Olen juuri tilannut Granab-aluslattian mekaanisella ilmanvaihdolla meidän takkahuoneeseemme. Koska olen projektin aikana herättänyt aikaisemmin uinuneen kiinnostukseni käsitöihin, ajattelin asentaa sekä lattian että ilmanvaihdon itse. Enimmäkseen siksi, että olen pihi, mutta myös siksi, että olen huomannut, että pidän siitä todella paljon!

Koska haluamme mahdollisimman pienen rakentamiskorkeuden, emme voi käyttää eristystä palkkien välissä saadaksemme tarpeeksi ilmavirtauksen lattian alle. Vaikka ymmärränkin, miksi eristystä pitäisi olla, kun kuumaa ilmaa johdetaan lattian alle.

Kosteussulku palkin ja lastulevyn väliin on tietenkin laitettava. Mietin, miten kosteuseste pysyy nyt, kun se ei voi levätä eristeen päällä? Eikä lastulevyä voi liimata folioon, tai foliota palkkiin. Ratkaistaanko se vain ruuvaamalla lastulevy kiinni teräspalkkiin samalla, kun kiristetään folio, vai?

Saako kysyä miksi aiot käyttää foliota, vaikka oletkin puhaltamassa lämmintä (kosteaa) sisäilmaa lattian alle? Mitä tarkoitusta se palvelee?

Viimeksi muokattu:
tobee sanoi:
Henkselit ja vyö? Tai koska se on Granabin konstruktionin mukainen piirustuksen mukaan. En halua muuttaa asioita, joita en ymmärrä.

[linkki]
Ei, ehdottomasti ei. Se ei täytä mitään tarkoitusta. Ehkäpä päinvastoin. Tulkitsem alla, että haluat tuulettaa lattian, koska se on kylmä/kosteaa. Kosteus tulee luultavasti sisältä, ellei kyseessä ole nouseva maankosteus, joka imeytyy kapillaarisesti laattaan. Kysymys kuuluu, onko lainkaan oikein puhaltaa kosteaa lämmintä ilmaa kyseiseen tilaan. Riski on, että se vain tiivistyy lattiaan. Luultavasti on huomattavasti parempi imeä ilma pois tilasta.

Olen itse työskennellyt Granabin kanssa monen asunnon projekteissa. Tällä hetkellä noin 14 000 neliömetriä nykyisessä projektissa. Tälle lattialle on useita erilaisia sovelluksia. Et ole vieläkään selittänyt, miksi aiot asentaa tämän lattian.

Kun sitten lukee ohjeita, niin käy ilmi, että kyseessä on poistoilma lattialta eikä päinvastoin. Näin ollen kalvo voi olla ok, mutta tuskin tarpeellinen. Eristetään, jotta lattia olisi lämpimämpi, jos alla on kylmä kellarilaatta, joka todennäköisesti on eristämätön.

Tietysti kosteus imeytyy kapillaarisesti, kellarin seinät eivät ole eristetty ulkopuolelta, eikä myöskään laatta. Siksi minulla oli hajuhaittoja aiemmin eristetyssä puurakenteessa. Ilma takkahuoneessa on kuitenkin aina ollut melko kuiva. Sekä minä että aiemmat omistajat olemme käyttäneet ilmankuivainta, joka pitää RH: n 50-60 % jopa kuumimpina kesäpäivinä. Nyt takkahuone on ollut täysin puusta vapaa vuoden ajan ja se on ollut täysin kuiva jopa ilman ilmankuivaajaa. Ei yhtään päivää yli RH 70 % paitsi sinä päivänä, kun pinnoitin kellarin seinät =)

Teen oikeastaan vain mitä OCAB: n kosteusteknikot ovat suositelleet. Lyhyesti sanottuna. Mahdollisimman vähän orgaanista materiaalia. Aluskate alipaineella. Pinnoitetut kellarin seinät. Sitten kosteushuolet ovat muisto vain =) Kondenssi? Kyllä ehkä, mutta mitä väliä sillä on, jos minulla on teräskannattimet ja muovikalvo suojaamassa lastulevyä? Siksi valitsin Granabin Nivell- yli! Halvempi lisäksi.. Sitten minulla pitää olla RH-mittari poistoilmatuulettimen kohdalla. Jos RH alkaa nousta, voin hyvin käyttää ilmankuivaajaa =)

Miksi muovikalvo aiheuttaisi vahinkoa?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.