Moro.
Haluaisin vaihtaa autotallin sisäkaton, siellä on alkuperäinen kipsi 60-luvulta ja kaikki saumat ovat alkaneet irtoamaan.

Olisi mukavaa välttyä kattokipsiltä ja sen kaikilta vaivoilta. Tuntuu kätevältä käyttää kattopaneelia, jonka vain niittaa kiinni ilmapistoolilla.

Ulkonäöllä ei ole suurta merkitystä, koska vain minä tulen näkemään sen.

Mikä on halvin ja helpoin vaihtoehto, joka ei ole kipsiä?
Molemmat nämä maksavat 160kr neliömetriltä, mietin, voisiko se olla oikea ratkaisu?
https://www.hornbach.se/p/takpanel-moelven-regina-original-vit-12x620x1220mm/8645824/
https://www.byggmax.se/innertak-5-pack

• Vanha 60-luvun autotallin kipsikatto, jossa irtoavat saumat ja halkeamia, loisteputkivalaisin toimii valonlähteenä, taustalla pyörä ja ikkuna.
  • Vanha kipsikatto autotallissa, jossa on näkyviä halkeamia ja loisteputkivalaisin.
Ehkä ei vastaus, jonka haluat, mutta;
Minulla oli samanlainen ulkonäkö autotallissani, juuri ennen kuin alkoi roikkua pisaroita saumakohdissa rankkasateiden aikana 😕

• Tykkään
Dowser4711
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix sanoi:
Ehkä ei vastaus, jonka haluat, mutta;
Minulla oli samanlainen ulkonäkö autotallissani, juuri ennen kuin alkoi roikkua pisaroita saumoissa voimakkaiden sadekuurojen aikana 😕
Jaa no se selviää kun olen saanut kipsin pois 😁 Se on kyllä alakerrassa, joten siinä tapauksessa sade tulisi sivulta. Luulen, että todennäköisempää on, että se ehkä tippuu jostain kopparrör:stä.

N naikon sanoi:
Ja det får väl visa sig när jag fått bort en gipset 😁 Det är dock i bottenplan så isåfall får det regna in från sidan. Tror det är mer sannolikt att det kanske droppar från något kopparrör
Mukava kuulla, sitten ei luultavasti ole sellaisia ongelmia 👍
Aiheeseen liittyen olen asentanut byggmax kattopaneeleja (tasaiset valkoiset) hyvällä tuloksella. Olettaa tietysti, että yläpuolella on jotain, mihin ruuvata kiinni.

• Tykkään
naikon
  • Laddar…
Panelien asentamisessa kattoon ei pitäisi olla mitään ongelmia. Mutta mitä haluat sillä saavuttaa? Jos kyseessä ovat vain saumat, jotka alkavat irrota 60 vuoden jälkeen, vaikuttaa loogisemmalta tasoittaa ja maalata uudelleen.

• Tykkään
Huddingebo
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix sanoi:
Mukavaa, sitten ei pitäisi olla sellaisia huolia 👍
Ontopic niin olen asentanut byggmax kattopaneelit (sileät valkoiset) hyvällä tuloksella. Edellyttää tietenkin jotain mihin kiinnittää yläpuolella
Mahtavaa. Käytitkö ruuvia, naulaa vai niittiä?

A Avemo sanoi:
Ei pitäisi olla ongelmia asentaa noita paneeleita kattoon. Mutta mitä haluat voittaa sillä? Jos vain saumat alkavat irrota 60 vuoden jälkeen, vaikuttaa loogisemmalta tasoittaa ja maalata uudelleen.
Kaikki saumat ovat irtoamassa ja katto on yleisesti melko kulunut. Kosteusvaurioitunut kipsi yhdessä nurkassa aiemmasta vuodosta.
Olisi myös hyvä ottaa alas ja katsoa lattian välipalkkien kunto ja että kaikki putket ovat ehjiä.

