Ajattelin sisustaa viimeistelemättömän sutterängikerrokseni "uuteen" taloon.
Koska se on viimeistelemätön, minulla on kaikki mahdollisuudet varmistaa, että kaikki menee alusta alkaen oikein. Se on viimeistelemätön siten, että siellä on soralattia ja raakat lecaharkkoseinät.

Tila on ~ 65 neliömetriä jaettuna keskeltä kantavaan lecaharkkoseinään. Lecaseinä on keskeytetty keskeltä, missä on teräspalkki. Teräspalkki on 180 mm korkea ja ulottuu yli 5 m avoimen tilan. Haluaisin pidentää tätä jännevälillä noin 6,2 metriin. Kuinka paljon korkeampi korvaavan palkin on oltava?

Så här ser "ritningen" ut när jag lägger in det i Moelvens beräkningsprogram. Är det någon som kan hjälpa mig att "översätta" det till en HEB eller annan lämplig balk?
Rakennuksen poikkileikkauskuva, jossa näkyy vaakapalkit ja mittasuhteet Moelven-ohjelmassa. Bärlina alla, mittatiedot: B1=3000mm, B2=3500mm. Valikko näyttää mittoja ja vaatimuksia limittäisille ja Kerto-S-palkkien vaihtoehdoille, kuten taipuma, minimi tukipituus ja palkin paino.

Miltä näyttää ylemmässä kerroksessa sitten? Melko tavallista, että siellä on kantava sydänseinä.

Yläpuolella, jossa minun pitäisi olla palkki, on vain iso huone, ei lainkaan seinää.

En tiedä siitä tarpeeksi, mutta olen nähnyt piirustukset kattotuoleista ja uskon, että ne on rakennettu kantamaan koko pituus ulkoseinästä ulkoseinään.

Viimeksi muokattu:
HEB240 tai HEA260

Okei, täydellistä! Kiitos!

Sinun täytyy pyytää joku (byggn. ingenjör) tarkastamaan, että asennuskohdat kestävät myös kuormituksen. Tämä koskee sekä seinää, johon kiinnität palkin, että lattiaa sen alla. Siitä tulee melko suuri pistekuorma siellä.

• Tykkään
Granngubben
  • Laddar…
Pidä silmällä, mikä teräslaatu pätee, S275JR vai S355J0. Mitä odotit Granngubben?

Läpäredellytykset ovat määrääviä. Molemmat teräslajit ovat OK.

Kiitos avusta! Eli palkin paksuutta kasvatetaan 33 %, jotta jänneväli kasvaa 25 %. Minun täytyy tarkistaa, kuinka paljon korkeutta on käytettävissä, jotta siitä ei tule palkki, johon lyö pään, mutta eipä ole paljon valinnanvaraa. Ainoa muu vaihtoehto on tietysti vähentää jänneväliä. Kaikki on kuten tavallista kompromisseja.

Kun kyse on tukipisteistä, voin itse valita, miten haluan ne järjestää, koska mikään ei ole vielä periaatteessa selvää. Palkki, jonka aion korvata, lepää 20 cm lecaharkkoseinillä, jotka puolestaan lepäävät 200x500 betoniperustuksella, joka lepää soralla. Haluan poistaa noin metrin lecaharkkoseinää, ja näin ollen suunnitelmana oli, että uusi palkki lepää myös näillä seinillä, mutta minun on varmistettava se jonkun asiantuntijan kanssa (kiitos tästä vinkistä!).

Nyt olen mitannut vähän enemmän, se mikä on siellä tällä hetkellä on HEB180, joka siis jännittyy 5,1m.

Kuten minulla on nyt (ei ole vielä betonilattiaa) näyttää siltä, että saan "vapaakorkeuden" siihen hieman yli 2,1m.
HEB240 pitäisi olla okei, mutta piru vie, kuinka paljon ne painavat huomaan tarkistettuani sen. Tulee varmaan iso työ saada sellainen paikoilleen (sen jännite on noin 6,1m ja siitä tulee noin 6,5m pitkä).

Siirtyminen 5,1m:stä 6,5m:iin lisää taipumaa noin kaksinkertaiseksi, edellyttäen että sinulla on tasaisesti jakautunut kuorma palkkeihin. Tarvitset silloin palkin, jonka hitausmomentti on vähintään kaksinkertainen nykyiseen verrattuna, silloin riittäisi HEB 220 (71,5kg/m). Anna kuitenkin suunnittelijan tarkistaa tämä kunnolla.

Kiitos panoksestasi! Aion nostaa 5.1m:stä 6.1m:iin (ehkä 6.2m), eli ei aivan 6.5m:iin (kuten olet ilmoittanut)
HEB220 on joka tapauksessa hieman hallittavampi.

Näppärälle ideoijalle, tältä se näyttää. Ensimmäinen kuva on siis se seinän osa, joka pitäisi poistaa (tai ei kokonaan, se on 1,4 m mutta olisi hyvä jos se olisi vain 0,3-0,4 m). Toinen kuva on nykyinen koko jänne.

Rakennusurakoitsija kävi tänään ja katsoi sitä ja aikoi puhua rakennesuunnittelijan kanssa. Hänen alkuperäinen ajatuksensa oli jatkaa olemassa olevaa palkkia, mutta silloin ei ole otettu huomioon palkin kokonaispainon lisääntymistä... Ehkä sen voisi hitsata ja laittaa "ohuen" palkin alle (sikäli kuin sellaista edes onkaan)?

Seinäkappale autotallissa, jossa harmaa kiviseinä, punainen puutarhatyökalu ja vihreä ruohonleikkuri. Seinää on tarkoitus lyhentää. Kellarikerroksessa on keskeneräinen seinä, joka on valaisimien ja tikkaiden vieressä. Koko tila on valaistu hehkulampuilla.

En tiedä, miten hän ajatteli jatkamista, mutta en usko, että se on yksinkertaisin ja halvin ratkaisu. Se asettaa joitakin vaatimuksia hitsaajalle, mutta jos haluat liittää, tee seuraavasti: Levy kiinnitetään molemmin puolin ylä- ja alapalkkiin, se voidaan ruuvata kitkaruuvilla tai hitsata. Levy on myös kiinnitettävä ylä- ja alapalkkiin: ne voidaan ruuvata toiseen palkkiosaan, mutta ne tulisi hitsata toiseen. En voi suorilta sanoa, mikä levyyn koko, hitsin koko ja ruuvien määrä tarvitaan, mutta jotain tyyliin 400 x 200 x 10 ylä- ja alapalkkiin, ehkä 6 M16 yläpalkkiin ja alapalkkiin (joka palkkiosaan). Yläosassa ehkä 200x200x10 levy 4 M16:lla (joka palkkiosaan). Jos haluat hitsata, tarvitaan varmasti 6 mm kattosauma riippuen siitä, kuinka pitkät hitsaussaumat ovat, ja hitsaajaa, joka tietää, mitä tekee. Jonkun on tietysti laskettava tämä kunnolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.