Asun 30-luvulta peräisin olevassa puutalossa, jossa on kellari. Autotallissa on melko suuria halkeamia katossa. Yläpuolella on keittiö. Olen voinut nostaa yhden lattialaudan ja nähnyt, että siellä on puinen palkisto. Mutta sen alla näyttää olevan betonia. Oliko tämä yleinen tapa rakentaa? Onko betonilla jokin kantava tehtävä vai oliko se vain "siistin" kellarin katon saamiseksi? Oikeastaan ihmettelen, pitäisikö minun korjata kattoa? Haluaisin joka tapauksessa siistiä halkeamia, mutta pitäisikö minun myös tukea sitä jollain palkilla tai vastaavalla? Halkeamien ympärillä roikkuu jonkin verran.

Ystävällisin terveisin

tompax2
D djaccess sanoi:
Asun 30-luvulta peräisin olevassa puutalossa, jossa on kellari.
Garaasissa on melko suuria halkeamia katossa. Yläpuolella on keittiö. Olen voinut nostaa lattialaudan ja nähnyt, että siellä on puurakenteinen välipohja. Mutta sen alla näyttää olevan betonia. Oliko tämä yleinen rakennustapa? Onko betonilla kantavaa toimintoa vai oliko se vain kellarikattoon "siistin" ilmeen saamiseksi? Haluan todella tietää, pitäisikö minun korjata kattoa? Haluaisin ainakin siistiä haljenneita kohtia, mutta pitäisikö myös tukea jollakin palkilla tai vastaavalla? Se roikkuu hieman halkeamien ympärillä.

Ystävällisin terveisin
Jos sanot, että sinulla on puurakenteinen välipohja, olen melko varma, että kyseessä on alakattopinta.
Betonivalua ei tehdä ja sitten asenneta puurakenteista välipohjaa päälle, joten se on varmasti pinnoite.

Jos halkeamat ovat suurempia, voit ehkä täyttää ne erittäin hienolla pinnoitteella ilman liian suuria hiekkajyviä. Muuten tarvitaan jonkinlainen tiivistemassa. Koko pinta voi olla vahvistettu esim. kanaverkolla.

Et tarvitse tukipalkkia, jos se on vain pinnoite, mikä todennäköisesti onkin, mutta sinun ehkä pitäisi varmistaa, että se pysyy paikallaan, jotta kukaan ei saa sitä päähänsä lopulta. Se irtoaa varmasti suurina paloina mahdollisen kanaverkon vahvistuksen vuoksi, joten voit kiinnittää sen pistekohtaisesti parilla ruuvilla, jos osut oikeaan hyvään pohjamateriaaliin. Sitten korjaat halkeamat.

Muuten jos katto on liian huonossa kunnossa, niin vain pois kaikki ja naulaa puukatolle, tai ruuvaa kipsilevyä tai jotain.

Suuri kiitos vastauksesta.

Se, mitä kirjoitat, kuulostaa aivan järkevältä.
Näyttää siltä, että kakku on ehkä 5 cm paksu. Yritän todennäköisesti naputtaa puhtaaksi hieman jossain halkeamassa, jotta voi katsoa, mitä siellä on mahdollista kiinnittää. Kipsikatto kuulosti houkuttelevalta, mutta luulen että se on ikävä työ... luulen myös, että välikatto on täynnä puruja ja muuta.

tompax2
D djaccess sanoi:
Kiitos paljon vastauksesta.

Se kuulostaa täysin järkevältä se, mitä kirjoitat. Se näyttää olevan ehkä 5 cm paksu kakku. Testaan varmaankin puhdistaa hieman halkeamaa, jotta voi nähdä, mitä siellä on mihin mahdollisesti kiinnittää sitten. Kipsikatto kuulosti houkuttelevalta mutta ikävältä työltä uskoisin.. uskon myös, että välipohja on täynnä purua ja muuta.
Jos tuo on kellarin välipohja, arvelen, että se voi olla jopa rakennettu trossbottenilla. Joten siinä tapauksessa sinulla on purut välipohjassa, ei vain "kartonkilaatikossa", vaan myös "kartonkilaatikko" lepää trossbotten-lautojen päällä. Muussa tapauksessa purujen tulisi maata "kartonkilaatikossa". Kirjoitan "kartonkilaatikko", koska tällaisiin koloihin naulattiin tyypillisesti tuulensuojapaperia, erityisesti kylmempiin tiloihin, ja sitten täytettiin purulla.

