Minun piti korjata joitain perustuskiviä mökilläni. Ne olivat vajonneet tai kaatuneet kahdensadan vuoden jälkeen. Yksi velikulta oli iso ja hieno, joten kun olin vetänyt sen ylös traktorilla ja kaivanut vähän, se asetettiin takaisin betonikerrokseen. Kamala urakka, mutta siitä tuli hyvä. Täytin 0-8 ympäriinsä, mutta kun pakkasin varovasti 100-kiloisella pakkauksella, kiveen avautui halkeama, noin 12 mm enimmillään, ja varmasti herätti nollaan halkeaman pohjassa. Se on sellaisessa paikassa, että se ei vaikuta kantavuuteen (laskin talon takaisin kiven päälle, eikä halkeama liikkunut), mutta epäilen, että on riski veden tunkeutumisesta ja pakkasrapautumisesta tai kivien siirtymisestä ajan myötä. Joten ajattelin täyttää halkeaman sopivalla materiaalilla estääkseni tämän. Mitä minun pitäisi käyttää, sementtipohjaisia materiaaleja, epoksia vai jotakin muuta?

• Vanha hirsirakennuksen osa nostettuna maasta, ympärillä kasvaa nokkosia ja ruohikkoa, ja tukena on metallipalkki.
  • Vanha hirsirakennus, jossa peruskivi ja irtokiviä näkyvissä. Maahan kaivettu alue, jossa soraa näkyvissä ja suurempi kivi, jossa sammalta.
  • Kivi torpan perustuksessa, jossa näkyy halkeama ja ympärillä maanväriä ja betonia. Yllä puurakenteinen seinä.
  • Perustuskivi, jossa näkyy halkeama, tukee vanhaa hirttä. Puulastuja ja kiviainesta ympärillä.
Nyt luulen, että liioittelet hieman. Mahdollinen vesi, joka valuu halkeamaan, jatkaa alas kiven alle. Halkeama kulkee järkevästi suoraan läpi. Riippumatta siitä, valuttaako vesi halkeamaan vai ei, se päätyisi kuitenkin samalle paikalle.

Pahin, mitä voi tapahtua, on että tämä kestää vain 150 vuotta...... ;)

Joo, luultavasti liioittelen. Mutta ajatukseni on se, että vesi voi jäädä halkeamaan, koska kivi makaa betonipohjalla, joka ei päästä vettä läpi kovin nopeasti. Ja jos tämä vesi sitten jäätyy, niin ehkä kivet voivat liikkua erilleen millimetrin jokaisella kerralla. Ehkä olen aivan väärässä, mutta olisi parempi tiivistää halkeama silti..

ClasseClas
Sinulla on varmaan talossa räystäät, jotta riski siitä, että kivi altistuu suurille vesimäärille, on minimaalinen. Nyt ei selviä, onko kivi valettu kiinni perustukseen. Muuten olisin jakanut kiven ja täyttänyt välin sementillä ja sen jälkeen suoraan laskenut rungon kivien päälle. Sementin ei tulisi kantaa kuormaa, vaan estää veden "virtaaminen" halkeamaan.

Kyllä, kivi seisoo betonialustassa, ja on kiinni siinä. En mieluiten haluaisi jakaa kiviä.

En usko myöskään, että vettä tulee paljon, mutta ehkä vähän riittää, jotta se pysyy, jos rako loppuu betoniin pohjalla. Ajattelin jotain tasoitteen tyylistä (mutta ei tietenkään tavallista), joka kaadetaan alas ja täyttää raon.

ClasseClas
OK. Tällä pohjalla ei ole vaaraa, että kivet liikkuvat keskenään, paitsi pakkasrapautumisessa. Silloin ei tarvita joustavaa saumaratkaisua toisin sanoen.

Ottaisin pestyä/huuhdeltua kalliomurskaa kuten 8-16 tai rantakiveä ja pohjustaisin halkeaman 20-30 mm reunasta. Sitten täyttäisin sopivalla laastilla ja tasoittaisin kiven pinnalle. Etuna käyttää kalliomurskaa pohjalla on, että jää tilaa laajentumiselle, jos vettä pääsee sisälle ja jäätyy halkeamaan. Valitettavasti en ole laastin asiantuntija, mutta spontaanisti ajattelisin, että voisi käyttää samaa tyyppiä kuin ulkoisten graniitti- tai muiden kivijulkisivulevyjen saumaukseen.

Kuulostaa järkevältä, kiitos.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.