Hei,
Olen rakentamassa terassihuonetta (WIllabilta) puurunkoon, ja sen myötä ilmenee yhä enemmän kysymyksiä. Huoneen on tarkoitus pysyä juuri nollan yläpuolella talviaikaan kasvien säilyttämistä varten (ehkä se lämmitetään muutamaksi illalliseksi talvikaudella).
Faktat: Liukuovet: WT60 U-arvolla: 2,4 ja eristetty katto 40 mm U-arvolla 1,1. Puurungossa on 25 cm eristystä (Isover). Lattian palkit on cc 30, koska ajattelin laittaa klinkkerit sähkölämmityksellä.
Ajattelin kysyä, voiko joku antaa hyviä neuvoja:
1) Miten eristän sopivimmin ulkoseinät, joissa ei ole liukuovia, vaan tavalliset ikkunat? Minulla on 95 mm tolpat ja kaksinkertainen julkisivu sisä- ja ulkopuolella. Joten käytettävissäni on 95 mm eristystä, ilmarakoa, tuulensuojaa ja mahdollisesti diffuusiosuoja/muovi tai mitä nyt onkaan.
2) Tiedän, ettei ole optimaalinen aika rakentaa terassihuonetta nyt kosteuden ja alhaisen lämpötilan vuoksi, mutta yritän tehdä kaiken voitavani, jotta ei syntyisi kosteusongelmia tai vastaavia. Kun laitoin runkoeristeen, pressu lensi pois ja eristeeseen sekä alapuoliseen asfaltilevyyn satoi. Tarvitseeko minun kuivata sitä rakennuslämmittimellä tai vastaavalla ennen kuin asennan lattialevyn? Toivon, että se kuivuisi itsestään kesän tullessa, mutta ehkä se on haaveilua.
3) WIllab suositteli 22 mm lattialastulevyä + 9 mm lattialastukipsiä rungolle, mutta kun olen lukenut täällä foorumilla ja verkossa, se ei vaikuta hyvältä lattialastulevyn asettamiselle ulkona, kun tulee olemaan melko kosteaa (etenkin nyt kun rakennan). Bauhausissa he suosittelivat Aquapanelia (sementtilevy), joka on tehty märkätiloihin + 9 mm kipsilevyä. Mitä mieltä olette siitä, vai onko jotain muuta hyvää vaihtoehtoa? Miten on lattialastukipsin kanssa terassihuoneessa - onko se niin hyvä?
No niin, riittää toistaiseksi... odotan nyt jännittyneenä kaikkia viisaita mielipiteitä.