Tein hieman enemmän tutkimusta (olen uusi tässä remontoimishommassa) ja kun ostaa takgipsiä, sitä kutsutaan lyhytlankuksi ja siinä on viistetyt reunat, mikä muodostaa samanlaisen ruutukuvion kuin yllä oleva sisäpaneeli. Ja välttyy kittamasta saumoja, mikä on pääpointti
https://www.byggmax.se/takgips-p07212

Silloin kustannus on noin 1700 (ilman maalia) vs 3100 kattopaneelista (jo maalattu).
Kumman te valitsisitte?

• Tykkään
Huddingebo
  • Laddar…
Arvelen, että kattopaneelin kanssa on vähän helpompaa. Mutta se voi riippua siitä, täytyykö sinun laittaa myös ruodelaudoitus. Ei kai siinä ole iso ero. On hyvä idea olla yksin, kun laitat levyt ylös.

Olen todennäköisesti antanut nykyisten levyjen jäädä paikoilleen. Jos ne ovat huonosti kiinni, voi helposti lisätä ruuveja koska reunat näkyvät. Jos ne ovat niin kosteusvaurioituneita, että levy halkeaa, voi vaihtaa vain pienen palan siitä kohdasta. Sitten voit vain tasoittaa ja maalata. Yksinkertaisempaa ja halvempaa kuin vaihtaa kaikki.

• Tykkään
TiJ ja 1 muu
  • Laddar…
Rakennan nyt autotallia ja naulaan 17mm raakapontti sisäkatoksi. Se elää hieman ja ei ole täysin täydellinen. Ajattelin maalata valkoiseksi.

• Tykkään
Dan_Johansson ja 1 muu
  • Laddar…
Asensin Byggmax kattolevyt uuteen autotalliini. Edullista, helppo asentaa, ei kitkausta tai hiontaa vaan saumat muodostavat tyylikkään kuvion. Mieti vain etukäteen, miten haluat saumojen asettuvan ennen kuin aloitat.

• Tykkään
naikon
  • Laddar…
A Avemo sanoi:
Arvaan, että kattopaneelin kanssa on hieman helpompaa. Mutta se voi riippua siitä, joudutko myös asentamaan rimat. Varmaan ei ole suuri ero. On hyvä idea, ettei ole yksin, kun asentaa levyjä.

Olen varmaan jättänyt olemassa olevat levyt paikalleen. Jos ne ovat huonosti kiinnitetyt, voi helposti vetää lisää ruuveja, koska reunat näkyvät. Jos levyt ovat niin kosteusvaurioituneet, että ne halkeavat, voi vain vaihtaa pienen osan. Sitten tarvitsee vain kitata ja maalata. Yksinkertaisempaa ja halvempaa kuin vaihtaa kaikki.
Hyvä input, ehkä kannattaa harkita.
J Joonazz sanoi:
Rakennan autotallia nyt ja naulaan 17mm paneli sisäkatoksi. Vähän elävä ja ei täysin täydellinen. Ajattelin maalata valkoiseksi.
Miksi ei. Minkä hinnan päädyt m2:lle suunnilleen?

A A.Barman sanoi:
Asensin Byggmaxin kattokipsi uuteen autotalliin.
Halpa, helppo asentaa, ei kittaamista eikä hiomista, vaan saumat muodostavat kauniin kuvion.
Ajattele vaan etukäteen, kuinka haluat saumojen menevän ennen aloittamista.
Nice, kuulostaa hyvältä. Käytitkö levynostinta vai riittääkö, jos on teleskooppituki? Olen yksin.

N naikon sanoi:
Tein vähän enemmän tutkimusta (uusi tässä remontointiasiassa) ja kun ostaa kattokipsilevyä se on nimeltään lyhyttä lankkua ja niissä on viistot reunat ja muodostuu samanlainen ruutukuvio kuin yllä oleva sisäpaneeli. Ja vältät saumojen tasoittamisen, mikä on pääasia
[linkki]

Silloin kustannus on noin 1700 (ilman maalia) verrattuna 3100 kattopaneeliin (jo maalattu).
Minkä sinä olisit valinnut?
Asensin sellaisen kipsikaton uuteen autotalliini. Melko nopeaa ja kätevää. Etupäässä silloin kun runko takana on asetettu huolellisesti oikeaan cc-väliin. Levyt ovat pienempiä ja helpommin käsiteltäviä kuin tavalliset täysikokoiset seinälevyt. Kuitenkin on työlästä työskennellä pään yläpuolella. Etenkin kun haluaa tehdä sen rauhallisesti ja huolellisesti ja sovittaa kaiken hyvin yhteen. Tein suurimman osan itse, ilman apulaista, joten vuokrasin kipsinostimen viikonlopuksi. Muutama sata euroa vaikuttaa toki laskelmaasi, mutta mielestäni se oli joka sentin arvoinen. Ei ollut ongelmia kipsata koko autotallin kattoa viikonlopun aikana, yksin.

