9 844 lukukertaa ·
41 vastausta
10k lukukertaa
41 vastausta
Formaldehydi lastulevyissä
J Johnsson 56 sanoi:
Sitä mitataan todennäköisesti painoyksikössä. Mutta on merkityksetöntä, miten kemikaalivirasto sen tekee, heidän tehtävänsä on varmistaa, että toimittajat noudattavat asetettua raja-arvoa. Kuten joku sanoi, kukaan ei tiedä, kuinka paljon lastulevyä aiot huoneeseesi laittaa. TS:n tapauksessa on mielenkiintoista, että Witre ei voi ilmoittaa käytetyn levyn luokitusta.J Johnsson 56 sanoi:
Jäsen
· Västernorrland
· 12 010 viestiä
miten se voi olla epämääräistä? Raja-arvo pätee, oli sitten kyseessä pieni pala tai kolmetoista tonnia levyjä tilassa. Jos raja-arvo saavutetaan hyvin varhain, se tarkoittaa vain, että levyt sisältävät paljon sitä ja eivät sovellu. Uskon, että suurin osa Ruotsissa saatavilla olevista rakennusmateriaaleista pysyy oikealla puolella marginaalilla.
Rakennusmateriaali tekee niin. Valmiit tuotteet parhaimmillaan. Mielestäni, jos TS tekee siitä vakuutuskysymyksen, hänen tulisi ajaa sitä niin, että tuote ei vastaa korvattua. Ei kysymyksenä FH:sta.S Stefan1972 sanoi:kuinka se voi olla hämärä? Rajoitusarvo pätee, oli kyseessä sitten pieni pala tai kolmetoista tonnia levyjä tilassa.
Jos raja-arvo saavutetaan hyvin aikaisin, se tarkoittaa vain, että levyt sisältävät paljon sitä ja ovat sopimattomia. Uskon kyllä, että suurin osa Ruotsista saatavilla olevasta rakennusmateriaalista pysyy oikealla puolella marginaalilla.
Yksi asia, joka on myös olennainen, on kuinka korkea ilmanvaihto sinulla on kellarissa. Formaldehydi on kaasu ja käyttäytyy sellaisena. Sitä torjutaan myös tehokkaimmin ilmanvaihdolla laimentamalla tai hapettamalla.
Sitten luulen, että se ei ole ongelma, koska se päästää eniten työstön aikana. Mutta tietääkseen täytyy mitata.
Edit.
VM kirjoitusvirheissä....
Sitten luulen, että se ei ole ongelma, koska se päästää eniten työstön aikana. Mutta tietääkseen täytyy mitata.
Edit.
VM kirjoitusvirheissä....
Aivan eri asia: Jos lastulevyhyllyt ovat vain 10 mm paksuja ja 90 cm leveitä, on vain ajan kysymys, milloin ne taipuvat, jos asetat esimerkiksi kirjoja niille. Jopa tukien kanssa c/c 45 cm, 10 mm on pelkkää roskaa. Sinun tulisi käyttää c/c 30 cm. Minulla on itselläni käytettyjä lattialastulevyjä (22 mm paksuja ja leikattu reunasta 45 cm syviksi) tukien kanssa c/c 60 cm, ja erittäin suurilla kuormilla voi nähtävästi havaita taipumista myös näissä.
Magnus E K
Talon omistaja
· Östergötland
· 4 602 viestiä
Magnus E K
Talon omistaja
- Östergötland
- 4 602 viestiä
Vähän utelias sitäkin kohtaan, miltä se näyttää. Bilder? Miksi niin valtava määrä hyllyjä?
Olen "harrastanut" (aloitin 2019 ja olen saanut ylös puolikkaan tyyppiä) hyllyjen asentamista kellariin, mutta en pidä lastulevystä sekä esteettisistä että teknisistä syistä. Aion käyttää raakalautaa ja joitakin muita ylimääräisiä lautoja oikeasta puusta.