Muussa tapauksessa sen pitäisi olla ainakin käsittelemätöntä tavallista paksua kartonkia.

Mutta joskus niin tehdään. Minulla on valettuja holveja x 3 ja kyseisellä asunnolla se on tehty juuri näin. Ensin 10-12 cm betonia, sitten lattianiskat ja raakalaudasta tehdyt aluslattiat. Olen avannut yhden lattian talossa ja huomasin mielenkiintoisen "fuskun". Lattianiskat olivat vain kooltaan 50x75 (45x70 mutta ei höylätty). Sen sijaan kaikkea oli korotettu puupaloilla, masoniittipaloilla ja mitä sitten olikaan löytynyt. Tasoitelattia vuodelta 1951. Todennäköisesti siksi että betoniholvi oli epätasainen.
Muuten kyseessä on kevytbetonitalo, joten se ehkä selittää ratkaisun.

/LOB

Ok.. tuntuu siltä että he tekivät vähän miten halusivat ennen
Minun täytyy varmaan yrittää jostain nähdä kuinka paksua se on.
Jos se nyt osoittautuu olevan 10 cm paksu. Silloin se on siis betonia.. ja sillä on kantava tehtävä? Vai voiko olettaa, että lattiahirret ulottuvat myös kellarin seinien yli ja kantavat?
Kysymys on oikeastaan, tarvitsenko tukea ylös vai vain tukkia halkeamat. Se roikkuu varmasti 5 cm

L lob sanoi:
Mutta kyllä, joskus tehdään niin. Minulla on valetut holvit x 3 ja asuinpohjalla se on tehty juuri niin. Ensin 10-12 cm betonia, sitten lattianiskat ja aluslattia raakapontista. Olen avannut lattian talossa ja huomasin mielenkiintoisen "huijauksen". Lattianiskat olivat vain mitoiltaan 50x75 (45x70 mutta ei höylätty). Sen sijaan kaikki oli tuettu puupalikoilla, masoniittipaloilla ja millä ikinä oli löytynyt. Nivellilattia vuodelta 1951. Todennäköisesti siksi, että betoniholvi oli epätasainen. Muuten kevytbetonitalo, joten se ehkä selittää ratkaisun.

/LOB
On eroa siinä, että pistetään lattialankut olemassa olevan palkiston päälle ja että on kaksi palkistoa. Sinun esimerkkisi mukaan oli melko ilmeistä, että tarkoituksena oli helpottaa lattian asennusta, mutta ne ovat liian heppoisia tukevan rakenteen kannalta.

TS:lle - saat varmasti parempaa apua, jos voit laittaa kuvia. Onko sinulla edelleen mahdollisuus päästä käsiksi ylhäältä ja arvioida tai jopa mitata lattianpalkkien mitat? Yksi kuva alapuolelta voi riittää arvioimaan, onko kyseessä betoni, kevytbetoni tai rappaus.

• Tykkään
tompax2
  • Laddar…
Halkeama betonikatossa autotallissa, jossa on työkaluja seinällä. Avoin lattia, jossa on näkyvissä punainen seinä ja puulattia, alapuolella kaksoisrimat ja putki.
Lattia on laitettu takaisin jo kauan sitten, joten en voi tarkistaa nyt uudelleen, mutta otin kuvan, kun olin tekemässä.. näyttää olevan kaksoispalkit.. Mutta en muista kuinka syviä.

tompax2
L lob sanoi:
Mutta kyllä, toisinaan tehdään niin. Minulla on valetut holvit x 3 ja asuintasolla on tehty juuri niin. Ensin 10-12 cm betonia, sitten lattiapalkeilla ja aluslattia raakalautaa.
Mutta silloin sinulla ei ole varsinaista välipohjaa valettujen holvien päällä, vai kuinka? Pikemminkin on kyse nostetusta lattiasta, mikä ei ole sama asia kuin välipohja. Ei ole mitään syytä valaa holvi 10-12 cm ja sitten vielä asentaa välipohja sen päälle.

