Olen nyt vihdoin saanut varaston eristyksen valmiiksi.

Varasto on 9 neliömetrin kokoinen ja olen asentanut 90 mm eristevillaa seiniin ja 120 mm kattoon, sitten päälle ikääntymistä kestävä muovi ja OSB-levyt.
Katossa on lisäksi kosteusväli tehty.

Nyt olen asentanut kaikki hyllyt, ja nyt on vain kyse siitä, kestääkö se lämmön.

Ajatuksena on, että talven aikana voin säilyttää siellä esimerkiksi kenkiä, erilaisia kansioita papereilla, takkeja, maalia jne.
Tarvitsen jonkinlaisen lämmityselementin, mutta tietotaitoni tässä asiassa on olematon.

Katsoin nopeasti Biltemasta ja löysin tämän 499 kruunulla (ylin).
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Element-El/Oljefyllt-element-442010/
Näyttää siltä, että lämpötilaa voi säätää niin, että jos se laskee esimerkiksi alle -5 asteen, se käynnistyy, ja kun on tarpeeksi lämmintä, se ei tarvitse toimia ollenkaan.
Pystyykö se pitämään lämmön varastossa?

Seuraava kysymys: Mikä lämpötila on vähimmäismäärä, jotta pystyn täyttämään toiveeni?

Elementti, johon viittaat, on elektroninen termostaatti. Se on tärkein. Pitääkseen 20 astetta huoneessa suositellaan yleensä 70W/m². Tämän mittapuun mukaan sinun tulisi valita 700W elementti kaksi riviä alempana. Jos et halua pitää 20 astetta vaan vain suojella pakkaselta, riittää pienin todennäköisesti hyvin.

Listauksestasi sanoisin, että maali on ainoa, joka täytyy pitää pakkaselta suojassa. +5 astetta riittää hyvin. Loput en epäröisi säilyttää lämmittämättömässä varastossa. Jotkut protestoivat ja sanovat, että jos talo on kokonaan varjossa muutaman metrin päässä vedestä länsirannikolla, kaikki homehtuu, ellei lämpö ole päällä, mutta kokemukseni mukaan on erinomaista säilyttää niin paperia, kenkiä kuin tekstiilejäkin lämmittämättömissä varastoissa.

Erik

• Tykkään
Alfredo
  • Laddar…
Kiitos vastauksestasi Avemo.
Toisin sanoen, mielestäsi voin ilman muuta ostaa ylimmän elementin linkistä hintaan 499 kr ja asettaa sen toimimaan vain, kun lämpötila laskee alle 5 asteen?

Luulen, että se toimii erinomaisesti. Toisaalta olisin tehnyt toisin itse. Yrittäisin asettaa maalipurkit jonnekin muualle ja antaa vaatteiden ja paperin olla ilman lämpöä ollenkaan. Jos kuitenkin päättäisin lämmittää varastoa, valitsisin 700W elementin. Hintaero ei ole suuri, ja on resursseja, jos joskus haluaa pitää varaston lämpimämpänä kuin pakkasenkestävä.

Erik

Muista myös, että patterin vieressä on 5 astetta. Ulkoseinää vasten toisella puolella voi olla huomattavasti kylmempää, joten älä sijoita pakkasherkkiä maaleja liian kauas patterista, jos käytät vain 5 astetta.

Avemo sanoi:
Uskon, että se tulee toimimaan erinomaisesti. Kuitenkin olisin tehnyt itse toisin. Yrittäisin sijoittaa maalipurkit jonnekin muualle ja antaa vaatteiden ja papereiden olla kokonaan ilman lämpöä. Jos kuitenkin olen päättänyt lämmittää varaston, valitsisin 700W elementin. Hinnassa ei ole paljon eroa, ja voimavaroja on, jos joskus haluaa lämpimämpää kuin pakkasenkestävää siellä.

Erik
Sadan euron hintata ero ei ole mitään ei.
Kuitenkin olen hieman epävarma hyllyjen välimatkasta, riski on, että se on vain 40-50 cm ja silloin ainoastaan 400W mahtuu.
Tarvitseeko elementti mahdollisesti muutaman cm ilmaa yläpuolelleen?

Mietin myös, missä varastossa on strategisinta asettaa se?
Nurkkauksessa tai keskellä, pitkällä tai lyhyellä sivulla?
Lattialla, ylimpänä tai keskellä (korkeussuunnassa).

Mats sanoi:
Muista myös, että elementin kohdalla on 5 astetta. Ulkoseinän puolella voi olla huomattavasti kylmempää, joten älä jätä mitään pakkasherkkää maalia liian kauas elementistä, jos lämpötila on vain 5 astetta
Aivan, se on hyvä muistaa.
Suositellaanko, että elementin lämpötilan olisi hyvä olla noin 10 astetta?

Öljytäytteiset elementit ovat yleensä suurempia kuin ne, jotka eivät ole täytettyinä öljyllä saman tehon omaavina. Jos tilaa on vähän, voi siksi olla parempi valita ilman öljyä oleva. Kaikki elementit tarvitsevat ilmaa ympärilleen.

Mielestäni elementit pitävät huoneen lämpötilan erittäin tarkasti ulkolämpötilasta riippumatta. Sen sijaan asteikkoon ei voi luottaa. Ripusta termometri varastoon kauas elementistä ja aseta elementin termostaatti niin, että saavutetaan 5 astetta. Tai jos olet huolestunut tyyppi, aseta se 10 asteeseen.

Erik

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.