3 018 lukukertaa ·
7 vastausta
3k lukukertaa
7 vastausta
Erottava seinä kellarissa laattalattialla
Hei. Olen katsellut täällä jonkin verran mutta en ole löytänyt oikeaa vastausta haasteeseeni. Minulla on suhteellisen suuri huone kellarissa, jonka haluaisin jakaa jonkinlaiseksi arkieteiseksi. Kuten kuvasta näkyy, meillä on ollut veden vierailu, joten pelkään rakentaa mitään, mitä joudutaan purkamaan, jos vesi tulee sisään uudestaan. Olemme tehneet mitä voimme, jotta se ei tapahtuisi uudelleen (asensimme katon kellari sisäänkäynnin ylle ja kaivoimme pumppukuopan viemärin viereen, joka ei kyennyt käsittelemään vesimäärää viime kerralla), mutta kun olen nähnyt, kuinka paljon voi sataa parin tunnin aikana, en ole varma, että tämä on ratkaissut ongelman pysyvästi. Joten kuinka rakentaisitte tämän seinän näillä ehdoilla? Lattia on klinkkeriä vesikiertoisella lattialämmityksellä, joten en halua ruuvata siihen. Katto on paneelia, joten siihen on ehkä mahdollista kiinnittää tukipalkki. Jos en olisi huolestunut vedestä, olisin kiilannut puupalkin ja laittanut jonkinlaisen kitkamaton alajuoksun alle, mutta arvaan, että tämä tekniikka ei toimi yhtä hyvin pelkillä metalliprofiileilla? En myöskään tiedä, mitä levymateriaalia käyttäisin, koska kipsi ja puu ovat pois laskuista. Uudessa huoneessa, josta tulisi arkieteinen, haluan myös laittaa seinäkaappeja tälle uudelle seinälle, joten sen täytyy olla kohtuullisen vakaa ja antaa mahdollisuus kiinnittää kaapit. Ovi tarvitaan myös. Lisähaaste on katon alennettu osa, jossa kulkee sähköä ja vettä. Onko siihen muurattava seinä lohkoilla vai voiko sen tehdä muulla tavalla? Tuntuu vähän siltä, että jos muuraa, tämä seinä saa jäädä kunnes koko kellari tehdään uudelleen, ja haluaisin mielelläni hieman vähemmän pysyvän ratkaisun, koska se on jakava seinä eikä koskaan tiedä, mihin tilaa haluaa käyttää, mutta mieluummin se kuin purkaa kaikki, jos vesi tulee jälleen sisään. Paitsi oven ulkoseinässä, kellari on muurattu ja rapattu, mikä ehkä puoltaa myös tämän seinän muuraamista, mutta en ole ollenkaan niin mukavuusalueellani tämän tekniikan kanssa kuin profiilien käyttö, joten se ehkä tarkoittaa avun hankkimista. Mitä mieltä olette? Olen erittäin kiitollinen ehdotuksista.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 141 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 141 viestiä
Tervetuloa foorumiin!
En voi vastata kaikkiin kysymyksiisi, mutta joihinkin kyllä.
En voi vastata kaikkiin kysymyksiisi, mutta joihinkin kyllä.
Metallikiskon voit kiinnittää lattiaan kaksipuolisella teipillä, koska sen ei tarvitse kestää sivuttaisia voimia, vaan seinän paino pitää sen paikallaan, kunhan seinä on kunnolla kiinnitetty kattoon ja seiniin. Pystysuuntaiset metallikiskot on todella painettava sisään.B Bollatta sanoi:
Katso, mitä käytetään kylpyhuoneissa, Lux-levyt uskoisin olevan niiden levyjen nimi, joita laitetaan seinälle ripustettavien wc-säiliöiden ympärille. OSB-levy, joka loppuu puoli metriä lattian yläpuolella, tai poikkipuut siinä, mihin seinäkaapit kiinnitetään, voisi toimia.B Bollatta sanoi:
Mahtavaa! Kiitos vinkeistä! Kuten sanot, OSB tai vaneri voi toimia, jos se kiinnitetään vähän korkeammalle, haasteena on materiaalien saumakohta, mutta sen voi varmaan piilottaa. Toisaalta voisin käyttää vähän vahvempia teräsprofiileja runkoihin ja varmistaa, että ripustan painon niihin.BirgitS sanoi:
Tervetuloa foorumille!
En voi vastata kaikkiin kysymyksiisi, mutta joihinkin.
Lattialistoja voi kiinnittää kaksipuolisella teipillä, koska niiden ei tarvitse kestää sivuttaisvoimia, joten seinän paino pitää ne paikoillaan, kun vain seinä on hyvin katossa ja seinissä. Pystysuorat metallikehykset tulee todella painaa sisään.
