Hei, aion rakentaa eristetyn laatikon, sisämitat 900*600, aurinkoparistojen akuille. Laatikko sijoitetaan suojaisaan ympäristöön katon alle eristämättömään latoon. Akkujen lämpötila-alue on -10/50 astetta C. Meillä on Frostguard 200w ja sähkö vedetään laatikkoon. On käytettävissä ohut mdf. Joten tarvitsen apua ehdotuksen/piirustuksen muodossa, miten rakennan laatikon! Ilmanvaihtoaukot? Styroksi, kuinka kiinnitetään se, onko parempia vaihtoehtoja? Kaksinkertainen kuori mdf:stä styroksilla välissä? Yleisesti kätevä, mutta ehdottomasti ei mikään puuseppä!
 
  • Tykkään
DennisL68
  • Laddar…
T Tolle1234 sanoi:
Hei, aion rakentaa eristettyä laatikkoa, sisämitat 900*600, aurinkosähköakkujen säilytykseen. Laatikko sijoitetaan suojattuun tilaan katon alle eristämättömässä vajassa. Akuille sallitut lämpötila-alueet ovat -10/50 astetta C. Meillä on Frostguard 200w ja laatikkoon vedetään sähkö. Käytettävissä on ohutta mdf:ää. Tarvitsen siis apua ehdotuksen/piirustuksen kanssa, miten rakentaa laatikon! Ilmanvaihtoaukot? Styroksi, miten se kiinnitetään, onko parempia vaihtoehtoja? Kaksinkertainen mdf-kuori, jossa styroksi välissä? Yleisesti kätevä mutta ei todellakaan puuseppä!
Styroksia voi itse asiassa liimata, mutta käytännössä vain puuliimalla. Se ja "super epoksi". Kun se on sisällä, tavallinen "Casco puuliima ruskeassa pullossa" toimii hyvin. Leikkaat ja liimaat styroksin, kun puulaatikko on valmis. Teet sitten ulomman mdf-kuoren, styroksi sisäpuolelle, ja (irrotettava?) mdf-levy pohjalle akkuja varten. Sisempiä mdf-sivuja ei tarvita, sillä et varmaan aiheuta kolinaa siellä, vain asetat akut.

Lyijyakut tarvitsevat ilmanvaihtoaukkoja.

Hiiret pitävät styroksin nakertelusta ja ovat uteliaita kurkistamaan ilmanvaihtoaukkoihin. Ja (suhteellisen) lämmintä siellä on myös, tulee mukavan asuttava kylmällä säällä! Rakennustavarataloista löytyy usein mm-verkkoa ilmanvaihtoaukkoihin.

On hyödyllistä, jos laatikko on muutaman puolen kolmen puutolpan (45x45?) tai lautarakenteen päällä irti lattiasta. Näin siihen pääsee helposti käsiksi, jos ei muusta syystä.

Lämmittimen voi asentaa omalle laudalleen hieman irti styroksista. Ja sisäinen mdf-levy, johon kiinnittää laitteet. Jos nurkissa ei ole (45x45?) puutolppia, joihin kiinnittää levyjä, voit kiinnittää sisäisen mdf:n pitkällä ruuvilla styroksin kautta ulompaan mdf:ään. Ja katkaista ulkopuolelta ulkonevat osat. Voit ehkä jättää saranat pois, ne on vaikea kohdistaa. Näin. Piirustus puheena :)
 
F farbror j sanoi:
Styroxia voi itse asiassa liimata, mutta melkein vain puuliimalla. Se ja "super epoxy". Se on sisällä, joten tavallinen "Casco puuliima ruskea pullo" toimii hyvin. Leikkaat ja liimaat styroxit, kun puulaatikko on valmis. Tee sitten ulompi mdf-kerros, styrox sisäpuolella ja (irtonainen?) mdf-levy pohjassa, jota akut käyttävät seisomaan. Sisäiset mdf-sivut eivät luultavasti ole tarpeellisia, sillä etkö aio kolistella siellä, vain laittaa akut.

Lyijyakut tarvitsevat ilmavaihtoa.

Hiiret tykkäävät nakertaa styrox-suikaleita ja katsoa sisään ilmarei'istä. Ja siellä on (suhteellisen) lämmin, se on loistava paikka asua kylmässä! Rakennuskaupoissa on yleensä mm-kokoisia teräsverkkoja ilmavaihtoaukkoihin.

On hyvä, jos sinulla on pari kolme säädintä (45x45?) tai lista, joiden päällä laatikko seisoo, irti lattiasta. Sitten voit tarvittaessa nostaa sitä ylös.