Olen "harrastanut" (aloitin 2019 ja olen saanut ylös puolikkaan tyyppiä) hyllyjen asentamista kellariin, mutta en pidä lastulevystä sekä esteettisistä että teknisistä syistä. Aion käyttää raakalautaa ja joitakin muita ylimääräisiä lautoja oikeasta puusta.
formaldehydi on kaasu, joka poistuu levystä. Nykyään sen tasot ovat tuskin mitattavissa. MDF:n osalta siinä on vielä vähemmän formaldehydiä. Sitä ei voi imuroida. On erittäin todennäköistä, että se on hieno puupöly, jota et siedä. Kaikki puu sisältää formaldehydiä. Myös kaikki kasvikset, kosmetiikka, olut, lääkkeet ja kaikki elollinen ja kasvava.Marlen Eskilsson sanoi:
Huomasin, että olen yliherkkä formaldehydille, kun rakensimme kirjahyllyn mdf-levyistä. Puuseppä sahasi levyt talon sisällä. Se kesti kauan ja lukuisia imurointeja ja märkäpyyhintöjä ennen kuin lopetin tuntemasta sitä. Kun olimme maalanneet kirjahyllyt, se tuntui jälleen hyvältä. Jos aiotte oleskella kellarissa ja joskus ilmankosteus nousee, niin ainakin minä olisin maalannut ne.
Ajattele, mitä porsaita on olemassa, joilla on otsaa yrittää auttaa sinua väärällä tavalla.J Johnsson 56 sanoi:Onpa hyvä, että voin vaihtaa metallihyllyihin, no korkeintaan se maksaa 50000 kr. Mutta kysymykseni oli: "Ruotsissa on vaatimus, että Ruotsiin tuotavien levyjen ei saa päästää yli 0,124 milligrammaa formaldehydiä kuutiometrissä ilmaa. Mutta mitä tapahtuu, kun on niin suuri pinta-ala täysin käsittelemätön?"
Se on toistuva teema ketjuissasi, että sinusta tulee epäystävällinen, kun et saa juuri sellaista palautetta, johon ilmeisesti tunnet olevasi oikeutettu. Aika epäviehättävää itse asiassa.
Mitä olen ymmärtänyt, kyseessä on varastohyllyn tyyppi. https://www.witre.se/sv/wsw/hylla-budget-ii-1720-x-900-mmS senap sanoi:Ihan toisenlainen asia:
Jos lastulevyhyllyt ovat vain 10 mm paksuja ja leveys 90 cm, on vain ajan kysymys, ennen kuin ne taipuvat, jos esimerkiksi asetat kirjoja niille. Vaikka tukipilarit olisivatkin c/c 45 cm, 10 mm on pelkkää roskaa. Sinun pitäisi olla c/c 30 cm.
Itselläni on käytettyjä lattialastulevyjä (22 mm paksuja ja reunoiltaan leikattuja 45 cm syvyyteen) tukipilareilla c/c 60 cm, ja erittäin suurilla kuormilla voi todella nähdä taipumista myös näissä.
Jäsen
· Östergötland
· 629 viestiä
Kyllä, juuri se se on. En itse valinnut sitä, se oli heidän ehdotuksensa, enkä ehtinyt tarkastella kaikkea niin tarkasti sekasorron jälkeen palon jälkeen. He halusivat tilata kaiken mahdollisimman pian ja näin vain kuvan niistä ja ajattelin, että ne näyttivät hyviltä. Lisäksi siinä sanotaan, että yksi hyllylevy kestää 175 kg. Aiemmin minulla oli enimmäkseen IKEA-puuhyllyjä ja elfa-järjestelmä.mowatom sanoi:
Viimeksi muokattu:
Olet varmasti oikeassa siinä. Vaikea tehdä johtopäätöksiä, kun lukee alkuperäistä viestiä TS:ltä. Itse arvelin klassisia elfakonsoller, joissa lastulevyt ovat hyllytasot, joita itse käytän autotallissa (tällöin 22 mm), mikä etuna on, että lattia on vapaa. Minulla on myös varastohyllyt (Julasta) vastaavat ne, joihin linkität, mutta Julan varastohyllyissä on erittäin paksut masoniittilevyt, mutta näen linkistäsi, että vastaavia varastohyllyjä on myös lastulevystä. Jos kyseessä ovat vapaasti seisovat varastohyllyt, joissa on tuki kaikilla reunoilla, TS voi ohittaa yllä olevan kommenttini, silloin riittää 10 mm.mowatom sanoi:
EDIT: Näen nyt, että TS muutama minuutti sitten vahvistanut, että kyseessä on "varastohyllyt" linkkisi mukaan. Silloin voi ohittaa viestini.
