikein, autotallin yläpuolella on asuintila. Tietääkseni vain ulkoseinissä ja katossa on höyrynsulku. Ei sisäseinissä eikä välipohjissa.
En tiedä, kuten sanottu, googletettaessa useampi sivu sanoo, että höyrynsulku pitäisi asentaa ennen kattokipsiä, riippumatta tilanteesta. Mutta itse en tiedä.
G g.kraft sanoi:
Omaan autotalliini, jossa on puusepänverstas, olen asentanut joitakin kiinnikkeitä/riippuvia kattoon sekä pistorasioita. Voisi olla hyödyllistä pohtia nyt, kun näet, missä palkit menevät. Sähkön voi kuitenkin kytkeä näkyvästi, jos kyseessä on vain autotalli.
Valitettavasti en näe palkkeja raakalautojen vuoksi, jotka jätän paikoilleen ☹️ Mutta hyvä huomio. Vedän sähköt ulkopuolelle loisteputkille.

N naikon sanoi:
Ei, minulla ei ole aavistustakaan, kuten sanoin, kun googletin, niin useat sivut sanovat, että höyrysulku tulisi asentaa ennen kattokipsiä, melkeinpä skenaariosta riippumatta. Mutta itse en tiedä.
Tässä on useita näkökulmia. Ensinnäkin. Sinulla on vanha talo, joka on rakennettu ilman höyrysulkua missään. Voit jatkaa samalla tavalla.

Skenaario, jota halutaan suojata höyrysululla, on se, että lämmin kostea ilma lämmitetystä tilasta siirtyy rakenteen läpi kohti kylmää ulkosivua. Silloin kosteus voi tiivistyä siellä ja aiheuttaa kosteusvaurioita. Jotta höyrysulku hyödyttäisi sinun tapauksessasi, edellytys on, että autotallissa on yleensä lämpimämpää kuin yllä olevassa asuintilassa. Siksi luulen, että löytämäsi sivut olettivat, että kyseessä oli ulospäin avautuva katto eikä välipohja.

• Tykkään
Dowser4711 ja 1 muu
  • Laddar…
A Avemo sanoi:
Tässä on useita lähestymistapoja. Ensinnäkin. Sinulla on vanha talo, joka on rakennettu ilman höyrysulkua missään. Voit jatkaa sillä tavalla.

Skenaario, jota halutaan suojata höyrysululla, on se, että lämmin kostea ilma lämmitetystä tilasta kulkee rakenteen läpi kohti kylmää ulkopuolta. Silloin kosteus voi tiivistyä siellä ja aiheuttaa kosteusvaurioita. Joten edellytys, että höyrysulku olisi hyödyllinen sinun tapauksessasi, on että autotallissa on yleensä lämpimämpää kuin yläpuolella olevassa asuintilassa. Siksi uskon, että löytämäsi sivut oletivat, että kyseessä oli ulkopuolelle avautuva katto eikä välipohja.
Ok kiitos todella hyvä tieto. Ehkä jätän sen vaiheen väliin 👍🙂

N naikon sanoi:
Kyllä autotalli on lämmittämätön, mutta tilassa yläpuolella on lämmitettävä tilaa. Ajattelen pitkällä aikavälillä asua täällä 50 vuotta, joten kyllä, käytän tilaisuuden jos siitä on jotain hyötyä.
Ok. Luulin, että yläpuolella oli ulkokatto. Jos se on vain välipohja, ei tarvita muovia.

• Rakastan
naikon
  • Laddar…
Kiitos kaikesta avustanne, hieno panos, jonka saa kaikilta.
Tänään olen vienyt kaiken kipsin kaatopaikalle, kaikki mahtui kahdelle matkalle takakonttiin.

Byggmax on auki huomenna ja sitten perjantaina aikaisintaan, mietin pitäisikö ottaa rennosti joulun yli vai ostaisinko joitain laattoja huomenna.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Betty72
  • Laddar…
N naikon sanoi:
Valitettavasti en näe palkkeja raa’at pontit vuoksi, jotka aion jättää paikoilleen ☹️
Mutta hyvä input. Vedän sähköt ulkopuolelle loisteputkille
Koska se ei ollut näkyvä raaka pontti, sen pitäisi olla naulattu suoraan palkkirakenteeseen.
Eli kyllä näet palkit, spik-rader muodossa. :)

(Jos se olisi ollut näkyvä puukatto, on olemassa riski, että on ensin tehty runko saadakseen laudat "oikeaan suuntaan" esteettisesti.)

