9 878 lukukertaa ·
12 vastausta
10k lukukertaa
12 vastausta
H-palkki
Hei!
Aion rakentaa autotallin, L=5m, P=8m. Haluaisin mieluiten rakentaa harjakaton ja käyttää H-palkkia. Siksi kysyn, voisiko joku oikeilla tiedoilla auttaa minua laskemaan oikean palkin koon. Olen jo löytänyt paljon tietoa foorumilta ja luulen, että HEB 200 olisi hyvä valinta, mutta en usko, että pelkkä vaistoni riittää keskustelussa rakennustarkastajan tai vakuutusyhtiön kanssa?!?
Edellytykset:
- 14 asteen katon kaltevuus
- 5 m palkki
- Betonitiilet
- Rakentaminen Skånessa (lumivyöhyke?)
- Palkin tulee myös kestää nosturi (500 kg)
Suurkiitos etukäteen!
Aion rakentaa autotallin, L=5m, P=8m. Haluaisin mieluiten rakentaa harjakaton ja käyttää H-palkkia. Siksi kysyn, voisiko joku oikeilla tiedoilla auttaa minua laskemaan oikean palkin koon. Olen jo löytänyt paljon tietoa foorumilta ja luulen, että HEB 200 olisi hyvä valinta, mutta en usko, että pelkkä vaistoni riittää keskustelussa rakennustarkastajan tai vakuutusyhtiön kanssa?!?
Edellytykset:
- 14 asteen katon kaltevuus
- 5 m palkki
- Betonitiilet
- Rakentaminen Skånessa (lumivyöhyke?)
- Palkin tulee myös kestää nosturi (500 kg)
Suurkiitos etukäteen!
Möjligen kan det bli lite svårare att köra en telfer längs en limträbalk än längs en ståldito...Bob_the_builder sanoi:
Joo, mutta onhan niitä sellaisia, jotka kulkevat omassa kiskossa - minä heitin itse asiassa pois sellaisen muutama vuosi sitten. Sen olisi varmasti voinut asentaa puutankoon.
Ennusteen mukaan sinulla on raskas katto 0.6 kN/m2 lumivyöhykkeellä 1-1.5, mikä lumikuorman kanssa antaa 1.0 kN/m2. Kattokaltevuudella B=8/2=4 m (puolet kuormasta palkkiin ja puolet seiniin) ja pituudella L=5 m saat jakautuneen kuorman q=4*1.0=4.0 kN/m, ts. Q=q*L=5*4.0=20kN. Tähän tulee pistekuorma F=5kN.
Jos käytät teräspalkkia, sillä on kimomoduli E=210GPa.
Tarvitaan laskemaan taivutusmomentti (I), joka vaaditaan.
Kuormitustapaukset ovat (läiskykulma)
5 * Q * L^3 3 * F * L^3
d = ------------------ + ---------------- mikä yhteisen nimittäjän avulla antaa
384 * E * I 48 * E * I
(5 * Q + 24 * F) * L^3
d = ---------------------------
384 * E * I
Kun asetetaan taipuma sallitulle d = L / 300, saadaan
300 * (5 * Q + 24 * F) * L^2
I = -----------------------------------
384 * E
numeroin asetettuna antaa
300 * (5 * 4000 + 24 * 5000) * 5^2
I = -------------------------------------------- = 13 * 10^-6
384 * 210 * 10^9
Tibnorin rakennusoppaasta kauppateräkselle riittää HEB140, joka antaa I=15*10^-6
Jos haluat hieman turvaa mahdollisilta suuremmilta pistekuormilta (jotka vaikuttavat enemmän kuin itse katto- ja lumipaino) niin HEB200 on täysin OK, ellei vähän liian hyvä.
Jos sinulla on selkätuki, se tarkoittaa myös sitä, että sinulla ei ole sidepalkkia tai harjapalkkia ottamaan vastaan vaakasuoria voimia, vaan ne on otettava vastaan muulla tavoin. Normaalisti ei voi laskea seinien jäykkyyttä tähän tarkoitukseen, vaan se vaatii kunnon kiinnityksen kattopalkkien kiinnittämisestä palkkiin. Paras tapa on hitsata kiinnikkeet.
Mielestäni antamasi mitat ovat hieman kummallisia; onko todella niin, että katto kulkee harju lyhyiden seinien suuntaisesti?
Jos käytät teräspalkkia, sillä on kimomoduli E=210GPa.
Tarvitaan laskemaan taivutusmomentti (I), joka vaaditaan.