Katso, mitä käytetään kylpyhuoneissa, Lux-levyt uskoakseni niitä levyjä kutsutaan, jotka asennetaan seinälle ripustettavien wc-altaiden säiliöiden ympärille. OSB-levy, joka loppuu puoli metriä lattian yläpuolelle tai vaakapuut, joissa seinäkaapit asennetaan, saattavat toimia.
Cembrit-levyt voisivat myös toimia, ne ovat halvempia kuin Lux. Ne ovat kosteudenkestäviä ja niitä voi maalata, mutta ei ole pakko. Lux-levyihin sinun pitäisi varmasti laittaa jokin pintakerros.
En usko, että voit ripustaa mitään Lux-seiniin ilman, että sinulla on esimerkiksi vaneri taustalla. Cembrit on suunnilleen kuin kipsi, voit ripustaa siihen Molly-ankkurilla.
Itse olen päättänyt olla maalaamatta niitä, jotka minulla on kellarin seinillä, mielestäni harmaa toimii siellä.
/Höghus
En usko, että voit ripustaa mitään Lux-seiniin ilman, että sinulla on esimerkiksi vaneri taustalla. Cembrit on suunnilleen kuin kipsi, voit ripustaa siihen Molly-ankkurilla.
Itse olen päättänyt olla maalaamatta niitä, jotka minulla on kellarin seinillä, mielestäni harmaa toimii siellä.
/Höghus
Okei, millaisia ne ovat työstettäessä? Voiko niitä katkaista/murtaa kuten kipsiä vai onko tarvitsee sirkkeliä? Kuten sanoit, joutuisin käsittelemään Lux-levyt, eikä se liiemmin houkuttele. Kuten sanot, ongelma on kiinnittää asioita niihin. Suunnitelmani oli tarvittaessa ripustaa ikea-kaapit kiskoille, jotka kiinnitän runkoihin. Kuinka hyvä on ripustaa asioita metallireunojen varaan? Toinen asia, jota mietin, on ovikarmi. Olen nähnyt, että on olemassa vahvempia metallirunkoja, jotka saattavat toimia, mieluiten vältän käyttämästä puurunkoja oven kohdalla.Höghus sanoi:
Cembrit-levyt voisivat toimia myös, ne ovat halvempia kuin Lux. Ne ovat kosteudenkestäviä ja ne voidaan maalata, mutta ei ole pakko. Lux-levyille tarvitset luultavasti jonkin pintakerroksen.
Luulen, ettei Lux-seiniin voi ripustaa mitään ilman esimerkiksi vaneria taustalla. Cembrit on suunnilleen kuin kipsi, siihen voi kiinnittää Molly-tulpan kanssa.
Itse päätin olla maalaamatta niitä, jotka minulla on kellarin seinissä, mielestäni harmaa toimii siellä.
/Höghus
Piirtäminen/taittaminen ei toimi niin hyvin. Cembrit on kovempaa kuin kipsi ja parasta on käyttää sirkkeliä kovametalliterällä. Suositellaan sahaamista ulkona, pölyää kuin hullu. Tai sahaaminen sirkkelillä EPS-levyn päällä ja imurilla.B Bollatta sanoi:Okei miten on työskennellä niiden kanssa? Voiko leikata/taittaa niitä kuten kipsiä, vai tarvitaanko sirkkeli? Kuten sanot, minun pitäisi puhdistaa lux-levyt, enkä odota sitä innolla. Kuten sanot, on haastavaa kiinnittää asioita niihin. Suunnitelmani oli siinä tapauksessa ripustaa ikea-kaapit kiskoille, jotka kiinnitän runkoihin. Kuinka hyviä metallikehykset ovat asioiden ripustamiseen? Toinen asia, jota mietin, on ovikarmi. Olen nähnyt, että on olemassa paksumpia metallikehyksiä, jotka saattavat toimia, haluaisin mielellään välttää puukehyksen käyttämistä oven luona.
Toimii myös pistosahalla/käsisahalla, mutta jälki ei ole niin kaunis.
Jos seinille ripustetaan kaappeja, asettaisin metallipoikkipuut kehysten väliin ruuvattavaksi. Minulla oli ylimääräinen sileä katon pelti, jonka ruuvasin kehysten taakse levyn taakse, johon asensin lämpöpumpulle sisäosan.
Minulla ei ole kokemusta ovikarmien asentamisesta metallikehyksiin, mutta se on melko yleistä.
/Höghus
Klikkaa tästä vastataksesi
