Aikomuksena on purkaa kantava seinä ja asentaa sen sijaan HEB-palkki 180mm. Jänneväli on 4800mm. Rakennesuunnittelija on katsonut, että palkki on riittävä. Unohdin kuitenkin kysyä suunnittelijalta, mihin voin laskea palkin? Haluaisin vältellä lisää palkkeja, koska ne ovat kalliita ja raskaita. Voisiko palkin asentaa pystysuorille koolinkeille? Palkki itsessään painaa 380kg. Neljä kattotuolia lepää sen päällä, katon kaltevuus on 27 astetta ja lumivyöhyke on 2.5.

Eli kysymys yksi on, voiko sen tukea puukoolingeilla ja kuinka vahvoja niiden tulisi olla?

Olen ymmärtänyt, että palkki on eristettävä kondenssilta (ei tarvetta palosuojaukselle omakotitalossa). Ajattelin tehdä sen helposti ja ostaa ilmanvaihtoeristyssukan ja vetää sen palkin päälle, toimisikohan se?

Punainen piirustuksessa on se, mikä puretaan, ja musta viiva on palkki, joka asennetaan.

Ps. Piirustuksessa on myös savupiippu. Tämä ei ole enää olemassa, joten sitä ei voida käyttää tukena vastaavasti.

Kiitollisena vastauksista alan asiantuntijalta. :)

• Pohjapiirros, jossa näkyy asunto ja punainen viiva merkitsee purettavaa kantavaa seinää sekä musta viiva uuden HEB-palkin sijaintia. Mukana mittasuhteet.
  • Arkkitehtipiirustus talon julkisivusta ja poikkileikkauksesta näyttäen katon rakenteet ja kantavat seinät.
Viimeksi muokattu:
Hei! Jos suunnittelija on mitoittanut palkin ja tehnyt tarvittavat laskelmat, hänen pitäisi pystyä selvittämään pilarien mitat nopeasti. Kuormat on jo laskettu. Joten minun vinkkini on kysyä K:ltä.

En myöskään ymmärrä, miksi palkki pitäisi eristää kondensoitumista vastaan? Se on kai kokonaisuudessaan lämpimässä tilassa?

Lisäksi en voi olla miettimättä vielä yhtä asiaa, enkä halua olla ivallinen, mutta: talossasi näyttää olevan ristikkojattavat kattotuolit, jotka ovat normaalisti vapaasti kantavia ulkoseinien välillä - onko seinä todella kantava?

Mielestäni on myös liioiteltua eristää, en ole koskaan kokenut sen olevan ongelma.

Kokemus sanoo, että 6''6 (150x150) olisi sopiva dim, mutta en ole suunnittelija.

Sitten pidän matalaa profiilia eristyksen kanssa jonkin aikaa. Keskittyminen siirtyy nyt kysymyksiin:

1) Ovatko kattotuolit itsestään kantavia? Vain vastaukset joltain, joka todella tietää.
Jos ovat, kysymys kaksi ei enää ole ajankohtainen, jos eivät, toivotaan vastausta ja ehdotuksia.

2) Pitäisikö palkin toimia tukipylväänä vai roikkatukena? Toisin sanoen, pitäisikö minun asentaa se vintille ja antaa kattotuolien roikkua siinä vai pitäisikö minun nostaa se taloon??

JOS se tulee vintille, pitäisikö minun sitten valita liimapuuta teräksen sijaan, edut/haitat?

:x

• Rakennusluvan dokumentti, joka sisältää yksityiskohtia pohjasta, eristyksistä ja muiden rakenteiden mittauksista. Korostettu kohta koskee lämpöeristimiä.
  • Anteckning med byggdetaljer, inklusive information om bjälklag och takmaterial, daterad 15/3 1959.
ullberg
"Vapaasti kannatteleva ristikkojärjestelmä" jos se on rakennettu suunnitelmien mukaan, ei pitäisi olla huolta, mutta tuntuu oudolta, että suunnittelija on ehdottanut tätä, ehkä hän tietää jotain mitä emme tiedä, onko hän tarkastanut ja nähnyt jotakin ullakolla? vai onko tämä pohjakerroksessa / kellarissa?

EDIT: huomaan, että näyttää olevan sisääntulokerroksessa, tuntuu siltä, että sinun pitäisi keskustella suunnittelijan kanssa, jos on epäselvää onko sen oltava ullakolla vai asuintiloissa, tuntuu, että monet muutkin asiat voivat olla epäselviä...

/U

Suunnittelija on vain vilkaissut, laskenut nopeasti ja ehdottanut palkin paksuutta. Hän ei ole laskenut tai perehtynyt asiaan sen enempää. Mietin, että maksaisin jollekin siitä, että hän tekee sen, jotta voin syyttää jotakuta, kun kaikki menee pieleen.

Näen myös, että lukee itsestään kantava, mutta sitten sanotaan myös kantavia sisäseiniä, mikä hämmentää minua ja tekee minut epävarmaksi. Kuten sanot, se on sisäänkäyntitaso ja ullakko on kylmä ullakko. On makuasia, onko palkki sisällä vai ulkona.

Ehkä minun pitäisi kutsua tänne suunnittelija vastaava...

Viimeksi muokattu:
Näyttävätkö kattotuolit piirustuksessa samalla tavalla todellisuudessa? Jos on, ne ovat itsekantavia eikä sinun tarvitse palkkia. Jos taas kyseinen seinä sijaitsee kattotuolin solmukohdan alla, kannattaa ehkä miettiä uudelleen. 7 m jänneväli W-kattotuolilla ei koskaan pitäisi olla ongelma sillä kattokulmalla. Luulen, että sinun pitäisi tulkita rakennuskuvauksen teksti niin, että se on yleinen useille eri talotyypeille valmistajalta, mutta tapauskohtaisesti ei ole pystysuorasti kantavia sisäseiniä.

Kysy "rakennesuunnittelijaltasi", voiko kattotuolisi alipohja todella siirtää lumikuorman kyseiselle seinälle, kun se ei ole solmukohdan alla...

/Insinööri

Kiitos kaikista vastauksista. Käytin sekä henkselit että vyön ja tilasin 6 metrin liimapuutukipalkin 90X450. Se yksinään kestää lumikuorman, joten nyt olen varmasti turvassa. Ehkä heitän hukkaan 3000kr, mutta en uskalla ottaa riskiä.

Haukukaa minua te, jotka haluatte, mutta toivon olevani tyytyväinen tämän nössöratkaisuni kanssa. :D

Ps. Aion tehdä roikkuvan rakenteen turvallisuutta varten ja saadakseni kauniimman sisäkaton.

Katso tämä kuva.

• Kuva ullakosta, jossa on näkyvissä vastikään asennettu 6 metrin limittäinen liimapalkki ja eristemateriaalia.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.