Olen suoristamassa lattiaa ja olen kohdannut ongelmia kahden viimeisen lattiahirren kanssa.
Ne ovat 100x150mm ja upotettu kevytbetonin runkoon pitkiltä sivuilta. Ne ovat kääntyneet yli 30 astetta yhdeltä puolelta ja olivat sellaisia, kun talo rakennettiin, koska koko pään ympäri on laastia.
Haluaisin välttää reikien tekemistä betoniin ja välttää suurempia toimenpiteitä. Loput palkit ruuvaan kiinni sääntöön kummaltakin puolelta, jonka suoristan (kummaltakin puolelta niin, että väli on alle 600 mm palkkien välillä).
Strategiani, sellaisena kuin se nyt on, on tehdä 45x70 palikoita, jotka liimaan ja ruuvaan paikoilleen, sanotaan noin 30 cm välein kummallekin puolelle koko siitä osasta harjannetta, joka on kiertynyt. Se on suunnilleen puolet matkasta ennen kuin se on riittävästi pystysuorassa, jotta voin ruuvata sivulle.
Ei huono ratkaisu. Minäkin laitan yleensä säännön kummallekin puolelle cc-mittojen vähentämiseksi.
Jos aiot laittaa lattialastulevyä päälle, ei ole väliä, vaikka koolingit/lattiajuoksut eivät olekaan täysin pystysuoria. Tärkeää on, että "kulma" (jos se on hieman kiertynyt, siitä tulee kulma eikä tasainen pinta, joka kohtaa lattialastulevyn) on tasattu muiden juoksujen kanssa kuten tavallisesti. Kokemukseni mukaan ei ole ongelma liima-ruuvata lattialastulevyä tällaiseen "kulmaan". Jos ei pihistele liiman kanssa, saadaan silti vahva liitos.
Näin se lopulta päättyi. Minun piti sahata kiiloja, jotka liimasin ja ruuvasin paikoilleen noin 3 metrin matkalta. Asetin ne 30 cm cc. Pahimmassa kohdassa kiilan leveys oli 55 mm (150 mm korkea lankku).
Nyt oletkin ratkaissut sen mallikkaasti, mutta tuleville lukijoille vinkkinä on asettaa sääntö tasaisesti palkkia vasten, vaikka se olisi kallellaan, ja sitten höylätä se suoraksi. Kun tasapainotat sääntöä, teet sen alimpana olevan reunan mukaan. Sitten höylätään, kunnes korkeampi reuna saavuttaa saman tason. Tein niin äskettäin, ja se sujui kätevästi sähköhöylällä. Kulmat olivat hieman vaatimattomampia, ehkä 10°, mutta sen pitäisi käydä hyvin myös 30°:ssa.
Nyt olet ratkaissut sen esimerkillisesti, mutta tuleville lukijoille vinkki on asettaa sääntö suoraan palkkiin, vaikka se kallistuisi, ja sitten höylätä se tasolle. Kun tasoitat sääntöä, teet sen matalimpaan reunaan. Sitten höylätään, kunnes korkeampi reuna saavuttaa saman tason. Tein näin äskettäin, ja se meni sujuvasti sähköhöylällä. Kulmat olivat hieman vaatimattomampia, ehkä 10°, mutta se pitäisi mennä hyvin myös 30°.
Minun tapauksessani ruuvaaminen alkoi puolelta lattian parruista, joten toinen puoli oli suora ja toinen puoli voimakkaasti kiertynyt. Jos olisi ollut mahdollista pakottaa sääntöni vastaamaan ruuvia, se olisi ollut erittäin paljon hankalampaa kuin miten minä ratkaisin sen. Mutta pienemmässä kiertymässä ratkaisusi on paljon sujuvampi.
Lisäys on, että yläreunan höyläämiseksi voi rakentaa sähköhöyläjigin. Minulla oli yksi käsijyrsimelle, jota olen käyttänyt joissakin paikoissa, mutta aion tehdä yhden sähköhöylälle tulevaa käyttöä varten.
Tämä kaveri on tehnyt esimerkin sähköhöyläjigin periaatteesta:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.