Viimeksi muokattu:
Näen, että olet yliherkkä formaldehydille.. Niin olen minäkin, enkä ole aiemmin törmännyt keneenkään, joka olisi. Joten miten reagoit ja mihin? Asun brf:ssä, jossa meillä on varastot (lastulevystä) kellarissa, jossa meillä oli tulviminen. Haluan, että he vaihtavat ne, koska muotit/formaldehydi vapautuu enemmän, kun ne ovat kastuneet. Vain minä reagoin, mutta mielestäni se ei ole terveellistä kenellekään.Marlen Eskilsson sanoi:
Huomasin olevani yliherkkä formaldehydille, kun rakensimme kirjakaapin mdf:stä. Puuseppä sahasi levyt talon sisällä. Kesti kauan ja lukuisia imurointeja ja nihkeäpyyhkimisiä, ennen kuin lakkasin tuntemasta sitä. Sen jälkeen kun olimme maalanneet kirjahyllyt, se tuntui jälleen hyvältä. Joten jos aiotte viettää aikaa kellarissa ja siellä kosteus joskus nousee, niin ainakin minä olisin maalannut ne.
Administrator
· Skåne
· 8 666 viestiä
Koen "rientämistä" kehossa, lievää sydämentykytystä ja lievää päänsärkyä. Täysin mahdotonta nukkua. Reagoin sillä tavalla mdf:lle, kampaajan hiusvärille, uusille pesemättömille vaatteille (ei kaikille, mutta hyvin monille uusille vaatteille), uuteen sohvaan ja Ikeasta ostamiimme tyynyihin kesämökille. Kesti erittäin kauan ennen kuin löysin, että reaktion aiheuttivat tyynyt.Bergn sanoi:
formaldehyd on kaasu, joka lähtee levyltä. Nykyisten tasojen mittaaminen on tuskin mahdollista. MDF:ssä on vielä vähemmän formaldehydiä. Formaldehydiä ei voi imuroida pois. On erittäin todennäköistä, että et siedä hienoa puupölyä. Kaikki puu sisältää formaldehydiä. Myös kaikki vihannekset, kosmetiikka, olut, lääkkeet ja kaikki, mikä elää ja kasvaa.
Standardin menetelmäkuvauksesta (kohta 7) käy ilmi, että 1 m² levyä per 1 m³ ilmaa pitää mitata. Se on ostettavissa täältä, mutta maksaa 995 kr (kuitenkin voi esikatsella sivut 1-11, joihin sisältyy kohta 7): https://www.sis.se/api/document/preview/38083/J Johnsson 56 sanoi:
Düsseldorff
Rakennusperinteen vaalija
· Bromma
· 3 116 viestiä
Düsseldorff
Rakennusperinteen vaalija
- Bromma
- 3 116 viestiä
Se käy ilmi standardista (SS-EN 717- 1:2004), johon viitataan 8 kap. 3 § 1 st. 1 p. Kemikaali-inspektionens määräykset (KIFS 2017:7) kemiallisista tuotteista ja bioteknisistä organismeista.J Johnsson 56 sanoi:
Standardi määrää puolestaan, että tietty määrä levyä on sijoitettava kammioon, joka on muotoiltu tietyllä tavalla, tietyistä materiaaleista ja tietyllä ilmavirtauksella, tietyllä lämpötilalla, tietyllä ilmankosteudella ja niin edelleen, tietyn ajan. Poistoilma suodatetaan vedellä ja formaldehydin määrä mitataan vedessä. Jos raja-arvo ylittyy, levyä ei saa valmistaa tai tuoda Ruotsiin.