Hei byggahus!

Olen roikkunut täällä muutaman kuukauden nyt ja lukenut ketju ketjun jälkeen, ja näyttää siltä, että täällä on monia niin hyviä tietämystä, että uskon, että on aika heittää kysymys esiin nyt :)

Ostimme muutama kuukausi sitten talon, joka on rakennettu vuonna 1962.
Se on 1 1/2 kerroksinen omakotitalo, jossa on kellari ja jossa on aiemmin ollut autotalli, joka vuonna 1975 muutettiin ylimääräiseksi asuintilaksi (autotallin ovi rakennettiin umpeen betoniharkoin, luiska täytettiin sementillä ja rakennettiin uusi autotalli talon viereen maan tasolle).
Vanhaan autotalliin, uudessa huoneessa, on sitten asennettu seinät ja lastulevyt, nostettu lattia, rakennettu kaapistot jne.
Olen nyt aikeissa poistaa kaiken huoneesta, jotta voin remontoida rapatuilla seinillä, lattiat ilmaraolla jne. ja mietin, pitäisikö minun ottaa katto alas vai antaa sen pysyä.

Rakennuslupahakemuksessa vuodelta 1962 lukee, että autotallin, ruokakellarin, pesutuvan ja pannuhuoneen sisäkatot ovat kuitusementtilevyjä, mutta en ole varma, ovatko ne sitä yhä? Teoriaani on, että kuitusementtilevyjä ei joko koskaan asennettu tai että, kun autotallista tehtiin asuintila, ne vaihdettiin kuitusementistä kipsilevyihin tai johonkin vastaavaan.
Yhdessä nurkassa, jossa aiemmin oli kaapistot, on sahattu aukko viemäriputken kohdalle, joka tulee yläpuolella sijaitsevasta kylpyhuoneesta, ja jos katson sisäkattoa poikkileikkauksena, se ei näytä niiltä kuitusementtilevyiltä, jotka olen nähnyt googlaamalla?
Se on erittäin huokoista, ja voin helposti irrottaa paloja siitä, jotka murenevat sormien välissä - se tuntuu juuri kipsiltä siis.

Mitä mieltä te muut olette, onko tämä jokin kummallinen versio kuitusementtilevystä vai ovatko nämä aivan tavallisia kipsilevyjä?

• Kattoon avattu reikä, josta näkyvät poroisesti murtuvat materiaalit ja eristeet, sekä putki, joka kulkee kuvan läpi.
  • Kattoon leikattu reikä, josta näkyy eristysmateriaalia ja poroista materiaalia, kuten kipsilevyä, kylpyhuoneen alapuolisessa huoneessa.
  • Käsi pitää pientä palasta porrasta muistuttavaa materiaalia korjausprojektissa talon sisällä.
  • Käsi pitelee pientä, vaaleaa, murenevaa kappaletta, joka saattaa olla kipsilevyä; taustalla näkyy huoneen sisustus.
P
Näyttää kipsiltä..

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 1 muu
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Näyttää kipsiltä..
Kyllä, eikö vain?
Myös pannuhuoneessa näyttää olevan samanlaista sisäkattoa, jos katson kohtaa, jossa putki vanhaan paisunta-astiaan ullakolla on ollut.
Näkemieni kuvien perusteella näyttävät eternit-levyt harmailta ja painavilta/kovilta. Tämä on kevyttä ja huokoista.

• Reikä valkoisessa kattopinnassa, paljastaen oranssia ja ruskeaa materiaalia, mahdollisesti vanha putken paikka pannuhuoneessa.
  • Rikkinäinen katto, josta näkyy putki; materiaali näyttää kevyeltä ja huokoiselta, ei harmaalta ja painavalta kuten eterniittilevyt.
P
Kyllä, olet täysin oikeassa analyyseissäsi kipsi on se😊

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.