Olen hankkimassa akkua täydentämään aurinkopaneelijärjestelmääni.
En kuitenkaan voi sijoittaa sitä sisätiloihin, joten se tulee sijoittaa ulos.

Sähköasentaja on käynyt ja tarkistanut, että kaikki muu on ok, mutta hänellä ei ollut ideoita laatikosta.

Akku tulee olemaan terassilla ulkoseinää vasten.
Akun mitat ovat noin 60 x 30 x 120 cm (L x S x K).
Se painaa noin 170 kg.

Onko kellään vinkkejä tai neuvoja siitä, kuinka suuri laatikon tulisi olla, millaista eristystä, styroksia vai tavallisia seinäeristelevyjä?
Ilmatila akun ja eristeen välillä.
Oletan, että akku täytyy myös nostaa hieman terassilta, jotta eristys onnistuu alapuolelle.
Jonkinlaiset jalat tai ehkä kannattimet, jotka kiinnitetään seinään. Kuitenkin erittäin raskas akku.
Pitäisikö myös asentaa pakkasvahti alle?

Tarvitaanko ilmanvaihtoa?

Olen kysynyt myös toimittajalta, mutta he eivät vaikuta kovin tottuneilta tähän ratkaisuun.

Kiitollinen kaikesta tiedosta.

/ Håkan

Se riippuu tietenkin useista eri tekijöistä.

Missä asut?
Kuinka hyvin eristetty on ulkoseinä?
Onko teillä aina lämmintä sisällä, vai onko välillä kylmä?
Kuinka paljon lämpöä akku tuottaa vähintään ja enintään?
Mitä käyttöohjeissa sanotaan (joita on noudatettava)?

Jos akku ei tuota lämpöä, voi eristää miten paljon tahansa, mutta ennemmin tai myöhemmin siitä tulee ulkolämpötila. Ellei seinä päästä tarpeeksi lämpöä läpi sitten...

• Tykkään
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hei!

Tarvitset pakkasvahtia, sillä haluat mieluiten pitää akun +10, mieluiten +15, muuten menetät suorituskykyä ja elinikää.

Jos olisin valinnut, en olisi laittanut pakkasvahtia alle, koska se voi olla hankalaa vaihtaa, jos se joskus tarvitaan, kun akku on raskas ja hankala.

Olin ehdottomasti valmistautunut ilmanvaihtoon, sillä ei sen pidä tulla liian kuumaksikaan :)

Asun Tukholman läänissä (Värmdö) ja talo on vuodelta 2008, aina lämmitetty pysyvä talo. Melko hyvästi eristetty ulkoseinä, noin 25 cm eristystä. Jos tulee paljon lunta, se ei yleensä sula heti seinän vieressä, joten uskon, että talon vuoto ei ole kovin merkittävä. On varmaan paras mitoittaa siltä varalta, että se ei vuoda ollenkaan.

On selvää, että minun tulee olla käyttämässä frostvakt, mietin vain lähinnä sen sijoituspaikkaa. Kuuluisiko sen kuitenkaan olla alhaalla, vai onko sillä niin suurta merkitystä näin rajatussa tilassa?

H haeh sanoi:
Asun Stockholms länissä (Värmdö) ja se on pysyvä talo, joka on rakennettu vuonna 2008 ja joka on aina lämmitetty. Melko hyvin eristetty ulkoseinä, noin 25 cm eristystä. Jos tulee paljon lunta, se ei yleensä sula seinän vieressä, joten luulen, että talon vuoto ei ole paljon laskettava tekijä. Parasta on mitoittaa sen mukaan, ettei se vuoda ollenkaan.

Se, että minun pitäisi olla jäätymisvahti, on selvää, oli kyseessä sitten lähinnä sen sijoittelu, mitä mietin, sen pitäisi olla melko alhaalla, vai onko sillä merkitystä näin rajatussa tilassa?
Vaikea sanoa, kuinka paljon sillä on merkitystä, mutta parasta on pitää se alhaalla.

