Olen liimannut 6 mm saneerauskipsilevyä kevytbetoniseinään PL600:lla. Olen tehnyt tämän aiemmin ilman mitään ongelmia. Olen liimannut paperinauhaa saumojen yli lasikuituliimalla, tasoittanut ja hionut. Nyt muutaman viikon kuluttua näen, että kipsilevyjen väli on haljennut kahdessa kohtaa. Halkeama on kipsilevyjen välissä, paperinauhan keskellä. Aion laittaa valokuvatapetin tälle seinälle, joten tapetoinnin jälkeen sen ei saa missään tapauksessa halkeilla. Sain ystävältä ehdotuksen laittaa toisen kerroksen kipsilevyjä limittäin, mutta minulla ei ole aavistustakaan, toimiiko se. Mitä voin tehdä ratkaistakseni tämän?
Onko tuo hiottu?
Se näyttää erittäin epätasaiselta tapetin kiinnittämiseen...
Onko se repeytynyt sauman tai paperinauhan reunan kohdalta?
Arvaukseni on, että paperinauha on irronnut reunasta kuivumisen jälkeen. Jos aikoo liimata paperinauhoja, se on tehtävä vedenkestävällä liimalla, mutta itse käytän aina märkätilapohjamaalia ja odotan, että se kuivuu, ja sitten levitän toisen kerroksen. Silloin näen myös, että en saa kuplia paperinauhaan.
Jos ei ole tottunut paperinauhoihin, mielestäni on parempi käyttää lasikuituteippiä...
Jos lisäät toisen kerroksen siirtämällä saumaa, tämä tietenkin ratkaisee ongelman, mutta kysymys on, miksi se halkeilee.
Se voi aivan yhtä hyvin johtua siitä, että et ole saanut paperinauhaa täysin oikein kiinni. Olisin aloittanut repimällä pois ja yrittänyt tehdä saumakohtaa uudelleen. Jos se ei toimi, laita kerros päälle.
Onko tuo hiottu?
Se näyttää erittäin epätasaiselta tapetin kiinnittämistä varten...
Onko se repeytynyt sauman tai paperinauhan reunan kohdalla?
Arvaukseni on, että paperinauha on irronnut reunasta kuivumisen jälkeen. Jos aikoo liimata paperinauhoja, se on tehtävä vedenkestävällä liimalla, mutta itse käytän aina märkätilojen pohjamaalia ja odotan sen kuivumista, jonka jälkeen levitän sitten uuden kerroksen. Näin varmistan, etten saa mitään kuplia paperinauhaan.
Jos paperinauhat ovat vieraita, on parempi käyttää kangasteippiä mielestäni...
Ainoastaan vetää nauha pois ja aloittaa alusta...
Kyllä, se on hiottu karkeudella 80. Ajatuksena oli hioa hienommalla paperilla sen jälkeen. Näyttää siltä, että se on paperinauhan keskeltä, eli keskellä kipsilevyjä, missä se on haljennut. Olen käyttänyt fluggerin kangasliimaa 378.
Todennäköisesti levyt eivät lepää täysin alustaa vasten saumassa, joten niiden takana on ilmaa. Vanha niksi on tehdä reikiä saumaan ehkä 10 cm välein ja ruiskuttaa niihin polyuretaanivaahtoa, joka tunkeutuu ja täyttää tilaa sekä liimaa levyt yhteen. Sitten reiät täytetään kipsilaastilla ennen kuin asetetaan nauha ja tasoitetaan.
Olen tehnyt näin puukonstruktiolla onnistunein tuloksin useaan otteeseen. Miten se toimii betonilla, en osaa sanoa, mutta tulisi olla samankaltainen.
Epäilen, että olet levittänyt hieman paksumpia liimajanoja levyyn ja sitten painanut sen alustaa vasten, jolloin taakse jää tyhjää aluetta, johon liima ei ole levinnyt.
Olen liimannut 6 mm remonttikipsilevyä kevytbetoniseinään PL600:lla. Olen tehnyt tämän aiemminkin ilman minkäänlaisia ongelmia. Olen liimannut paperinaulan yli saumojen väliin kankaan liimalla, tasoittanut ja hionut. Nyt muutama viikko myöhemmin huomaan, että se on haljennut kipsilevyjen välistä kahdessa kohtaa. Halkeama on kipsilevyjen välillä, paperinaulan keskellä. Aion laittaa valokuvatapetin tälle seinälle, joten sen ei missään nimessä saa haljeta tapetoinnin jälkeen. Sain eräältä ystävältä ehdotuksen laittaa vielä yksi kerros kipsilevyjä limittäin, mutta minulla ei ole aavistustakaan, toimiiko se. Mitä voin tehdä ratkaistakseni tämän?
[kuva]
Sinun pitäisi käyttää märkätilakittiä, kun liimaat paperinauloja, muuten on riski, että ne irtoavat, kun käytetään tavallista kangasliimaa, mitä olen kokenut aiemmin!
Muuten viimeistely on hyvin karkea, ja riippuen valonlähteestä, kaikki nämä tulevat näkymään valokuvatapettisi läpi!
Koputa sormillasi ja kuuntele, onko paperinaulan takana ilmaa. Kitti 1 kertaa, liimaa uusi naula märkätilakitillä, tasoita ja maalaa. Jos takana on ilmaa, leikkaa se auki.
Sinun pitäisi käyttää märkätilaliimaa, kun liimaat paperisuikaleita, muuten on riski irtoamiseen, jos käytät tavallista seinäliimaa, mitä olen kokenut aiemmin!
Papersuikaleet tulee kiinnittää J saumatasoitteella niin kuin tiedän.
Työskentelen maalari 10+ vuotta, tiedän mistä puhun
jos on uutta kipsilevyä niin luonnollisesti j tasoitteella, mutta jos kipsissä ei ole viistettä ja on sileä, niin on parasta liimata
Tarkoitatko, kun kipsilevyiltä puuttuu levyn alkuperäinen reuna? Niitä reunoja yleensä viistetään 45 astetta, tarkoititko, että viiste tasoitetaan ja sitten liimataan nauha? Nauhojen tasoittamisessa sellaisissa saumoissa on muuten vähän tekniikkaa.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.