Tilanne
Keskustelu on suljettu.
G greenhouse sanoi:
Olen lukenut ketjun ja siinä on monia hyviä näkökulmia. Ymmärrän erittäin hyvin, että riski on suoraan yhteydessä altistumisasteeseen. Se, mitä haluan tietää, on pikemminkin kokemuksia ja vastaavaa siitä, kuinka paljon pölyä vapautuu, kun eterniittikatto puretaan. TIEDÄMME, että sitä vapautuu. Kysymys on, kuinka paljon ja kuinka vaarallista se on 80 metrin päässä.

Vaikka on erittäin vaarallista hypätä laskuvarjolla ilman varjoa, se ei tarkoita, että kaikki muut riskit ja vaarat ovat altistumisen arvoisia. Huoli asioista perustuu harvoin tarkkaan tilastoon. Esim. ihmiset ovat melkein hengenvaarassa huolestaan Koronaviruksesta, vaikka on erittäin epätodennäköistä, että he kuolevat siihen. Asbestialtistuksen vertaaminen oman lapsensa kantamiseen on vain merkityksetöntä.

Se sanottuani, pidetään hyvä sävy. En halua osallistua "isäni söi asbestia aamiaiseksi ja eli 92-vuotiaaksi" keskusteluun, koska se on hedelmätön.
Se, mikä on olennaista, on se, että ON suurempi riski, että lapsesi kuolee, jos kannat sitä, kuin että se vaurioituisi naapurin eterniittikaton purkamisesta. Että lapsesi kuolisi Koronaan on sen sijaan monia monia kertoja suurempi, vaikka sekin riski on erittäin erittäin pieni.
 
  • Tykkään
Igen ja 4 muuta
  • Laddar…
Eräs kollega asuu keskustassa omakotitaloalueella, jossa tontit ovat 3-500 neliömetriä suuria ja talot varmasti 100-180 neliömetriä suuria, joten talot ovat hyvin lähellä toisiaan. Hänellä oli asbestikuitulevypinta, joka poistettiin viime kesänä, ja yritys, joka teki sen, suojasi vain ikkunat ja ovet ja käytti omia suojavarusteita. Ei käytetty mitään keinoja estää asbestikuitujen pääsy ilmaan, ja he sanoivat myös, että lapset voivat olla ulkona leikkimässä, jos he haluavat, mutta kollega ajatteli, että se tuntui turhalta, että heidän pitäisi leikkiä samalla puolella taloa, jota parhaillaan purettiin.

Sitten ajattelen myös, että ei varmaan ole eroa siinä, kuinka paljon asbestikuituja joutuu hengitettäväksi, jos asbestilevyt ovat kiinni talossa tai ovat lavalla. Niin kauan kuin ne eivät ole rikkoutuneet.

Joten riski on varmasti suurempi, että saatte haitallisen määrän hiukkasia/kuituja, jos naapuri polttaa muovia, kyllästettyä puutavaraa tai vastaavaa, ja se on myös kiellettyä tehdä, mutta monet tekevät sen silti.
 
  • Tykkään
jliljeha ja 6 muuta
  • Laddar…
OK vi tänker på ett helt annat sätt:
Om eternittaket ligger kvar 20 år till, under ditt barns uppväxt, så kommer det regelbundet släppa lite lite grann fibrer. När det ramlar kottar, haglar och regnar t ex. Det mesta åker det ner i markytskiktet precis vid byggnaden. Sedan kan det kan virvlas upp när man krattar t ex.
Nu blir du av med taket på en gång och vinden blåser från dig. Låter ju nästan bra om man ser det så.
 
  • Tykkään
Igen ja 3 muuta
  • Laddar…
H hempularen sanoi:
Kuten sanottu, se ei ole vaarallista. Naapuri ei ole altistanut ketään vaaralle. Myös asbestsaneeraajat poistavat eterniittiä ulkona ilman suojaa ympäristölle. Erona on, että heidän henkilöstönsä, joka työskentelee tämän kanssa päivittäin, suojaa itsensä sopivalla hengityssuojaimella.
Se oli hyvä näkemys, jota en ollut ajatellut! Kysymys on, eristävätkö asbestsaneeraajat kohteen ympäriltä tietyn säteen vai kastellaanko, esim. vedellä?
 