Yksi asia, johon saatat törmätä, on se, että akun ohjeiden mukaan se vaatii melko paljon tilaa joka suuntaan. Mikä on merkityksellistä hyvin kuumissa maissa, mutta tuskin Ruotsissa. Laatikkosi rikkoo siis valmistajan alkuperäisiä asennusvaatimuksia.

Muista, että jäätymisvahdilla voi olla omia etäisyysvaatimuksia, jotka voivat aiheuttaa ongelmia.

Rakensitko laatikon? Meni hyvin, mitä valintoja teit? Mietin samaa ratkaisua.

J
Rakenna katto harjalla. Laita hehkulamppu alle. Todennäköisesti yksi riittää pitämään pakkasen loitolla. Jos tarvitsee, sinulla on tilaa lisätä useampia pidikkeitä. Veneessä yleensä riittää yksi hehkulamppu pitämään moottoritilaa nollan yläpuolella. Moottoritilat eivät ole kovin hyvin eristettyjä. Huom, hehkulamppu, ei LED tai muu.

Mutta! Sinun täytyy myös suunnitella lämmön tuuletuksen mahdollisuus, taas kerran harja sopii hyvin venttiilille ja tuulettimelle.

Oletan, että emme puhu vetykaasua tuottavasta akku-kemiasta, mutta jos teet niin, ajattele sitäkin. Tai, ota selvää, vaatiiko akku tuuletusta.

TomtenHusson TomtenHusson sanoi:
Rakensitko laatikon? Miten sujui, mitä valintoja teit?
Mietin samaa ratkaisua.
Tein ensin pohjan muottivanerista, joka oli täytetty styroksilla, jolle akku asetettiin. Kun asennus oli valmis, rakensin seinät vanerista, joka oli päällystetty talon kanssa samanlaisella paneelilla, jotta se sulautuisi ympäristöön. Katto on myös vaneria, jonka päällä on aaltomuovia. Katossa on saranat, jotta sitä voi avata hieman lämpiminä kesäkuukausina. Laatikko on vuorattu sisäpuolelta styroksilla ja siinä on myös pakkasvahti pohjassa (ei näy kuvissa). HUOM! Varmista, että sähköasentaja asentaa pistorasian pakkasvahdille. Pakkasvahti kulutti noin 70 kWh viime talvena (loka-huhti). Minulla on sen ohjaus niin, että se lämmittää ylimääräisesti (jopa 12 asteeseen) siihen aikaan kun CheckWatt tekee testejaan, jotta ne eivät epäonnistu. Tämä on toiminut hyvin minulle. Aurinkopaneelijärjestelmän akkupaketti talon ulkoseinällä, asennettuna puiseen koteloon. Puuverhoiltu kotelo, jonka sisällä on maalattu punainen pohja ja valkoinen akku, ylhäällä on saranallinen aaltomuovikatto. Harmaa, paneelilla päällystetty ulkokotelo, jossa on valkoinen aaltomuovikatto, sijaitsee terassilla talon seinustalla.

• Tykkään
Jonas.hamidi ja 1 muu
  • Laddar…
Tyylikäs rakentaminen. Olen tekemässä omaa. Oletko käyttänyt termostaattia lämpötilan säätämiseen vai onko frostvakt hoitanut sen täysin puolestasi?

Tuntuiko sinusta, että eristys oli riittävä, vai olisitko tehnyt toisin, jos olisit tehnyt sen uudelleen? Kysyn, koska aion tehdä 45x70 seinillä ja eristyksellä.

J Jonas.hamidi sanoi:
Tyylikäs rakentaminen. Olen tekemässä omaa. Onko sinulla ollut termostaatti lämmön säätämiseen vai onko frostvakt hoitanut sen täysin puolestasi?

