Hei.
Minulla on eterniittilaattoja katossa, katso kuva

Tiedän, että kaikki rakennukset ovat erilaisia, mutta haluaisin kuulla kokemuksia.

Onko kenelläkään ollut samanlaista, mietin miten ne pysyvät paikallaan. Lepääkö laatta kiskojen päällä vai onko se kiinnitetty liimalla?
 
  • Katto, jossa on eterniittilevyjä, valkoiset saumat risteävät. Seinän yläosa ja pieni ikkuna näkyvät alareunassa.
  • Kuva eterniittilevyistä katossa, jossa näkyy avoin reuna ja putki. Pinnalla on havaittavissa kulumia ja kulutusta.
Ne on varmaan ruuvattu reunoista ja lista saumaa peittämään. Mikä kysymyksen tarkoitus, ottaa ne alas vai mitä.
 
J jonaserik sanoi:
Ne on varmasti kiinnitetty reunoihin ja lista peittämään sauman. Mikä kysymyksen tarkoitus, ottaa alas vai mitä.
Ajattelin ottaa ne alas sillä aion tehdä urat spottilamppuja varten kattoon eikä minulla ole korkeutta asentaa 45 🙈
 
  • Tykkään
Sofia888
  • Laddar…
Että on eterniittilevyjä kellarin katossa, yleensä tarkoittaa, että kyseessä on pannuhuone, palosuojaus kuten vanhoina aikoina. Se voi olla pieni yllätys. Ja sen kanssa työskentely ei ole hyvä asia. Alapuolella on varmasti lautakatto ja yläpuolella ehkä sahanpuruja. Ei ole helppoa yrittää jäljittää mitään. Joten täytyy luultavasti miettiä hieman uudelleen, upotettujen spottien kanssa saattaa olla enemmän työtä kuin arvaat.
 
  • Tykkään
Tummenmitthand
  • Laddar…
J jonaserik sanoi:
Että onko kellarin katossa eterniittiä, tarkoittaa yleensä, että siellä on pannuhuone, palosuojaus kuten vanhoina aikoina. Pieni yllätys voi tullakin. Ja se ei ole hyvä työskennellä sen kanssa. Sen alla on varmasti laudoitettu katto ja sen päällä ehkä sahanpuruja. On vaikea yrittää jäljittää mitään. Joten täytyy ehkä miettiä vähän uudelleen, se upotettujen spot-valojen kanssa tulee olemaan enemmän työtä kuin arvelet.
Ok kiitos panoksestasi, ehkä parempi laittaa koolaukset kuitenkin, hyväksyä tilanne korkeuden kanssa. Eterniittilaatat eivät rakenteellisesti vie paljon tilaa, ehkä 1 cm.

Mitä mieltä olet siitä, että ruiskuttaa vettä/astianpesuainetta laattoihin ja vuokraa keskuspuhallin & maski ja suojapuku ja poraa reikä puuttuvaan osaan?
 
  • Tykkään
konne
  • Laddar…
Sen sijaan, että purkaisit katon, irrota ruoteet, maalaa se jollain, mitä sinulla on varastossa, sitten ohut ruode vähintään 16 mm tai ehkä 22 mm ja kipsilevy sen päälle, niin putki/letku mahtuu väliin. Säännösten kiertämiseksi niiden tulisi olla 12 V, jolloin voi jatkaa ilman rasiaa kattopinnan alla. Matala katto vaatii yleensä useampia ja vähemmän voimakkaita, ja niiden tulee olla himmennettäviä oikean valaistuksen saamiseksi. 22 ruode ja 13 kipsi antavat rakenteelle 35 mm ja on niitä, jotka selviävät siitä. On myös mahdollista porata 80 mm reikä asbestiseinälevyyn rasia-poralla, mutta silloin tarvitaan erityistä suojavaatetusta, koska se sisältää asbestia ja työstäminen ei ole suositeltavaa pölyn vuoksi. Työstä tulee valita rutto tai kolera.
 
T Tummenmitthand sanoi:
Ok kiitos palautteestasi, ehkä on parempi käyttää koolauksia korkeuden kanssa. Eterniittilevyt eivät ole kovin paksuja, ehkä 1 cm.

Mitä luulet, jos suihkuttaisi vettä/tiskinpesuainetta laatoille, vuokraisi keskusimurin ja käyttäisi maskia ja suojapukua, ja poraisi reikä puuttuvaan osaan?
Ei, älä poraa reikiä niihin. Silloin vapautat paljon kuituja. Lisäksi on typerää rakentaa ne kiinteiksi, kun seuraava henkilö avaa kattorakenteen jostain syystä.

Ota ne alas, ne ovat todennäköisesti vain ruuvattuja ja helppo irrottaa. Käytä sopivia suojavarusteita ja huolehdi, ettet vahingoita niitä. Joku on jo sahannut niihin putkia varten, mikä on vähemmän onnekasta.
Sen jälkeen sinulla on todennäköisesti paneloitu katto. Ottaisin neliönmuotoisia pottoja, merkkaisin kynällä kattoon ja sahaamalla aukot niille varovasti, poistaisin panelin ja painaisin pottan ylös. Jos on varovainen, eriste ei putoa, sillä tuulensuojapaperi pitää sen paikallaan. Sitten voit joko vetää sähköjohdot joustavilla letkuilla panelin yli tai urittaa paneliin. Panelin suuntaisesti (poikittain koolauksiin nähden) voit urittaa, helppo sahata paneliin pyörösahalla, poikittaisesti paneliin (koolauksen suuntaisesti) on todennäköisesti suhteellisen helppo vetää johdot.
Mutta se ei tule menemään nopeammin kuin koolaus, pikemminkin päinvastoin, mutta säästät 45 mm kattokorkeutta.

Sitten ruuvaat kipsilevyä kaiken päälle ja poraat aukot valaisimille jälkeenpäin.
 
Luulisin, että voit saada sen toimimaan tällä tavalla.
 
  • Katto, jossa on puisia laudoituksia, vihreitä kiinnikkeitä ja esillä olevia sähköjohtoja. Taustalla valkoinen seinä ja ikkuna.
Tässä on pannuhuoneeni katto. Talo on kuitenkin vanhempi, joten ei ole eterniittiä, vain rappaus. Siinä oli paljon reikiä erilaisten remonttien jälkeen, joten otin sen alas ja kipsasin, helpompaa kuin korjata, siistimpi ja antoi noin 2 cm lisää kattokorkeutta.
 
  • Vanha pannuhuoneen katto, jossa näkyy putkia, johtoja ja pyöreitä valaisimia; ympärillä hyllyjä ja ikkuna.
Ne ovat tuskin "naulattu vain reunaan", vaan todennäköisesti naulattu myös keskeltä useisiin riveihin.
Jos et tarvitse poistaa niitä, jätä ne rauhaan. Muuten irrota varovasti pala kerrallaan ilman liiallista rikkoutumista.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.