Kuormitustapaukset ovat (läiskykulma)
5 * Q * L^3 3 * F * L^3
d = ------------------ + ---------------- mikä yhteisen nimittäjän avulla antaa
384 * E * I 48 * E * I
(5 * Q + 24 * F) * L^3
d = ---------------------------
384 * E * I
Kun asetetaan taipuma sallitulle d = L / 300, saadaan
300 * (5 * Q + 24 * F) * L^2
I = -----------------------------------
384 * E
numeroin asetettuna antaa
300 * (5 * 4000 + 24 * 5000) * 5^2
I = -------------------------------------------- = 13 * 10^-6
384 * 210 * 10^9
Tibnorin rakennusoppaasta kauppateräkselle riittää HEB140, joka antaa I=15*10^-6
Jos haluat hieman turvaa mahdollisilta suuremmilta pistekuormilta (jotka vaikuttavat enemmän kuin itse katto- ja lumipaino) niin HEB200 on täysin OK, ellei vähän liian hyvä.
Jos sinulla on selkätuki, se tarkoittaa myös sitä, että sinulla ei ole sidepalkkia tai harjapalkkia ottamaan vastaan vaakasuoria voimia, vaan ne on otettava vastaan muulla tavoin. Normaalisti ei voi laskea seinien jäykkyyttä tähän tarkoitukseen, vaan se vaatii kunnon kiinnityksen kattopalkkien kiinnittämisestä palkkiin. Paras tapa on hitsata kiinnikkeet.
Mielestäni antamasi mitat ovat hieman kummallisia; onko todella niin, että katto kulkee harju lyhyiden seinien suuntaisesti?
Sigpl:
Olen erittäin vaikuttunut ja kiitän nöyrimmin!
Kyllä vain, harjakatto on rinnakkain lyhyiden seinien kanssa (liitetty)
Kiitos myös vinkistä horisontaalisten voimien kanssa, hitsaan kulmarautaa ja pulttaan ne läpi puupalkkien. (45*220 cc 1200)
Luuletko, että olisi hyvä idea käyttää useita yhdessä naulattuja puupalikoita kantamaan H-palkkia? (sekä vahvistaa perustusta pistekuorman kohdalla)
Kyselen myös vähän laskelmasta:
- Mistä arvot 384 ja 48 tulevat?
- Tuleeko käyttää Q vai q? (20000N tai 4000N)
- Onko kattokaltevuudella merkitystä laskelmassa?
- Onko L/300 taipuma hyväksyttävä standardiarvo?
Löysin myös linkin taulukoihin, jotka näyttävät vastaavan hyvin laskelmiasi: http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76CD/0/3C4AF49785CB3A9BC1256F1500642884/$file/Konstruktionstabeller_2003.pdf
Olen erittäin vaikuttunut ja kiitän nöyrimmin!
Kyllä vain, harjakatto on rinnakkain lyhyiden seinien kanssa (liitetty)
Kiitos myös vinkistä horisontaalisten voimien kanssa, hitsaan kulmarautaa ja pulttaan ne läpi puupalkkien. (45*220 cc 1200)
Luuletko, että olisi hyvä idea käyttää useita yhdessä naulattuja puupalikoita kantamaan H-palkkia? (sekä vahvistaa perustusta pistekuorman kohdalla)
Kyselen myös vähän laskelmasta:
- Mistä arvot 384 ja 48 tulevat?
- Tuleeko käyttää Q vai q? (20000N tai 4000N)
- Onko kattokaltevuudella merkitystä laskelmassa?
- Onko L/300 taipuma hyväksyttävä standardiarvo?
Löysin myös linkin taulukoihin, jotka näyttävät vastaavan hyvin laskelmiasi: http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76CD/0/3C4AF49785CB3A9BC1256F1500642884/$file/Konstruktionstabeller_2003.pdf
Onni että olit tarkkaavainen, olin laittanut arvon q eikä Q kaavaan. Se antaa hitausmomentin 20*10^-6 sijaan 13*10^-6, mikä sopii paremmin HEB160:aan, eli HEB200 kelpaa silti oikein hyvin.
Numerot 5/384 ja 3/48 löytyvät erilaisista kuormitustapauksista, jotka on kuvattu erilaisissa lujuuslaskennan käsikirjoissa, esim. Karlebos handbok. Ne on johdettu "ketjukäyrän yhtälöstä".
Katon kaltevuus vaikuttaa monella eri tavalla:
- Todellinen katon leveys ja siten kuorma kasvavat suurempien kaltevuuksien myötä, B' = B/cos(v), mutta sinun tapauksessasi näin pienellä kaltevuudella se on vähäpätöinen.
- Lumikuorma, pienemmällä kaltevuudella kertyy enemmän lunta kuin suuremmalla.
- Lisäksi se vaikuttaa pystysuuntaisten ja vaakasuorien voimien suhteeseen. Matala kaltevuus antaa suuremman voiman sivusuunnassa.