Tuntuuko sinusta, että eristys oli riittävä, vai olisitko tehnyt toisin, jos tekisit sen uudelleen? Mietin, kun aion käyttää 45x70 seiniä ja eristystä.
Olen vähän "smart home" nörtti, joten minulla on omat lämpömittarit laatikossa ja ohjaan sitten frostvakt päälle/pois niiden perusteella. Frostvakt termostatti on maksimilämmöllä, sitten vain kytken pistokkeen päälle/pois, johon se on liitetty.
Minulla oli hieman tilan puutetta. Jos olisin saanut enemmän tilaa, olisin luultavasti tehnyt paremmat seinät ja käyttänyt oikeaa eristystä styroksin sijasta, mutta se on kuitenkin toiminut hyvin.

Hienoa. Olen itsekin innostunut aiheesta. Aion käyttää Shellyä, jossa on 2 porttia ohjaamaan jäänsulatuslaitetta ja tuuletinta kesäksi.

Mietin samanlaista rakennetta, mutta vaikuttaa siltä, että on olemassa paljon akkuja, joissa on sisäänrakennettu lämmitys, joten miksi vaivautua oman pakkasvahdin kanssa?

H Helthundra sanoi:
Ajattelen samanlaista rakennetta, mutta näyttää siltä, että on paljon sisäänrakennetulla lämmöllä varustettuja akkuja, joten miksi vaivautua oman jäätymissuojan kanssa?
Ehdottomasti samaa mieltä. Jos ostaisin akun tänään, luultavasti ostaisin Homevoltin tai vastaavan, mutta näitä ei valitettavasti ollut saatavilla tilatessani oman.

Olen saanut jonkin verran kyselyjä akkulaatikostani lisää kuvien ja toimivuuden suhteen, joten tässä on muutama kuva lisää rakenteesta nyt kun se on täysin valmis.

Tiivistys seinää vasten olen tehnyt sahaamalla palaset, jotka sopivat ulkonemalautojen väliin, sen jälkeen saumakohdan päällä on vesipelti. Se on toiminut minun osalta riittävästi.

Katto on kiinnitetty saranoilla ja sitä voidaan nostaa muutama senttimetri kesäaikaan saadakseen ilmanvaihtoa.
Laatikon sisäpuoli on päällystetty styroksilla 2 x 7 cm levyt.

Koko etuosa voidaan irrottaa eksentrikoukuilla. Samankaltainen rakenne on kummallekin puolelle, jotka voidaan myös irrottaa, jos ensin ottaa pois kaiken styroksin.

Tänä talvena, joka oli kylmempi kuin edellinen, pakkasvahti kulutti 10, 10, 25, 55 kWh (marras, joulu, tammi, helmi).
Edellinen talvi oli hieman leudompi, silloin kulutus oli 8, 7, 17, 27 kWh samana ajanjaksona.
Yritän pitää lämpötilan välillä 5 ja 10 astetta ja nostan vähän ylimääräistä, jopa 12-13 astetta keskiyön aikaan, kun Checkwatt tekee testinsä, jotta ne menisivät kunnolla läpi. Ei ole ollut mitään ongelmia. Metallinen ylipeite ja seinärakenne, joka näyttää tiivistyksen sauman suojaksi. Rakenteen yläosassa on musta metalli ja alhaalla aaltoileva pinta. Harmaa puulaatikko ulkona, jossa on valkoinen katto ja metallinen excenterkoukku. Taustalla näkyy puinen terassialue. Harmaan batterilaatikon sisäpuoli, näkyy kannen saranat ja salpa, joka mahdollistaa ventilaation nostamalla kantta ylös. Batterilaatikon sisäosa, jossa näkyy tehty tiivistys seinän kanssa, saranat, eristelevyt ja virtajohdot, jotka kulkevat putkien yläpuolella. Musta metallinen lukitusmekanismi kiinnitettynä harmaaseen puulaatikkoon, jossa näkyy eristys säilytyslaatikon sisäpuolella. Harmaa ulkona oleva rakennus, jossa on avattava kansi tuuletusta varten, kiinnitysmetalli ja puiset paneelit. Näkymä parvekkeelta tai terassilta.

• Harmaa seinään kiinnitetty ulkoboksi, jossa taittuva katto ja helat. Boksi sijaitsee puisella terassilla ja siinä on eristys sisällä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.