Hei kaikille,
Olen ollut matkoilla kaksi viikkoa, ja kun palasin, huomasin 1,5 metrin pituinen pystysuora halkeama (2-3 mm leveä) makuuhuoneen nurkassa! Huone on toisessa kerroksessa (alla on autotalli). Huone on juuri tapetoitu (3 kuukautta sitten).
Talo on kaksikerroksinen puutalo betonilaatalla. Mietin, mikä voisi olla syynä? Onko se vaarallista? Miten sen voi korjata?
Kiitollinen kaikista vastauksista ja kommenteista (olen hieman huolissani).

Kuinka vanha on talo?
Se riippuu luultavasti talon painumista. Onko vain tapetti haljennut?

Minulla on sama ongelma.
Minulla on vain vanerilevy ja kangas seinillä. (ei kipsilevyä) Puuseppänä minun pitäisi tietää, että elävä materiaali liikkuu.
Laiskana sitä vakuuttaa itselleen, että "kyllä se menee ihan hyvin". Aika kömpelöä!
Tietenkin tapetti halkesi kaikissa herkissä saumoissa (ovenkarmit ym.).

Talo on vuodelta 1961. Ostimme sen 4-5 kuukautta sitten! Huone oli aiemmin tapetoitu, poistimme kaikki vanhat tapetit, tasoitimme tarvittaessa, laitoimme problemlösare ja maalasimme. Mitä voin nähdä, itse kulma seinän A ja seinän B välillä ei ole 100% tiivis (luulen, että sekä A että B ovat lastulevyjä). Jonkinlainen kipsi/tasoite täyttää aukon A:n ja B:n välillä, ja juuri kipsi ja maali ovat halkeilleet.

Minusta ei tarvitse huolestua enemmän kuin itse tapetoinnista. Se on melko yleinen ilmiö. Kaikki liikkuu. Voi olla kaikkea tuulesta, katolla olevasta lumesta, routaan jne jne.

Ei hätää. Nyt kun tämä on nurkka, se ei useimmiten vaikuta niin paljon, onko kyseessä lastulevy vai kipsilevy, mutta yleensä lastulevyssä on suurempi riski halkeaman muodostumiselle tapettiin. Meillä oli seinä, jonka edelliset omistajat olivat täydentäneet 60-luvun taloon käyttämällä lastulevyä (muut ovat harvapaletti+kipsilevy), mikä aiheutti halkeamia sekä nurkassa että itse seinässä. Lisäksi saumat oli asetettu pystysuunnassa linjaan ovenkarmiin kanssa. Yrityksen jälkeen lisätä paperiliuska ja uusi tapetti, joka jälleen halkesi seuraavana talvena, otettiin uusi suunta. Nyt siellä on kipsilevyt, jotka on asennettu sääntöjen mukaan, eikä halkeamia ole ollut enää yli 10 vuoteen. Mutta se on yleensä vain esteettistä, joten jos voit elää halkeaman kanssa nurkassa, sinun ei tarvitse tehdä mitään.

Kuten sanottu, kaikki liikkuu. Ja olemme huomanneet, että siitä lähtien kun saimme lämmityksen kuntoon kotona (tai ehkä muut yksinkertaiset muutokset, kuten että elintapasi eroavat edellisen omistajan tavasta) materiaalit liikkuvat.

Vedän aina lateksisauman nurkkiin, mutta sitten maalaan melkein aina. En pidä tapeteista. En pidä edes ajatuksesta, että seinissä olisi joku kuvio. Saan tivoli-assosiaatioita! Ei, rauhallisia värejä ja ehkä piristän ilmettä värikkäällä taululla.

Mutta nyt kyse oli halkeamista... :)

olen vähän huijannut yhdellä kulmalla, joka halkesi. painoin ylös yhden tehosteseinän tapetilla ja viimeistelin kulmalaudalla. se näyttää todella hyvältä tehosteseinän loppuun eikä mitään muuta.

Kiitos kaikista vastauksista! Luulen, että minun täytyy käyttää latexfogia kulmissa ja maalata uudelleen! ikävää, mutta näin se on, kun on aloittelija :(.

Ammattilaisillekin tulee halkeamia tai vaikka olisit tehnyt kaiken taiteen sääntöjen mukaan, joten se ei ole pelkästään aloittelijaongelma. Talot liikkuvat, eikä koskaan voi etukäteen olla täysin varma, se voi haljeta kuukauden kuluttua tai x vuoden jälkeen, joten ei ole mitään takeita. Onnea matkaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.