- Jos kaltevuudet ovat todella suuret, kattopinnat ovat paljon pidemmät kuin itse jänneväli, ja tuulikuormiin on lisättävä varmuuskerroin.
L/300 on tavanomainen arvo taipumalle useimmissa näkyvissä lattiapinnoissa, muuten L/200.
Linkki Tibnoriin näyttää olevan sama, jota olen käyttänyt.
Pilarit ovat yleensä paljon kestävämpiä kuin luullaan, ja normaaleissa tilanteissa niitä ei tarvitse juuri laskea. Kaksi yhteen naulattua 45*95 pitäisi olla todella hyviä. Ellei sinulla ole todella "murenevaa" perustusta, en usko, että sinua tarvitsee edes vahvistaa. Katon voima jakautuu seinien kautta pilarien välityksellä.
Numerot 5/384 ja 3/48 löytyvät erilaisista kuormitustapauksista, jotka on kuvattu erilaisissa lujuuslaskennan käsikirjoissa, esim. Karlebos handbok. Ne on johdettu "ketjukäyrän yhtälöstä".
Katon kaltevuus vaikuttaa monella eri tavalla:
- Todellinen katon leveys ja siten kuorma kasvavat suurempien kaltevuuksien myötä, B' = B/cos(v), mutta sinun tapauksessasi näin pienellä kaltevuudella se on vähäpätöinen.
- Lumikuorma, pienemmällä kaltevuudella kertyy enemmän lunta kuin suuremmalla.
- Lisäksi se vaikuttaa pystysuuntaisten ja vaakasuorien voimien suhteeseen. Matala kaltevuus antaa suuremman voiman sivusuunnassa.
- Jos kaltevuudet ovat todella suuret, kattopinnat ovat paljon pidemmät kuin itse jänneväli, ja tuulikuormiin on lisättävä varmuuskerroin.
L/300 on tavanomainen arvo taipumalle useimmissa näkyvissä lattiapinnoissa, muuten L/200.
Linkki Tibnoriin näyttää olevan sama, jota olen käyttänyt.
Pilarit ovat yleensä paljon kestävämpiä kuin luullaan, ja normaaleissa tilanteissa niitä ei tarvitse juuri laskea. Kaksi yhteen naulattua 45*95 pitäisi olla todella hyviä. Ellei sinulla ole todella "murenevaa" perustusta, en usko, että sinua tarvitsee edes vahvistaa. Katon voima jakautuu seinien kautta pilarien välityksellä.
Tulin hieman mietteliääksi jälkikäteen. Se mitä sanoin pilareista jne. pitää paikkansa vain niiden edellytysten puitteissa, jotka näen mielessäni. Jos niistä tulee liian pitkiä tai jos ne eivät ole kiinnitetty kuten ajattelin tai jos niiden on tarkoitus kantaa muita kuormia, ne saattavat tarvita suurempia mittoja. Toivon, että otat neuvojani vain neuvoina. Tämän perusteella on laadittava tarkka piirustus, jonka joku voi tarkistaa kokonaisuutena.
sigpl:
En ole palkannut sinua suunnittelijaksi ja pyytänyt saada vastuuvakuutustasi, joten ymmärrän, että voin käyttää neuvojasi vain "neuvoina".
Sitä vastoin mielestäni neuvosi vaikuttavat erittäin järkeviltä ja sellaisia arvostetaan aina!
Näyttää siltä, että aion ylimitoittaa myös pilarit. Jos käytän puuta, otan todennäköisesti koko leveyden ja kiinnitän palkin (ja pilarin) sekä alaspäin että sivusuunnassa. Mahdollisesti valitsen myös pilarille teräksen ja kiinnitän silloinkin palkin tähän sekä sivusuunnassa. (Pilarikorkeus tulee olemaan noin 2,8 metriä.) On edullista tehdä se kunnolla.
Kaikkea hyvää!
En ole palkannut sinua suunnittelijaksi ja pyytänyt saada vastuuvakuutustasi, joten ymmärrän, että voin käyttää neuvojasi vain "neuvoina".
Sitä vastoin mielestäni neuvosi vaikuttavat erittäin järkeviltä ja sellaisia arvostetaan aina!
Näyttää siltä, että aion ylimitoittaa myös pilarit. Jos käytän puuta, otan todennäköisesti koko leveyden ja kiinnitän palkin (ja pilarin) sekä alaspäin että sivusuunnassa. Mahdollisesti valitsen myös pilarille teräksen ja kiinnitän silloinkin palkin tähän sekä sivusuunnassa. (Pilarikorkeus tulee olemaan noin 2,8 metriä.) On edullista tehdä se kunnolla.
Kaikkea hyvää!
Klikkaa tästä vastataksesi