• Tykkään
naikon
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 sanoi:
Koska kyseessä ei ollut näkyvä raakapontti, se luultavasti on naulattu suoraan palkistoon.
Eli, kyllä näet palkit, naularivien muodossa. :)

(Jos kyseessä olisi ollut näkyvä puukatto, voisi olla riski, että ensin on valmistettu runko, jotta laudoilla olisi "oikea suunta" esteettisesti katsottuna.)
Mietin myös, jos ne olisivat naulattu kohti palkkeja, mutta se tuntuu todella omituiselta. Tarkoittaako tämä että minun palkit kulkevat talon pitkää sivua pitkin eikä lyhyttä? Eihän niin rakenneta taloja? Haha
Se on vuodelta 1961
Talon pohjapiirros, jossa autotalli erillisenä osana. Mahdollinen keskustelu kattorakenteista ja 1960-luvun rakennustyylistä.

Jos siinä ei ollut näkyvää raakalaudotusta, se on todennäköisesti naulattu suoraan palkistoon.
Eli näet kyllä palkeilla, naularivien muodossa. :)

(Jos se olisi ollut näkyvä puurakennelma, olisi riski, että laudat on ensin tuettu esteettisesti "oikeaan suuntaan".)
Päivitys: valaisin kattoon ja kyllä, näytät olevan oikeassa. Luulin, että kaikki talon palkit kulkevat lyhyellä sivulla, mutta autotallissa ne näyttävät kulkevan talon pitkällä sivulla. Siinäpä näkee. Harmi, että minulla ei ole piirustuksia rakennusajalta...

• Tykkään
Dowser4711
  • Laddar…
N naikon sanoi:
Päivitys: valaisin kattoon ja kyllä, näytät olevan oikeassa. Luulin, että kaikki talon palkit kulkivat lyhyttä sivua pitkin, mutta autotallissa ne näyttävät kulkevan talon pitkää sivua. Siitä huomaa. Harmi, että minulla ei ole piirustuksia rakennusajalta...
Annanko arvata, että sinulla on hieman enemmän seiniä kuin niin kerroksessa? Siinä tapauksessa on yleistä, että palkisto on joidenkin seinien välillä. Niitä kutsutaan sitten kantaviksi seiniksi. Eli ne kannattelevat yläpuolella olevaa palkistoa. Sitten voi käyttää lyhyempiä/heikompia palkkeja kuin jos niiden täytyy kattaa koko leveys.

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
Arvaan, että sinulla on hieman enemmän seiniä siinä kerroksessa?
Siinä tapauksessa on tavallista, että välipohja on joidenkin seinien välillä. Ne saavat sitten nimen kantavat seinät. Eli ne kannattavat yläpuolella olevaa välipohjaa.
Sitten voi käyttää lyhyempiä/ohuempia palkkeja kuin jos ne kattaisivat koko leveyden.
Mahtavaa, kiitos tiedosta! Olin luullut, että välipohja oli aina samassa suunnassa 😁 Mutta sitten talossa on varmaan hieman sekoitusta 👍

Usein ne ovat samassa suunnassa. puhtaasti käytännön syistä
Mutta jos sinulla ei todella ole enempää seiniä kyseisessä kerroksessa, niin silloin ne ovat varmaan sekoitettuja kyllä.

• Tykkään
naikon
  • Laddar…
Sitten olen asentanut elämäni ensimmäisen kipsilevyn
Gipsskiva asennettuna kattoon, tukevana sininen tuki. Tikapuut seinää vasten kuluneessa huoneessa, rappausta irtoilee.
Tuki toimii hyvin
Seinä on tuettu lattiaan ulottuvalla sinisellä tukitangolla, joka pitää ylhäällä asennettavaa kipsilevyä.

Pakkaus sisältää magneettisen Wolfcraft PH 2 -ruuvinvääntimen kärjen. Taustalla näkyy pakkauksia kipsilevyruuveille.
Olin ostanut tämän helpottamaan työtä, uskon, että se toimii ihan hyvin, ehkä minun täytyy vain löytää oikea tuntuma. Helposti kärki luiskahtaa ruuvista, kun se on melkein kiinni, epäselvää, miten se voidaan täysin välttää. Mutta todella kätevä magneettitoiminnolla.

• Tykkään
Rickard.lj ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.