Hei,

Olen rakentamassa kuorilohkoilla ja ajattelin valaa sisään sähköjohdolle tarkoitettua flex-suojaputkea (ingeeraamiseen hyväksytty variantti).

Ohjeiden mukaan jokaisessa kivessä pitäisi olla 2 vaakasuoraa ja 4 pystysuuntaista 10 mm raudoitustankoa.

Tämä tekee hankalaksi saada 50 mm etäisyyden putken ja raudoituksen väliin (minulla ei ole lähdettä, mutta olen "jossain lukenut", että vähimmäisetäisyyden betonireunan ja raudoituksen välillä pitäisi olla 50 mm).

Joten kysymys kuuluu, onko putken ilmatilavuus merkityksetön tässä yhteydessä, vai onko riskinä, että lyhennän raudoituksen käyttöikää, jos valan sisään sähköjohdon putken ja se jää ehkä 30 mm raudoituksesta?

Kuorilohko tämän tyyppinen:
https://www.finja.se/!ffd86381-49b4...vhi_63wyJooQUGNFdpfhUnmUrQpxlqDMaAtSaEALw_wcB

Lähden siitä, että suositus peittää raudoitus 50mm betonilla liittyy korroosionkestävyyteen. Sähköputki ei millään tavalla lisää korroosioriskiä, joten en olisi huolissani siitä, että se on 30mm päässä raudoituksesta.

• Tykkään
Klass0n
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta!

Ajattelin, että flexslangessa voi olla vähän ilmaa, joka voidaan sitten pitää "ympäristönä".

No, lopetan murehtimisen ja jatkan rakentamista! 🙂

• Tykkään
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.