Sain vinkin forumin jäseneltä tarkistaa, "roikkuuko" olemassa oleva palkki nykyisen kuorman vuoksi saadaksesi viitteitä mitoituksesta. Otin pitkän vatupassin ja testasin palkin keskeltä (missä odotan eniten "roikkumista") eikä pitkällä vatupassilla (1,8 tai 2 m) löydy merkkiäkään "roikkumisesta". Katson, jos voin saada käsiini laserin, jotta voin tarkastella koko matkaa.
Lainasin hienon tasoituslaserin kirvesmieskaveriltani ja testasin sitä. Olen melko varma, että huomaisin, jos se olisi taipunut yli 1 mm, enkä voi nähdä, että se olisi taipunut ollenkaan.
Tämä tekee minut (väärin tai ei?) melko varmaksi siitä, että en tarvitse suurentaa mittaa, jos pidennän 1 m (5,1 m:stä 6,1 m:iin). En tiedä, mikä katsotaan hyväksyttäväksi, mutta jännemitta/400 mukaan nykyisellä palkilla 1,2 cm taipuminen olisi hyväksyttävää.
Kuulostaa uskomattomalta, että se ei ole taipunut alaspäin ollenkaan. Silloin voihan poistaa palkin. Leikki sikseen. Se tarkoittaa, että puupalkit kestävät jännitteen seinästä seinään ilman merkittävää taipumista, vai onko sinulla seinä, joka sijaitsee palkin päällä ja kannattelee itseään, ja johon puupalkit kiinnittyvät? On syytä huomata, että taipuma (L/400 tai mihin nyt pyritään) on silloin kun talossa on paljon ihmisiä ja raskaita huonekaluja (200 kg/m2). Uskon, että pärjäät edelleen L/400:lla, mutta muista tämä. Ennen kuin teet jotain, sinun kannattaa miettiä, MIKSI palkki ei taivu alaspäin.
Olen samaa mieltä siitä, että se on hieman outoa, joten tarkistin kahdesti. Näen, että se kallistuu hieman, mutta ei ollenkaan, että se on taipunut. Palkin päällä ovat lattian tukipuut, jotka ulottuvat 6,5m, cc 40cm ja uskon niiden olevan 220mm (x45mm oletan). Yläpuolella ei ole seinää, huone yläpuolella on yhtä suuri. Se on kalustettu yläpuolella, mutta on selvää, että se on kaukana 200kg/m2.
Valitettavasti en voi lainkaan arvata, mitä tapahtuu, jos kuormittaa 200kg/m2, oletan että juuri sitä ammattilaiset osaavat.
Juuri nyt ajattelen näin, annan oikean hitsaajan tulla tänne ja pidentää nykyistä 1m:llä (en ole saanut hintaa työstä, mutta oletan, että se on huomattavasti vähemmän kuin uusi palkki ja ennen kaikkea huomattavasti helpompi työ). Sen jälkeen tarkistan, onko palkki "roikkuu" lisääntyneen jännevälin takia. Jos se minua "huolettaa", asennan uuden HEB180 nykyisen viereen. Maailmassani sen pitäisi kokonaisuudessaan olla vahvempi kuin nykyinen.
Olenko tyhmä? (sano se kauniisti ).
En voi vastata kysymykseen, oletko tyhmä, mahdollinen kumppani/avio- tai avopuoliso voi ehkä auttaa sinua tuon kysymyksen kanssa
Mitä tulee palkkiin, niin on hyvä ajatus antaa oikean hitsaajan rakentaa olemassa olevan palkin päälle. Ehdotan, että lisäät myös laipat, liitetyn luonnoksen mukaisesti, koko palkin pituudelta. Laippojen lisäys tekee palkista HEB220:een vastaavan taivutusjäykkyyden.
Palkin seinämää ei tarvitse vahvistaa, HEB180:n seinämä riittää oikein hyvin. Oletko tarkistanut, että se todellakin on HEB180, jossa on 14 mm:n laipan paksuus ja 8,5 mm:n seinämäpaksuus? (On helppo sekoittaa HEA ja HEB, ne ovat samankaltaisia).
Luonnos on pdf-tiedostona, voin lähettää sen sähköpostitse, jos haluat sen. (En voinut liittää pdf-tiedostoa tähän, joten minun piti ottaa pdf:n näyttökuva tietokoneen näytöltä digitaalikameralla saadakseni jpeg-tiedoston)
Nyt sattuu niin, että hitsaajat olivat täällä eilen ja jatkoivat sen. Ja kyllä, olin mitannut että se oli heb (ja hitsaajat jatkoivat heb180:lla ja se sopii täydellisesti). Suuret kiitokset ideasta hitsata laippaan, se olisi ollut täydellinen keino varmistaa turvallisuus. Itse asiassa minun pitäisi ehkä kysellä, jos voisin saada heidät tänne uudelleen ja vahvistaa piirustustesi mukaan. Minun täytyy miettiä sitä.
Kuten sanottu, suuri kiitos panoksestasi ja piirustuksestasi. Päivä aikaisemmin ja olisin hoitanut sen heti kun he olivat täällä.
Voi ei, harmi etten ollut nopeampi lähettämään viestiä! Ajatuksena oli tietysti, että hitsaajat/hitsaajatytöt tarvitsisivat tulla sinne vain kerran ja että muutokset korkeudeltaan muuttuvaan palkkiin tehtäisiin samassa vaiheessa. Nyt se voi olla hankalampaa sen asian kanssa. Toivottavasti löydät kätevän ratkaisun, nyt sinulla on ainakin jotain pohdittavaa
Alaosa ei tarvitse mennä koko matkan tukipisteisiin, mikä saattaa helpottaa.
