295 lukukertaa ·
5 vastausta
295 lukukertaa
5 vastausta
Gjuta plint för brygga
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 8 045 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 8 045 viestiä
Hej ska gjuta plint på berg för brygga vid havet (bräckt vatten).
Tänkte köra Gjutrör på 30 cm och en höjd på 35-45 cm med 4 armeringsjärn (16mm) i varje.
Har borrat 4 st 20mm hål för armeringsjärn.
Planen inledningsvis var att köra syrafast 16mm armeringsjärn med ankarmassa.
Rostfri syrafast armering är svindyra.
Kan jag köra syrafast gängstång istället? M18 ska fungera för 20mm hål och kostar 229 kr per meter.
Jag fick pris på 1690 kr för 2 m 16mm syrafast armeringsjärn. Jag letar nu alternativ till armeringsjärn.
Tänkte köra Gjutrör på 30 cm och en höjd på 35-45 cm med 4 armeringsjärn (16mm) i varje.
Har borrat 4 st 20mm hål för armeringsjärn.
Planen inledningsvis var att köra syrafast 16mm armeringsjärn med ankarmassa.
Rostfri syrafast armering är svindyra.
Kan jag köra syrafast gängstång istället? M18 ska fungera för 20mm hål och kostar 229 kr per meter.
Jag fick pris på 1690 kr för 2 m 16mm syrafast armeringsjärn. Jag letar nu alternativ till armeringsjärn.
Gjutningen i eller ovanför högsta vattenytan. Ovanför, vanliga armeringsjärn, under rostfritt. det blir aldrig tätt mellan betong och berg, plinten liksom står bara på berget. Helst ska det borras snett ner i berget ca 20 cm, sätta i järn och bocka upp dom till lod ( solfjäder i berget ) ( räcker med 3 st 12 järn ) Då kan inte plintarna lyfta.
Sen det med gjutrör, tänkt dim på dom ?
PS sätt i järnen, på med gjutrör, rikta in i lod (centrum ) fäst upp rören, slå i en skvätt betong ca 5-10 cm. Rör lite försiktigt på rören, så det sväller ut lite nertill, på med en svulst utsida, vänta tills det brunnit.
Då står rören kvar i rätt läge utan att röra sig vid fullgjutning. Och bara färskvatten till betongen.
Sen det med gjutrör, tänkt dim på dom ?
PS sätt i järnen, på med gjutrör, rikta in i lod (centrum ) fäst upp rören, slå i en skvätt betong ca 5-10 cm. Rör lite försiktigt på rören, så det sväller ut lite nertill, på med en svulst utsida, vänta tills det brunnit.
Då står rören kvar i rätt läge utan att röra sig vid fullgjutning. Och bara färskvatten till betongen.
Klikkaa tästä vastataksesi