Jäätymisenestolaitteen voi asentaa omalle listalle hieman kauemmas styroxitista. Ja sisempi mdf-levy, johon kiinnittää valaisimia. Jos sinulla ei ole säädintä (45x45?) kulmissa kiinnittääksesi levyjen sivuja, voit kiinnittää sisemmän mdf:n pitkällä ruuvilla styroxista ylempään mdf-kerrokseen. Ja katkaista ulkopuolelle ulottuva osa. Voit ehkä jättää saranat pois, ne ovat vaikeita kohdistaa. Joten. Puhesuunnitelma :)
Kiitos, suunnitelma alkaa muodostua! Ajattelen kaksinkertaisia levyjä säädön 45x45 kanssa, styrox pohjalla, jota nostan kivillä. Sitten ylös-alaisin oleva laatikko, kuten kuvailit. Kahvat ulkopuolella, jotta ne voidaan nostaa pois. Ehkä ilmareikä yläosassa ja mdf-levy sisäpuolella jäätymisenestolaitteelle. Pohdituttaa hieman, onko kondenssiriski?
 
T Tolle1234 sanoi:
Hei, aion rakentaa eristetyn laatikon, sisämitat 900*600, akuille aurinkosähköä varten. Laatikko sijoitetaan suojattuun ympäristöön katon alle eristämättömään latoon. Lämpötila-alue akuille on -10/50 astetta C.
Meillä on Frostguard 200w ja sähkö vedetään laatikkoon. Käytössä on ohut mdf. Joten tarvitsen apua ehdotuksen/piirustuksen kanssa, kuinka rakentaa laatikko! Tuuletusaukot? Styroksi, miten kiinnittää se, onko parempia vaihtoehtoja? Kaksoiskuori mdf:stä ja styroksin välissä? Olen yleisesti kätevä, mutta en todellakaan mikään puuseppä!
Paljon vähemmän työläs vaihtoehto on ottaa käytetty pakastin, eristetty, pellillä vuorattu ja valmis käytettäväksi heti. Pari tuuletusreikää akuille voit helposti tehdä pistosahalla tai moraknivellä, ja mahdollinen pakkasvahti voidaan helposti kiinnittää laatikon sisäpuolelle.
 
Kondens fpr
T Tolle1234 sanoi:
Lite fundersam om det finns risk för kondens?
Kondens får du t ex vid väderomslag från kallt till varmt och lådan är kall.
Du kanske ska lacka lådan om du är ängslig. Men logen står väl ännu, ouppvärmd men väl ventilerad genom 1-2cm glipor mellan bräderna? Dryper det inte från den så borde inte lådan bli blöt heller. Bra idé med upponerlåda. Ingen bruten rygg då. Men varför palla upp med sten? Natursten är ojämn och ger punktlaster.
Lycka till iaf!
 
F farbror j sanoi:
Kondens fpr

Kondensia saat esim. säätilan vaihtuessa kylmästä lämpimään ja laatikko on kylmä.
Ehkä sinun pitäisi lakata laatikko, jos olet huolissasi. Mutta pysyyhän lato vielä, ilman lämmitystä mutta hyvin tuulettuneena 1-2 cm rakojen kautta lautojen välissä? Jos se ei vuoda, laatikkokaan ei pitäisi kastua. Hyvä idea kääntää laatikko ylösalaisin. Ei kipeä selkä sitten. Mutta miksi tukea kivillä? Luonnonkivi on epätasainen ja aiheuttaa pistemäisiä kuormia.
Onnea kuitenkin!
Kiitos! Meillä on maalattia siinä osassa latoa/vagnslider, siksi kivilevyt.
 
F fribygg sanoi:
Huomattavasti vähemmän työvoimavaltainen vaihtoehto on ottaa käytetty pakastin, eristetty, pellillä päällystetty ja valmis käytettäväksi heti. Muutaman tuuletusaukon akuille otat helposti pistosahalla tai puukolla, ja mahdollisen pakkasvahtin voi helposti kiinnittää laatikon sisäpuolelle.
Kiitos inputista. Olemme tarkistaneet pakastimen mitat, mutta siitä ei ole tarpeeksi korkeutta. Se tulee olemaan eristetty laatikko!
 
T Tolle1234 sanoi:
Kiitos inputista. Olemme tarkistaneet pakastimen mitat, mutta korkeus ei riitä. Saa olla eristetty laatikko!
Jääkaappi tai pakastinkaappi?
 
F fribygg sanoi:
Kyl eller frysskåp?
Joo, se voisi ehkä toimia, mutta meillä on suurin osa materiaalista jo kotona, joten rakennamme sen kuitenkin. Tarvitsin vain hieman vinkkejä ajatukseen styroksista, ilmanvaihdosta ja frostvaktenista. Se on litiumrautafosfaattiakku optimoijalla ja rakentuu korkeuteen, ja frostvaktenin pitää mahtua myös.
 
T Tolle1234 sanoi:
Kyllä, se voisi ehkä toimia, mutta meillä on suurin osa materiaaleista kotona jo valmiina, joten rakennamme luultavasti kuitenkin. Tarvitsin vain vähän vinkkejä ajatteluun styroxin, ilmanvaihdon ja jäätymissuojan kanssa. Se on litium-rautafosfaattiakku optimoijalla ja rakennuksessa korkeutta ja jäätymissuojan on myös mahduttava.
Ajattelen, että mahdollinen lämmitys voidaan ratkaista lämmityskaapelilla pohjassa, jos tila on rajallinen.
 
Kuinka ratkaisit tämän?

Minulla on samanlainen projekti meneillään, johon haluaisin saada vähän vinkkejä...
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.