9 846 lukukertaa ·
41 vastausta
10k lukukertaa
41 vastausta
Formaldehydi lastulevyissä
Sivu 1 / 3
Jäsen
· Östergötland
· 629 viestiä
Olemme saaneet kellarimme kunnostetuksi tulipalon jälkeen. He ovat mm. asentaneet 36 hyllyä, joissa kussakin on 5 hyllytasoa lastulevystä, paksuus 10 mm, 45x90 cm. Kokonaispinta-ala, kun lasketaan sekä ylä- että alapuoli, on siis 0,45 x 0,9 x 2 x 5 x 36 = 145 neliömetriä. Ruotsissa on vaatimus, että maahan tuotavat levyt eivät saa päästää yli 0,124 milligrammaa formaldehydiä kuutiometriä kohti ilman. Mutta mitä tapahtuu, kun pinta-ala on näin suuri täysin käsittelemättömänä?
Administrator
· Skåne
· 8 666 viestiä
Formaldehydiä vapautuu pääasiassa, kun käsittelet sitä tai jos se on kosketuksessa kosteuden kanssa. Onko kellarisi lämmitetty?
Jäsen
· Östergötland
· 629 viestiä
Kyllä, se on lämmitetty, mutta joskus ilman suhteellinen kosteus nousee ehkä enimmillään 75 %:iin, joten minulla on kosteudenpoistaja, jonka laitan päälle muutaman kerran vuodessa.Marlen Eskilsson sanoi:
Administrator
· Skåne
· 8 666 viestiä
Huomasin, että olen yliherkkä formaldehydille, kun rakensimme kirjahyllyn mdf-levystä. Puuseppä sahasi levyt talon sisällä. Kesti pitkään ja lukemattomia imurointeja ja märkäpyyhkimisiä ennen kuin loppui tuntumasta. Kun olimme maalanneet kirjahyllyt, kaikki tuntui jälleen hyvältä. Joten jos aiotte oleskella kellarissa ja joskus kosteus nousee, minä olisin ainakin maalannut ne.
Jäsen
· Östergötland
· 629 viestiä
145 m² ?Marlen Eskilsson sanoi:
Huomasin, että olen yliherkkä formaldehydille, kun rakensimme kirjahyllyä MDF:stä. Puuseppä sahasi levyt talon sisällä. Kesti kauan ja lukemattomia imurointeja ja märkäpyyhkimisiä ennen kuin lakkasin tuntemasta sitä. Sen jälkeen kun olimme maalanneet kirjahyllyt, ne tuntuivat taas hyviltä. Joten jos aiotte oleskella alakerrassa ja joskus kosteus nousee, minä ainakin olisin maalannut ne.
Administrator
· Skåne
· 8 666 viestiä
Voit tehdä juuri niin kuin haluat 
Vaihtaa metallihyllyihin ehkä? Niitä meillä on nyt kellarissa. Itsenäisiä Ikea-hyllyjä.
Vaihtaa metallihyllyihin ehkä? Niitä meillä on nyt kellarissa. Itsenäisiä Ikea-hyllyjä.
Jäsen
· Östergötland
· 629 viestiä
Marlen Eskilsson sanoi:
Huomasin, että olen yliherkkä formaldehydille, kun rakensimme kirjahyllyn mdf:stä. Puuseppä sahasi levyt talon sisällä. Kesti kauan ja vaati lukemattomia imurointeja ja märkää pyyhkimistä ennen kuin lakkasin tuntemasta sitä. Kun olimme maalanneet kirjahyllyt, kaikki tuntui taas hyvältä. Joten jos aiotte viettää aikaa kellarissa ja ilmankosteus joskus nousee, niin ainakin itse olisin maalannut ne.
Hyvä juttu, että voin vaihtaa metallihyllyihin, se maksaa korkeintaan 50000 kr. Mutta nyt kysymykseni kuuluu: "Ruotsissa on vaatimus, että Ruotsiin tuotavat levyt saavat päästää enintään 0,124 milligrammaa formaldehydiä/kuutiometri ilmaa. Mutta mitä tapahtuu, kun suuri pinta-ala on aivan käsittelemätön?"Marlen Eskilsson sanoi:
Onko heillä tietoa siitä, mitä levyä he ovat käyttäneet? Jos olet huolissasi, heidän pitäisi pystyä antamaan sinulle tämä tieto. Carb 2 tai Joutsenmerkitty lastulevy ei todennäköisesti ole lähelläkään raja-arvoa.J Johnsson 56 sanoi:Olemme saaneet kellarimme kunnostetuksi palon jälkeen. He ovat mm. asentaneet 36 kpl hyllyjä, joissa kussakin on 5 kpl 10 mm 45x90 cm lastulevyhyllylevyä. Kokonaispinta-ala, kun lasketaan sekä ylä- että alapuoli, on siis 0,45 x 0,9 x 2 x 5 x 36 = 145 neliömetriä. Ruotsissa on vaatimus, että Ruotsiin tuodut levyt eivät saa vapauttaa yli 0,124 milligrammaa formaldehydiä/kuutiometri ilmaa. Mutta mitä tapahtuu, kun on näin suuri täysin käsittelemätön pinta?