G greenhouse sanoi:
Että hän on altistunut jollekin vahingolliselle naapurini välinpitämättömyyden ja nuukuuden vuoksi.
Kuvauksesi perusteella #1 vaikuttaa päinvastoin siltä, että naapurisi tekee hyvää ja järkevää työtä kaikilla tavoilla. Että irrottaa niitä ja liukuu alas räystääseen lastatakseen lavalle onhan erittäin lempeää verrattuna moniin tavallisiin tapoihin purkaa eterniittikatto. Se yhdessä sen sinänsä minimaalisen riskin kanssa, riippumatta metodista tuolta etäisyydeltä, pitäisi rauhoittaa sinua, jos mietit asiaa mielellään jonkun pienen laskelman/arvion kanssa.
 
  • Tykkään
undine ja 6 muuta
  • Laddar…
Olet jo aloittanut melkein kymmenen muuta asbesti/eternit ketjua, joissa huolenaiheisiin on vastattu.
 
  • Tykkään
  • Vau
  • Haha
  • Vihainen
Jehu ja 16 muuta
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 sanoi:
Tarkoitan, että Internet antaa jokaiselle mahdollisuuden levittää mitä tahansa disinformaatiota. Pahin esimerkki siitä on luultavasti "Familjeliv". Ennen internetiä piti etsiä tietoa ammattikirjallisuudesta kirjastossa. Paljon luotettavampi lähde kuin yksittäiset väitteet mielikuvituksellisilta amatööreiltä, jotka ovat enemmän kiinnostuneita keräämään tykkäyksiä ja lukemaan omaa tekstiään kuin välittämään relevantteja faktoja.

Se, että huolesi naapurin katosta on "itsestäänselvyys", ei ole vähimmässäkään määrin itsestäänselvää, vaan itse aiheutettua. Huolimatta rauhoittavista kommenteistamme, jatkat murehtimista. Uskon tämän johtuvan siitä, että luotat mieluummin tietämättömiin ennustajiin, jotka elävät tykkäysten keräämisellä, kuin meihin.

Staffan
Staffan. Olen täysin samaa mieltä siitä, että Internet on "mielipidevalta".
 
  • Tykkään
undine
  • Laddar…
M MagHam sanoi:
Oletan, että tarkoitetaan kuutiosenttimetrejä. Laskelma sen perusteella: Ihminen hengittää noin 25 000 litraa ilmaa päivässä. 100 cm2 = 1 litra 0,0001 * 100 * 25000 = 250 kuitua päivässä saamme "luonnollisesti"
On varmasti totta, että saamme asbestia hengittäessämme. Mutta tutkimus koskee luultavasti suuria kaupunkeja eikä todennäköisesti 10 talon kylää keskellä metsää Pohjois-Ruotsissa. Se lienee suuri kansainvälinen tutkimus tms.
 
Staffans2000 Staffan2000 sanoi:
Nja. Det beror på.
Hoppar du från tusen meters höjd, är det rent livsfarligt. Men, hoppar du från en cm. höjd minskar risken högst avsevärt. Och det är på den höjden du och lintotten befinner er.

Staffan
Ymmärsit varmaan pointtini. Toisaalta sinullakin on pointti siinä, että voimme olla saaneet vain vähän tai ei mitään. Ja silloin sopii laskuvarjohyppy 1 cm:stä.
 
  • Tykkään
Broken arrow
  • Laddar…
S hjulia sanoi:
Eräs kollega asuu kaupungin keskustassa omakotitaloalueella, jossa tontit ovat 3–500 neliömetriä ja talot varmasti 100-180 neliömetriä, joten talot ovat erittäin lähekkäin. Hänellä oli eterniittiverhous, jonka hän poisti viime kesänä, ja yritys, joka sen teki, asetti vain suojat ikkunoihin ja oviin ja käytti itse suojia. Mitään suojaa ei käytetty estämään asbestikuitujen pääsyä ilmaan, ja he sanoivat myös, että lapset voisivat leikkiä ulkona, jos he haluaisivat, mutta kollegan mielestä oli tarpeetonta, että he leikkisivät samalla puolella taloa, josta juuri purettiin.

