T
Olen juuri aloittamassa Attefall-talon, joka tulee toimimaan varastona/vierashuoneena.

Minulla on vähän pohdintoja siitä, kuinka katto pitäisi eristää. Yläpuolelle tulee betonikattotiilet, ruoteet ja kantoruoteet, kattopaperi ja raakapontti.
Sisäpuolelle tulee 220mm tukipuut, 220mm eristys, muovi, ruoteet ja kattokipsi. Noin alla olevan kuvan mukaan:

Kaavakuva kattorakenteesta näyttäen betonitiilet, alusrimat, tiivistepaperin, eristeen, höyrysulukkeen ja sisäpinnan kipsilevyllä.

Mutta sitten olen lukenut muista ketjuista, että tulisi olla tuuletusväli. Missä teillä on tuuletusväli?

Ilmarako tulee olla ponttilaudan ja eristeen välillä.

T
Ok, miten helpoiten tehdään ilmarako?

T
Olen katsonut nyt paljon videoita. Yleisintä näyttää olevan rakentaa 45x45 rungolla ja sitten laittaa jonkinlainen levy siihen ja sitten eristys. Tai eristys suoraan 45x45:een. Mitä kannattaa suosia?

Sitten näin jotain uutta minulle. Että eristeen puoli syvyyttä laitetaan ensin. Sitten asennetaan muovi ja sitten loput eristyksestä. Miten se on mahdollista? Luulin, että muovi on kaiken eristyksen sisäpuolella :thinking:

Muovi asetetaan näin, jotta saadaan asennusalue sähkölle jne. Silloin ei tarvitse rei'ittää muovia rasioiden ym. ympärillä. Rei'itetty muovi voi johtaa siihen, että lämmin sisäilma pääsee seinään ja kohtaa siellä kylmempää ilmaa, mikä aiheuttaa kosteuden tiivistymistä. Kun rakennetaan muovilla, on varmistettava, että kaikki on täysin tiivis. Asennusalueen paksuus on yleensä 45 mm.

Viimeksi muokattu:
Helpoin tapa on ottaa 28x45 tai 34x45 naulat/ruuvit kiinni kattotuolien sivuille raakaponttia vasten ja sitten ottaa masoniittia ja naulata/ruuvata kiinni juuri kiinnitettyihin kattotuolien lautoihin. Aloita masoniitin asennus harjalta alaspäin jättäen muutaman senttimetrin limitystä, jos yksi masoniitti ei riitä harjalta räystäälle. Näin kosteus ei pääse valumaan masoniitin saumaan. Sinun on myös varmistettava tuuletus räystään kohdalla, jotta ilmaa pääsee ilmarakoon.

T
S Snickarkirre sanoi:
Yksinkertaisin on ottaa 28x45 tai 34x45 naulat/ruuvit ja kiinnittää ne kattotuolien sivuille raakaponttiin, sitten ottaa masoniitti ja kiinnittää naulat/ruuvit juuri kiinnitettyihin kattotuolien höyhenille. Aloita masoniitin asentaminen harjan kohdalta ja jatka alaspäin muutaman senttimetrin limityksellä, jos yksi masoniitti ei riitä harjalta räystäälle. Silloin mahdollinen kosteus ei voi valua masoniitin saumaan. Sitten sinun täytyy saada tuuletus alas räystäälle, jotta se pääsee ilmaväliin.
Riittääkö tuuletus alas räystäälle? Minulla on pulpettikatto.

Okei en ymmärtänyt, että se oli pulpettak. Mutta sinun tulisi myös pitää ilmanvaihto auki "nock" niin, että ilma voi kiertää. Ehkä olin vähän epäselvä aiemmin, huomasin kun luin viestini uudelleen. Tarkoitan siis, että laitat ruoteet niin, että ilmarako on 28 tai 34 mm. 45 tuntuu vähän overkill ja menetät hieman enemmän eristysarvoa, joten 28-34 mm riittää.

T
Ok, 28 tai 34 mm kuulostaa hyvältä.
Miten tuuletan harjalla?

Jos viet riman ja masoniitin koko matkan ilmarakoon paneelin kohdalla, lopetat siihen. Sitten kun paneloit, jätät raon raakaponttiin noin 28 mm, niin saat ilman kiertämään sekä paneeliin että kattoon samalla kertaa.

T
Tällaista tämä sitten?

Katettu rakenne terassilla, puupaneelit ja kermakattopaneelit asennettuna.

Juuri näin tarkoitin (y) älä unohda laittaa hyönteisverkkoa ilmarakoon ellei sinulla ole jo sitä. Jos aiot asentaa aluspontit, voit vain kiinnittää ne kattotuolien alapuolelle.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Tovin
  • Laddar…
T
S Snickarkirre sanoi:
Juuri näin, kuten tarkoitin (y) muista vaan laittaa hyönteisverkko tuuletusrakoon, jos et ole jo sitä tehnyt. Jos aiot laittaa aluskate, niin se voidaan vetää kattotuolien alapintaan.
Mahtavaa!
Vain kaksi kysymystä sitten. Ajattelin laittaa laudat kattotuolien alapintaan. Tuhoutuuko se tuuletusväli silloin?

Toiseksi ajattelin käyttää pystylaudoitusta, mikä tarkoittaa, että naulausruoteet ovat vaakasuorassa seinää pitkin. Tuhoutuuko se seinän tuuletusväli silloin?

Okei, sitä kutsutaan alusponttaukseksi eikä se tuhoa ilmanvaihtoa. Silloin kiinnitetään laudat kattotuolien alaosaan nauloilla/ruuveilla siten, että niiden väliin jää noin 10 mm rako. Sitten voit vain niitata hyönteisverkon kattotuolien alaosaan ennen kuin kiinnität alusponttauksen. Jos aiot asentaa pystypaneelin, sinun täytyy ensin kiinnittää pystylista, esimerkiksi 22x45, pystysuoraan seinän runkotolppiin ja sitten naulata pystylista läpi pystylistan runkotolppaan. Näin saat 22 mm:n ilmarakon paneelin taakse, ja sinne täytyy myös niitata hyönteisverkko. Tai ei ole pakko, mutta jos haluaa välttää, että ampiaiset ja muut epämiellyttävät olennot rakentavat pesiä ilmarakoon, silloin se on pakko. Jos käytät metallista hyönteisverkkoa, hiiret eivät myöskään pääse sisään.

• Tykkään
Dortmunder DAB ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.