Kitin vain ruuvin kannat. Olet nähnyt niitä, jotka eivät ole edes tehneet sitä vaan maalanneet suoraan kaiken yli. Se riippuu siitä, millaista viimeistelyä haluaa. Joillekin kitti voi ajatella olevan liioiteltua autotallissa.

• Tykkään
naikon
  • Laddar…
S Stuff sanoi:
Laitoin tällaisen kipsikattoon uuteen autotalliin. Melko nopea ja kätevä. Etenkin kun koolaukset takana oli laitettu huolella oikealle cc:lle. Levyt ovat pienempiä ja helpompia käsitellä kuin tavalliset täysikokoiset seinälevyt. Silti on rasittavaa työskennellä pään yläpuolella. Etenkin jos haluaa tehdä sen rauhallisesti ja huolellisesti, jotta kaikki sopii hyvin yhteen. Tein suurimman osan itse, ilman apulaista, joten vuokrasin kipsinostimen viikonlopuksi. Muutamat sataset kyllä vaikuttavat budjettiisi, mutta mielestäni se oli jokaisen euron arvoinen. Ei ongelmaa kipsata koko kattoa kaksinkertaisessa autotallissani viikonlopun aikana, yksin.

Pakkeloin vain ruuvinkannoista. Olen kuitenkin nähnyt, että jotkut eivät ole edes tehneet sitä, vaan maalanneet vain kaiken päälle. Riippuu siitä, millaisen viimeistelyn haluaa. Joidenkin mielestä pakkeli voidaan pitää liioitteluna autotallissa.
Mahtavaa, erittäin hyvä panos. Kuulostaa melkein siltä, että se kallistuu tähän. Mutta kyllä nostimen vuokraaminen tekee hieman vaikeaksi laskea kustannukset, haluaisin mielelläni tehdä tämän rauhassa kun aikaa riittää. Kuten sanottu, minulla on tavallinen kattotuki, pitäisi pystyä rakentamaan yksinkertainen taso ylijäämäisistä palkeista, jonka päälle jakaa kipsilevy.

N naikon sanoi:
Upeaa, loistava palaute. Kuulostaa melkein siltä, että tämä on hyvä ratkaisu.
Mutta joo, jos aiot vuokrata nostimen, on vaikea arvioida kustannuksia, tekisin tämän mielelläni rauhassa, kun on ylimääräistä aikaa.
Kuten sanottu, minulla on tavallinen teline, pitäisi pystyä tekemään yksinkertainen alusta ylijäämistä laudoista jakamaan kipsilevy
Kyllä se onnistuu telineillä (ja hyvällä ystävällä) myös.
Mutta levynostimen ja viikonlopun työn kanssa ei ollut mitään stressiä. Se perustui siihen, että kaikki esityö koolausten kanssa oli tehty ja kaikki kipsilevyt ja ruuvit olivat kotona.
Jos haluaa edetä nopeammin, voi tyytyä ruuvaamaan melko harvakseltaan aluksi. Sitten, kun nostin on palautettu, voi jälkikäteen ruuvata tiheämmin.

• Tykkään
Dowser4711 ja 1 muu
  • Laddar…
N naikon sanoi:
Hyvä input, ehkä harkitsemisen arvoista.

Niin miksei. Mikä on suunnilleen kustannus per m2?

Kiva, kuulostaa hyvältä. Käytitkö levynnostinta vai riittääkö teleskooppituki? Olen yksin.
Noin 90 kr m2 hinnalla, jonka sain paikallisesta lautatarhasta raakalautaan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.