L lob sanoi:
Olen purkanut talon lattian ja huomasin mielenkiintoisen "fuskun". Lattiapalkit olivat vain mitoiltaan 50x75 (45x70, mutta ei höylätty). Sen sijaan kaiken alle oli sijoitettu puupalikoita, masoniittipaloja ja mitä nyt oli löytynyt. Tasonnostolattia vuodelta 1951. Todennäköisesti siksi, että betoniholvi oli epätasainen.
Kyllä, ja tässä on myös vastaus. Se oli yksinkertaisesti nostettu betoniholvin päälle. Koko rakennelmaa kantaa betoniholvi, eivät ne "lattiapalkit", joita mainitset mitoiltaan 50x75. Ne tulitikut eivät kanna mitään :)

tompax2
D djaccess sanoi:
[kuva] [kuva]
Lattia on ollut pitkään kiinni, joten en voi tarkistaa uudelleen, mutta otin kuvan kun olin työn touhussa.. vaikuttaa olevan kaksoiskoolaus.. Mutta en muista kuinka syviä.
Tuo näyttää selvästi olevan oikea puupalkeista tehty välipohja.

Sen sijaan yläkuvassa oleva katto on hieman epäilyttävä. Näyttää melko paksulta ollakseen vain vähän rappausta. Etkö voi ottaa kuvaa lähempänä suurempaa reikää, suoraan halkeamasta, mahdollisesti mittanauhan tai taittomitan avulla, niin että syvyys näkyisi jollain tavalla?

vaikea nähdä mutta mielestäni se muistuttaa nikeplatta, niitä käytetään palosuojana

Ottanut pari kuvaa. Ulkopuolella on luultavasti rappaus, koska se murenee kosketettaessa. Mutta syvemmällä näkyy kiviä. Valitettavasti en pääse katsomaan ylemmäksi. Halkeama seinässä, jossa näkyy rapautunutta laastia ja kivenmuruja halkeaman sisällä. Läheltä otettu kuva vaurioituneesta pinnasta. Halkeama seinässä, jossa näkyy sisäinen kivikerros ja mitta, joka osoittaa syvyyttä. Pinta näyttää murenevalta. Rikkoutunut rappauskerros paljastaa kiviaineksen; näkyvissä myös putki kiinnikkeineen. . Ehkä täytyy porata kurkistusreikä.

tompax2
Se oli outo tarina ollakseen sisällä. Melko suuria kiviä... Jokin vanha valu se kai on. Rapatus ei ole täysin, sen verran on selvää. Mikä ihme pitää tätä kerrosta pystyssä oikeastaan? En näe mitään raudoitusta kananverkon tai vastaavan muodossa. Sen täytyy olla melkein paksumpi betonilevy niin, että se on itsekantava? Raudoitustangolla?

Voitko mitata välipohjan paksuuden, luuletko? Sopivin paikka on kellariin menevän portaikon kohdalla, koska siellä voit arvioida etäisyyden kellarin katon ja maanpinnan lattian välillä.

tompax2
Mutta palataksemme alkuperäiseen kysymykseen. Jos katto on vakaa eikä liiku, kun painat sitä, ja koet, että se on hyvin kiinnitetty/ankkuroitu eikä ole vaaraa, että se pysyisi kiinni, niin on parasta vain kitata halkeamat ja reiät.

Pinta on jo rapattu, joten pinnassa ei tule suurta eroa, jos teet sen siististi.

Jos katto sen sijaan on löysällä, ja tunnet, että koko katto heiluu kuin iso kakku, sinun on turha yrittää korjata sitä. Silloin se pitää vain purkaa, mutta vasta sen jälkeen, kun on tarkistettu, mikä pitää palkiston pystyssä.

Kuten tämä näyttää lähikuvissa, voivat vanhat valetut sisäänkäyntiraput näyttää alapuolelta, kun ne alkavat rapautua. Mutta silloin kyseessä on valettu rakenne.

En ole nähnyt pohjapiirustustasi, mutta voi hyvin olla, että tämä osa kuuluu vanhaan ulkoilmaosaan, eli autotallin katto on ollut terassi. Ja tällöin kyseessä on vanha valettu holvikaari, jonka päälle on sitten päätetty rakentaa lisälaajennus, ja siksi ehkä päädytty rakentamaan palkisto päälle, kun huomattiin, että valettu holvikaari oli antamassa periksi. Tai jotain sellaista.

Hyvin kummallista muuten, että on sekä valettu holvikaari että puurakenteinen palkisto.
Ja siinä tapauksessa sinun on oltava varovainen, sillä et halua saada valettua holvikaaren päähäsi. Koska silloin on hyvästit. Se koko katto voi painaa useita tonneja siinä tapauksessa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.