Naapuri rakentaa uutta taloa ja on suorittanut useita räjäytyksiä tontillaan. Meidän talomme sijaitsee noin 10-20 m päässä siitä, missä he ovat räjäyttäneet.

Ennen kuin he alkoivat räjäyttää, täällä kävi tarkastaja, joka katsoi talon ja huomasi, että olohuoneen/makuuhuoneen maalipinnassa oli joitakin halkeamia. Lähinnä ikkunoiden ja oviaukkojen ympärillä. Tarkastaja sanoi, että tällaiset halkeamat ovat niitä, jotka voivat syntyä räjäytyksessä.

Nyt räjäytysten jälkeen olen huomannut vähintään 10 uutta paikkaa, jossa maalipinnassa on halkeamia.

Minkälaisia vaatimuksia voin asettaa näiden vaurioiden suhteen?

Olenko itse syypää, koska minulla on vanha talo, joka ei kestä räjäytyksiä naapuritontilla?
Voinko vaatia, että he tasoittavat/maalaavat koko huoneen uudelleen?
Voinko vaatia korvausta, joka vastaisi talon arvon alenemista, jos myisin sen huomenna?

Uusi halkeama valkoisessa seinässä katon alapuolella, esimerkki useimmista näkyvistä halkeamista.
Tässä näette esimerkin uudesta halkeamasta. Useimmat näyttävät tältä.

Valitettavasti minulla ei ole lähdettä ja en ole täysin varma, mutta muistan, että niin kauan kuin värähtelyt pysyvät raja-arvojen sisällä, sinun on itse vastattava mahdollisista halkeamista/ongelmista, jotka syntyvät.
Eivätkö he asentaneet pientä mittauslaitetta sinun taloosi?

S skyisthelimit sanoi:
Valitettavasti en tiedä varmasti enkä voi antaa lähdettä, mutta muistelen, että niin kauan kuin tärinät pysyvät raja-arvojen sisällä, olet itse vastuussa mahdollisista halkeamista/ongelmista, jotka ilmenevät.
Eivätkö he asentaneet mitään mittauslaitetta talosi ulkopuolelle?
Kyllä, tarkastaja asensi jonkinlaisen mittauslaitteen talon ulkopuoliselle perustukselle.

Mutta tuntuu vähän tylsältä, jos olet itse vastuussa siitä, että asut "huonossa" talossa, joka halkeilee.

Hei, kyllä ymmärrän sen ja olisin varmasti tuntenut samoin, jos olisin sinun tilanteessasi.

Toisaalta voin ymmärtää, että täytyy olla jonkinlainen raja sille, mitä talo voi kestää, tarkoitan, että jossain ääritapauksessa voi saada halkeamia ohikiitävästä kuorma-autosta.

Mutta ilmeisesti ei tarvitse olla toivoton, kuten yllä olevassa linkissä mainitussa tuomiossa sanottiin, ehkä sinulla on toivoa.

No, se on rakennuttajan vakuutus, joka kattaa, jos ne ovat olleet alle raja-arvon, mutta kysy tarkastajalta ja vakuutusyhtiöltäsi, miten sinun pitäisi edetä,
Tilanne on toinen, jos sinulla ei ollut halkeamia aiemmin, silloin se pitäisi palauttaa siihen kuntoon,

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.