Minulla on myös eterniittitalo. Olen miettinyt, pitäisikö peittää se vai purkaa, ja olen saanut erilaisia vastauksia kaikilta, joita olen kysynyt. Puhuin erään kirvesmiehen kanssa, joka sai minut päättämään purkaa eterniitin; hänen perustelunsa oli, että siitä voi tulla ongelma sinä päivänä, kun aiot myydä talon.
 
Jos ette jaksa purkaa eterniittiä, ette varmaankaan jaksa vaihtaa julkisivua. Eterniitti oli se pieni työ.
 
  • Vanhan talon ennen-ja-jälkeen-kuva; vasemmalla huonokuntoinen ulkoseinä, oikealla kunnostettu seinä ja uusi katto.
Kuin uusi talo. Mikä ero!

Miten käsittelitte eterniittiä/henkilösuojaa?
Kuragarden sanoi:
Jos ette jaksa purkaa eterniittiä, ette todennäköisesti jaksa vaihtaa verhousta. Eterniitti oli pieni työ.

A
 
Onko totta, että on nykyään laitonta poimia alas kuviolevyjä itse?
Niin kauan kuin niitä ei särje, ei ole vaaraa, vai mitä? Se on pöly, joka on haitallista, eikö?
 
gadeberg sanoi:
Pitääkö paikkansa, että nykyään on laitonta purkaa itse asbestisementtilevyjä?
Ei, se ei pidä paikkaansa.

gadeberg sanoi:
Niin kauan kuin niitä ei riko, se ei ole vaarallista vai? Se pöly on kai vahingollista, eikö niin?
Se on totta.
 
hkkv sanoi:
Kuin uusi talo. Mikä ero!

Miten käsittelit eterniittiä/henkilökohtaista suojaa?
Kiitos!

Meillä oli hengityssuojaimet ja hanskat. Oikeastaan pitäisi olla koko kasvot peittävä maski, mutta sitä on melko hankala hengittää, ja sitä toivoo, että tarvittaisiin enemmän kuin yksi talo keuhkojen pilaamiseen.

Eterniitin laitoimme lavalle ja kääritimme rakennusmuoviin, jonka suljimme hopeateipillä. Sitten veimme sen kaatopaikalle. Mutta tarkista, mitä sen jättäminen maksaa. Se voi vaihdella paljon eri kuntien välillä. Teimme kaksi seinää viime kesänä ja kaksi seinää tänä kesänä. Viime kesänä jätimme oman kuntamme hintaan 800 per tonni. Se jätös maksoi hieman yli 1200. Syksyllä ajoimme 20 kilometriä naapurikuntaan ja pääsimme 400 kruunun maksulla, eikä se kuorma ollut pienempi, vaan pikemminkin hieman suurempi. Ehkä ei niin paljon rahaa kaiken kaikkiaan, mutta riittävästi, jotta se kannattaa matkan.
 
Täällä Tukholmassa yksityishenkilö voi jättää "pieniä" määriä (=noin peräkärryllinen) ilmaiseksi. Vaatimus on, että se on pakattu tietyn kokoisiin muovipaketteihin (tieto löytyy puhtaanapitopalvelun verkkosivulta) niin, että ne mahtuvat heidän kontteihinsa. Muistaakseni se oli jotain maksimissaan 70 cm leveää. Ilmeisesti nykyään kaikki kierrätysasemat (lövsta jne.) ottavat vastaan asbesti sisältävää jätettä. En usko, että on ongelma jättää useita kärryllisiä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.