Sitten ajattelen myös, ettei varmaan ole eroa siinä, kuinka paljon asbestikuituja altistuu, jos eterniittilevyt ovat talossa tai lavalla. Niin kauan kuin ne eivät ole rikki, siis.

Joten riski on todennäköisesti paljon suurempi, että saatte vahingollisen määrän partikkeleita/kuituja, jos naapuri päättää polttaa muovia, kyllästettyä puutavaraa tai vastaavaa, ja se on myös kielletty, mutta monet tekevät sen silti.
Hyvä vastaus! :D Tällaista kaipaan. Fakta (vaikkakin edustajan kautta) ammattilaiselta samankaltaisessa tilanteessa.
 
M MagHam sanoi:
OK me ajattelemme asiaa täysin eri tavalla:
Jos eterniittikatto pysyy paikoillaan vielä 20 vuotta, lapsesi kasvaessa, se tulee säännöllisesti päästämään vähän kuituja. Kun putoaa käpyjä, sataa rakeita ja vettä, esimerkiksi. Suurin osa päätyy maan pintakerrokseen aivan rakennuksen vieressä. Sitten se voi pöllytä ilmaan, kun haravoidaan esim.
Nyt pääset katosta eroon heti ja tuuli puhaltaa poispäin sinusta. Sehän kuulostaa suorastaan hyvältä, jos sen näin näkee.
Onhan se hyvä päästä roskasta heti, mutta olisivat voineet ilmoittaa etukäteen, niin olisin voinut pysyä poissa pihalta heidän työskennellessään.
 
GK100 GK100 sanoi:
Kuvailemastasi #1 näyttää päinvastoin siltä, että naapurisi tekee hyvää ja järkevää työtä kaikin tavoin. Niiden irrottaminen ja siirtäminen alaräystäälle kuormattavaksi lavoihin on erittäin hellävaraista verrattuna moniin tavallisiin tapoihin purkaa asbestikatto. Yhdessä sen muuten minimaalisen riskin kanssa menetelmästä riippumatta sillä etäisyydellä pitäisi tehdä sinut rauhalliseksi, jos ajattelet asiaa mieluiten jonkin pienen laskelman/yhteenvedon kanssa.
Kyllä, hän hoitaa sen melko siististi. Toisaalta, katto tulisi kastella vedellä, ja ei olisi haitannut, jos hän olisi kertonut etukäteen aikovansa purkaa katon. Lisäksi jäte tulisi pakata muoviin ja merkitä, mutta sitä ei tapahdu. Riski on tietenkin pieni, mutta olisi toivottavaa, että se olisi ollut nolla.
 
P Pin sanoi:
Olet jo aloittanut lähes kymmenen muuta asbesti/eternit ketjua, joissa huolet on käsitelty.
Ei, eri kysymykset/materiaalit. On selvää, että olen huolestunut asbestin suhteen. Sitä en aio piilottaa.
 
G greenhouse sanoi:
Kysymys on, että sulkevatko asbestinpoistajat puhdistettavan kohteen tietyn säteen alueella vai esimerkiksi kastellaanko vedellä?
Se on vain kysymys soittaa ja kysyä.
 
Voin taata, että yli puolet tämän ketjun vastaajista on pätevämpiä kommentoimaan kuin yksikään asbestsanerare.

Vaikuttaa siltä, että haluat kannatusta voidaksesi mennä taas naapurille valittamaan perusteettomasti.

Kuten kaikki ovat aiemmin sanoneet, se on täysin vaaratonta.
Erittäin epätodennäköistä, että teille olisi syntynyt ongelmia, vaikka naapuri olisi kantanut kaikki laatat yli ja heittänyt ne keittiön ikkunastanne sisään...
 
  • Tykkään
  • Haha
Erik Salhammar ja 19 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.