Asbestin etsintä jatkuu, mutta hieman järkevämmin ja ei aivan yhtä paljon huolta.

Tämän eristyksen löysin lattialistan/kynnyksen alta parvekkeen oven kohdalta vanhassa talossani, joka on remontoitu sekä 50-, 60- että 70-luvulla.

Vaikea saada hyvä kuva.

Mitä luulette, minkä tyyppistä eristettä tämä on?
Lasivilla?
Valkoinen asbesti?
Jotain muuta?

• Vaalea, kuidun kaltainen eriste, mahdollisesti lasivilla tai valkoinen asbesti, joka löydettiin vanhan talon lattian alta.
  • Kuitumainen valkoinen eristysmateriaali vanhan talon oviaukon alta, mahdollisesti lasivillaa tai valkoista asbestia.
  • Vaalea, pörröinen eristysmateriaali, mahdollisesti lasivilla tai valkoinen asbesti, altapäin katsottuna vanhan talon lattialistan alta.
S
se voi olla asbesti mutta ei tarvitse olla.
se on todella vaikeaa.
on olemassa vanhempaa lasivillaa joka on todella valkoinen väriltään.

jos olet todella utelias, lähetä analyysiin. silloin saat vastauksen ja vältät spekuloinnit.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Olen melkein varma, että se on glasullit; minulla on täsmälleen sama 30-luvun talossani. Katso kuvat tässä viestissä.

Talonihan on vuodelta 1893, mutta kuten sanottu, en ole täysin perillä eri paikkojen remonttiajankohdista.

Isola, luuletko että glasullit on voitu käyttää paikallisesti sokkeleissa/kynnyksillä jne.?
Tai voisiko sitä lisäksi olla seinissä?
Tutkitko ja sait vahvistuksen siitä, että eristeesi oli glasullit vai tunnistitko sen yksinkertaisesti?

Tietääkö joku, milloin ja miten valkoista asbestia, krysoliittia, on käytetty eristeenä, kuten puhallusvillana?
Tiivistämään sokkeleiden/kynnysten ympärillä jne. tai muulla tavoin?
Oliko tämä eristys puhallusvillaa, aivan kuten glasullit jne.?

Miten erottaa valkoinen asbesti ja glasullit?

Stina71 sanoi:
Isola, luuletko että lasivillaa on voitu käyttää paikallisesti sokkeleiden/kynnysten ym. ympärillä?
Ehdottomasti. Olen löytänyt sitä käytettynä "drevinä" täällä. Se on varmasti kutissut kunnolla :), olen vaihtanut sen pellavalangatukseen.

Stina71 sanoi:
Tai voiko sitä olla myös seinissä?
Tutkitko ja saitko vahvistuksen, että eristeesi oli lasivillaa vai tunnistitko sen muuten vain?
Katsoitko kuvia? Se on kissatuuliseinää eristettynä lasivillalla; se on jopa kirjoitettu mustaan paperiin, Höganäs Lasivilla :)

Isola.
Ja, katsoin kuvat.
Mutta minun tapauksessani se vaikuttaa enemmän irtokuitueristeeltä, ei levyiltä, joissa on takana mitään paperia.

Kun löysit lasivillaa, miten tiesit, että se oli lasivillaa?
Koska oletan, ettei silloin ollut mitään paperia, jossa olisi ollut tekstiä, josta voisit lukea, mitä materiaalia se oli.

Isola, tiedätkö, onko valkoista asbestia myös, aivan kuten lasivillaa, ollut koko levyinä?
Vai vain irtovillana?

Stina71 sanoi:
Isola.
Mutta minun tapauksessani näyttää enemmän irtonaiselta puhallusvillalta, ei levyjä, joiden takana on jokin paperi..
Ahaa, okei. Luulen silti edelleen, että olet löytänyt varhaisen muodon lasivillaa.

Stina71 sanoi:
Kun löysit lasivillaeristystä, miten tiesit, että se oli lasivillaa?
Sillä oletan, ettei siellä ollut mitään paperia, jossa lukisi, mitä materiaalia se oli.
Siinä olet varmasti oikeassa :p Mutta seinässä aivan vieressä oli lasivillaa, jossa oli paperi ja hieno "Höganäs Lasivilla" -merkki. Ja se oli sama konsistenssi, kutisi aivan yhtä hyvin. Joten valitsen sinisilmäisesti uskoa, että se on sama materiaali.

Asbesti ei muutenkaan ole lainkaan yleinen eristemateriaali seinissä. Eli ehkä laivoissa, mutta nyt onhan tämä byggahus. ;)

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Stina71 sanoi:
Isola, tiedätkö onko valkoinen asbesti myös, kuten lasivilla, ollut koko levyinä?
Vai vain irtonaisena?
Valitettavasti en ole asbesti-asiantuntija. Mutta tietääkseni valkoinen asbesti, vaikka se onkin terveydelle vaarallista, on vähiten vaarallinen asbestivariantti; ruskea asbesti on huomattavasti pahempi.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Ok! Kiitos vastauksesta Isola! :)

C
Lasivilla, ei epäilystäkään siitä....

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Kiitos kaikille mielipiteistänne!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.