Olen kiinnostunut Perlite, jonka voi puhaltaa sisään, eli ei tarvitse ottaa koko lattiaa ylös.

mmmmagnus sanoi:
Miten meni? Aion tehdä täsmälleen saman kesällä. Tulisiko päälle savea? Mietitkö lattialämmitystä?
Keneltä kysyt?
Täytin perustukset Hasoporilla ja laitoin puulattian suoraan päälle. Ei ollut mitään erityistä. Joissakin paikoissa on vähän narissut kun on kävellyt lattialla, varmaan palat ovat painuneet alta mutta ajan myötä ne ovat murskautuneet niin ettei enää kuulu ääntä. Olen täysin tyytyväinen, lattia on huomattavasti eristetty verrattuna talon eristämättömiin lattioihin.

Perustus ennen Hasoporin asettamista. Laitoin myös kuitukankaan, joka ei näy kuvassa.
Huoneen betoniperusta ja puupalkit ennen Hasopor-eristystä. Yläosan pienestä ikkunasta tulee hieman valoa.

Täytön jälkeen Hasoporilla
Vanhan talon huone, jossa on Hasopor-kevytsoraa ja puulattian tukipuut, ikkuna takana.

Turha kuva yhteydessä, mutta tältä valmis tulos näyttää
Makuuhuone, jossa on puulattia. Vuoteen vieressä on lipasto ja kasveja ikkunan edessä. Valoisa tila, jossa on puupalkit katossa.

• Tykkään
Bogetorp ja 12 muuta
  • Laddar…
Omasta puolestani projekti ei ole vielä toteutunut.

Lattialämmityksen osalta olen päättänyt olla asentamatta sitä. Osittain energian kulutuksen lisääntymisen vuoksi, osittain siksi, että on osoittautunut olevan riski kosteuden ja homeen muodostumiseen, kun ihmiset sulkevat lattialämmityksen liian aikaisin kaudella. Vaikuttaa siksi riskialttiilta kesämökissä, joka ei ole jatkuvasti lämmitetty.

Sen suhteen, että hasoporen päälle laitettaisiin savea, olen epäröivä, koska olen saanut ristiriitaisia neuvoja riippuen siitä, keneltä olen kysynyt. Jotkut sanovat, että lattian ja täytteen välillä on oltava ilmaa, toiset suosittelevat hygroskooppista materiaalia kuten savea tai pellavaeristettä. Vaikea tietää, kehen luottaa......

• Tykkään
VillaArte
  • Laddar…
Kivaa, että useammat kokeilevat tätä, hienoa tompaah!

Olen pitänyt taukoa remontista jonkin aikaa nyt, mutta aion pian aloittaa uudelleen. Minulla tulee olemaan savea hasoporen päällä ennen puulattioita. Joissakin huoneissa tulee olemaan pelkästään savilattia lattialämmityksellä. Puulattioiden alle en ajatellut laittaa lämmitystä.

S
mitä hasopor teillä on, joka ei haise?

Sommartorparn sanoi:
... Jotkut sanovat, että lattian ja täytön välissä on oltava ilmaa, toiset kannattavat hygroskooppista materiaalia kuten savea tai pellavavillaa. ...
No se on kai suunnilleen sama neuvo; jotain hygroskooppisempaa kuin ilma saat kyllä etsiä. Vai?

SBH sanoi:
va har ni för hasopor som inte luktar?
Hasopor siitä tuotemerkistä joka myydään. Se ei haise miltään.

S
tompaah7503 sanoi:
Hasopor siitä tuotemerkistä, joka myydään. Se ei haise miltään.
se hasopor jota olen käyttänyt maatyön yhteydessä on haissut

Niin, olet kirjoittanut siitä aiemmin ketjussa, mutta kukaan muu ei ole huomannut mitään hajua, en minäkään.
Ehkä sinulla on äärimmäisen herkkä nenä tai sitten olet saanut lähetyksen Hasoporia, johon kissa on pissannut.

Hei! Toivottavasti en herätä tunteita, kun herätän vanhan keskustelun eloon. Mutta olen niin kovin utelias kuulemaan, miten teillä on mennyt. Itse olen harkitsemassa yksinkertaisen laajennusosan rakentamista, jossa ajattelin käyttää hasopor-eristettä perustuksessa.

Mietin ilmanvaihtoa. Suunnittelen lecaharkko-perustusmuuria, jonka täytän hasoporilla. Mutta miten te olette hoitaneet ilmanvaihdon vanhoissa perustuksissanne? Onko teillä vielä reikiä muurissa hasoporin tuuletusta varten vai tarvitseeko se ollenkaan?

G greenkarma sanoi:
Ajattelen tuuletusta. Suunnittelen sokkelin lecaharkoista, jotka täytän hasoporilla. Mutta miten olette tehneet tuuletuksen vanhoissa perustuksissanne? Onko teillä edelleen reikiä muurissa hasoporin tuulettamiseksi vai tarvitaanko sitä?
Miksi perustusta pitäisi tuulettaa?

T tompaah7503 sanoi:
Miksi perustaa pitäisi tuulettaa?
Minähän kysyin ensin? :-) Monissa vanhoissa perustuksissa on ilmanvaihto, kuten torppari- ja ryömintätilan perustuksissa. Kysymykseni oli, miten ilmanvaihto hoidetaan hasoporilla.

Voisin arvata, että se on suljettu kesällä ja avoinna talvella, siis ilmanvaihto.

Ei varmastikaan täysin turvallinen ilman lämmintä savupiippua kuitenkaan.

Jos perustusta täytetään, eikö ole mitään syytä tuulettaa?

Se olisi siinä tapauksessa, jos haluaa alipaineen vähentääkseen matalasta tunkeutuvan kaasun, kuten homeen tai radonin, pääsyä asuntoon. Muuten ei tuuleteta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.