F
Hei!
Minulla on liimapuupalkki, joka asennettiin noin 10 vuotta sitten. Nyt minusta tuntuu, että siinä on hieman enemmän halkeamia kuin aiemmin. Ei kuitenkaan mitään mitattavaa taipumista.
Se, mikä huolestutti minua, oli, että yksi halkeama on melko syvä muutamissa kohdissa, noin 1/3 palkin kokonaisuudesta. Pidempiä mutta ei yhtä syviä halkeamia toisella puolella. Katso kuvat, milloin pitäisi olla huolissaan?
Se on kantava seinä, 1 1/2 -kerroksinen omakotitalo. Siellä lattiarakenne yläkerrassa lepää kantavan seinän ja ulkoseinän päällä.
Ystävällisin terveisin,

• Limittäinen liimapuupalkki katossa, jossa näkyy useita halkeamia. Yksi halkeamista on syvemmällä, noin kolmasosa palkin syvyydestä.
  • Harmaa limträbalkki, jossa on pitkiä ja syviä halkeamia seinän lähellä, puupanelilla verhotulla katolla.
  • Käsi työntää mittatyökalua valkoiseksi maalatun liimapuupalkin syvään halkeamaan sisätilassa.
  • Vaakapalkki, jossa näkyy useita halkeamia valkoiseksi maalatun katon rajassa.
  • Katto ja limittävä puupalkki, jossa näkyy halkeamia; keskeneräinen huone, spotti- ja kaiutinvalaisin katossa.
Karrock
Ainakin on oikea vuodenaika halkeamien esiintymiselle pahimmillaan. Se ei luultavasti ole ongelma. Bumban palkkimestari @justusandersson, joka varmasti tietää neuvoja.

Ovat todennäköisesti ydinhalkeamia. Ei kovin yleisiä liimapuupalkkeissa, mutta sitäkin yleisempiä massiivipuupalkkeissa/hirsissä. Pitäisi vaikuttaa kantavuuteen, mutta luultavasti merkityksettömästi.

Vaikea arvioida mielestäni. Ei oikein kuulu minun osaamisalueeseeni. Niin kauan kuin halkeamat pysyvät kussakin lamellissa, se ei ehkä ole katastrofi. Näyttävät esiintyvän lähinnä palkin yläreunassa, mikä on positiivista. Kun vastaavia halkeamia esiintyy massiivipuussa, ne ovat usein ylidimensioituja rakenteita. Mielestäni tällaista ei pitäisi tapahtua liimapuulla. Liimapuun valmistajilla on tietysti asiantuntijoita, jotka ovat erikoistuneet tämän tyyppisiin ilmiöihin. Voi olla järkevää tarkistaa mitoitukset.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.