Yläosan vahvistus on luultavasti käytännöllisintä antaa mennä koko matkan, olettaisin haluavasi sileän yläosan palkille.
Toivottavasti saat vahvikkeet paikalleen nyt, ettet joudu tekemään työtä uudelleen myöhemmin, kun olet väsynyt huterasta palkista.
Ei ongelmaa Granngubben, olen vain iloinen panoksestasi joka tapauksessa, ja se tulee varmasti käyttöön, jos nykyinen työ ei riitä. Se, että lisäisi sen, mitä ehdotat, ja saisi sen hitsattua, ei ole minulle kovin vaikeaa tässä vaiheessa (tai seuraavien kuukausien aikana).
Nyt se on korjattu ja palkki pidennetty. Minä ja kumppanini testasimme kiivaasti joustoa (ei, ei kuten ehkä ajattelette ) ja voimme huomata, että hyllyt seinän vieressä liikkuvat melkein täsmälleen yhtä paljon kuin ennen pidennystä. Ja liike on vähäisempää, kun seisoo suoraan palkin päällä kuin lähempänä seinää, eli se ei ole palkki vaan olemassa olevat lattianpalkit, jotka joustavat. Liikettä lattialla ei tunne, kun kävelee yli palkin. Aion lainata lasermittarin ja katsoa, mitä taipumaa siellä on.
Huomasin tänä aamuna, että ulkoseinään (25 cm leca, rapattu ulkopuolelta) on tullut halkeama, johon palkki on pidennetty (katso kuva). En tutkinut tarkemmin aamulla, onko se syvempi kuin rappaus, mutta tarkistan sen, kun tulen kotiin. Oletan, että se johtuu siitä, että olen siirtänyt kantopistettä ulospäin, jolloin olen aiheuttanut (melko voimakkaasti) liuskan, jonka päällä ulkoseinä seisoo, siirtymään hieman kauemmas ulospäin kuin aiemmin. Palkki makaa lecassa, joka seisoo samalla liuskalla kuin ulkoseinä, se on "suoli", joka on valettu sisäänpäin.
.
Kun tein hieman tutkimusta, kävi ilmi, että olin yliarvioinut halkeaman koon. Se ei kulje koko seinän läpi, ja se on vain kynnen levyinen.
Luulen, että se on syntynyt siitä, että rakentajat käyttivät laajenevaa betonia palkin alla uudessa asetelmassa ja nostivat siten hieman kaikkea, mikä muutti kuormitusta.
Se oli ilmeisesti ollut nopea ja helppo työ hitsaajille, kun he pääsivät käsiksi joka puolelta. He olivat ajatelleet liitoksia ja vastaavia, mutta nyt se oli vain siististi ommeltu ympäriinsä.
Seurantana tarkistin laserilla jatkeen jälkeen ja huomasin, että myös nyt palkissa ei ole näkyvää taipumista. Ja silloin näkee myös, että hitsaajat ovat tehneet hyvää työtä saadessaan lisämetrin suoraan. Jos miettii, taipuuko se, kun joku kävelee yläpuolella, voi vaikka roikkua siinä, kokeilin tätä epätieteellisesti ja tunsin itseni aika typeräksi, kun tajuaa olevansa kuin kärpänen palkille. Vahvaa tavaraa.
Millainen kimmoisuus tulee näin pitkälle palkille? Tuleeko siitä kuin finlandfärjan vai?
Ei, onneksi ei tullut Kun seison ja hyppään/keinun yläpuolella, se tuntuu melko vakaalta. Kuten ennen jatkamista suurin piirtein.
Aloin epäillä, että yläpuolinen palkisto on melko voimakas. Näin, että siinä osassa, jossa on edelleen kantava seinä, vilahti jotain, joka näytti liimapuupalkilta, ihmettelen voiko siellä, missä olen poistanut seinän, olla pari liimapuupalkkia. Sen näen, kun vaihdan painetun puutavaran, joka pitää laipion päästäkseni trossbotten:aan, luulisin.
Nyt sattui niin, että hitsaajat olivat täällä eilen ja jatkoivat sitä.
Saako kysyä, mitä maksoi saada palkki hitsattua?
Pääsivätkö he hitsaamaan palkkia myös yläpuolelta?
Oliko/olitko tarkka siitä, että heillä oli jonkinlainen kuumatyölupa palavan lähellä?
Saako kysyä, mitä maksoi saada palkki hitsattua?
Pääsivätkö hitsaamaan palkkia myös yläpuolelta?
Oliko sinä/olitteko tarkkoja, että heillä oli jonkinlainen lupa kuumatyöskentelyyn palavan materiaalin lähellä?
En oikeastaan vielä tiedä, mitä se maksaisi. Se oli ilmeisesti paljon helpompaa kuin luulivat, joten siihen ei mennyt paljon aikaa, mutta en ole vielä saanut laskua.
He pääsivät hitsaamaan palkin "osia" yläpuolelta, mutta eivät kokonaan.
En tarkistanut lupia (en ole edes tavannut heitä), vaan he tulivat rakentajan aloitteesta, joka auttoi minua hieman. Hän oli työskennellyt heidän kanssaan monissa projekteissa. Se oli ilmeisesti Bromma stårl:n perustaja, joka teki työn, ja heillä on ymmärtääkseni hyvä maine.
raveper sanoi:
Kuka toimi palovartijana ja oliko heillä mukanaan hyväksytynkokoisia palosammuttimia?
Rakentajani oli siellä ja toimi palovartijana. Heillä oli mukanaan sammuttimia (en tiedä mitä kokoa), ja minä olin vetänyt esiin vesiletkun (jota he käyttivät kastellakseen palkin yläpuolen eli palavan materiaalin).
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.