Ilmaan tulee enemmän, tietenkin. Jos haluat tietää kuinka paljon, sinun täytyy ostaa mittalaite tai mittatikkuja, Google on ystäväsi.J Johnsson 56 sanoi:Mikä hyvä, että voin vaihtaa metallihyllyihin, se maksaa korkeintaan 50000 kr. Mutta nyt kysymykseni oli: "Ruotsissa on vaatimus, että Ruotsiin tuodut levyt eivät saa päästää yli 0,124 milligrammaa formaldehydiä/kuutiometriä ilmaa. Mutta mitä tapahtuu, kun on niin iso pinta-ala täysin käsittelemätön?"
Jäsen
· Östergötland
· 629 viestiä
Olen saanut vastauksen Witrelta, että he eivät tiedä. Mutta se, mikä minua huolestuttaa, on se, että altistuspinta-ala on niin suuri.mowatom sanoi:
Jäsen
· Östergötland
· 629 viestiä
Mä tiedän että voin ostaa mittarin 1250 kr hintaan, mutta ajattelin keskustella tästä täällä. Oliko se väärin? Tarkoitan, että joku ryhmässä VOI tietää tästä något.K Keld sanoi:
Jäsen
· Östergötland
· 629 viestiä
Ehkä olen ymmärtänyt jotain väärin, mutta mielestäni se kuulostaa siltä, että niiden ei saa "päästää yli 0,124 milligrammaa formaldehydiä/kuutiometri ilmaa", mikä on hyvin hämärää. Eikö olekin merkitystä, kuinka PALJON lastulevyä huoneessa on?
Raja-arvo koskee todennäköisesti levyä kohden. Tuoja ei voi mitenkään tietää, kuinka paljon kukin asiakas aikoo asentaa.
Olen samaa mieltä siitä, että yksikkö on hieman outo, mutta 0,124 mg/m3 on todennäköisesti pienessä rajatussa tilassa. Kellariasi on suurempi.
Ainoa tapa tietää, mitä sinun levyihisi sinun kellarissasi pätee, on kuten Keld sanoi, mittaaminen.
Jos tasot ovat korkeat, saat Marleniltä vinkkejä siitä, miten voit korjata tilanteen. Tietääkseni esimerkiksi Ruotsin kansanterveyslaitokselta ei ole ohjeita formaldehydistä asumisympäristössä.
https://www.kemi.se/download/18.f1b904217860f8d6f02669/1633432815090/KIFS-2017-7-konsoliderad.pdf:
Olen samaa mieltä siitä, että yksikkö on hieman outo, mutta 0,124 mg/m3 on todennäköisesti pienessä rajatussa tilassa. Kellariasi on suurempi.
Ainoa tapa tietää, mitä sinun levyihisi sinun kellarissasi pätee, on kuten Keld sanoi, mittaaminen.
Jos tasot ovat korkeat, saat Marleniltä vinkkejä siitä, miten voit korjata tilanteen. Tietääkseni esimerkiksi Ruotsin kansanterveyslaitokselta ei ole ohjeita formaldehydistä asumisympäristössä.
https://www.kemi.se/download/18.f1b904217860f8d6f02669/1633432815090/KIFS-2017-7-konsoliderad.pdf:
Jäsen
· Östergötland
· 629 viestiä
Silti mielestäni raja-arvo on epämääräinen. Jos se on per levy, pitäisi ilmoittaa, minkä kokoinen ja paksuinen se on. Yksi syy, miksi mietin tätä, on se, onko kohtuullista, että vakuutusyhtiö korvaa hyllyni, joista yksikään ei ollut lastulevyä, lastulevyhyllyillä.Karl.s sanoi:
Raja-arvo koskee järkevästi per levy. Maahantuoja ei voi mitenkään tietää, kuinka paljon kukin asiakas aikoo asentaa.
Olen samaa mieltä siitä, että yksikkö on hieman omituisesti määritelty, mutta 0,124 mg/m3 on arvaus pieneen rajattuun tilaan. Sinun kellarisi on suurempi.
Ainoa tapa saada selville, mikä koskee juuri sinun levyjäsi sinun kellarissasi, on kuten Keld kirjoitti, mitata.
Jos arvosi on korkea, sait Marléniltä vinkkejä, miten voit ratkaista ongelman. Tietojeni mukaan ei ole olemassa ohjeita esimerkiksi Kansanterveyslaitokselta formaldehydin osalta asumisympäristössä
[linkki]:[
[linkki]: