4 466 lukukertaa ·
4 vastausta
4k lukukertaa
4 vastausta
Eristä vanha ulkorakennus.
Aion sisustaa ulkorakennuksen ateljeeksi ja kurssitilaksi. Minun täytyy eristää se. Panelia vasten on tuulensuojapaperi, seisovat laudat. Nyt kysymys kuuluu, mikä ero on käyttää mineraalivillaa, rockwoolia tai selluloosaa? Tarvitaanko mineraalivillalla höyrysulku, muovi? Vai voiko käyttää hengittävää samalla tavalla kuin selluloosan kanssa? Miten materiaalit eroavat eristyskyvyssä?
Seinät sitten verhottavat raakalautapontilla ja maalataan luultavasti munatemperamaalilla.
Kiitollinen nopeasta vastauksesta.
Maria Morasta
Seinät sitten verhottavat raakalautapontilla ja maalataan luultavasti munatemperamaalilla.
Kiitollinen nopeasta vastauksesta.
Maria Morasta
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mineraalivilla on joko kivivilla tai lasivilla. Rockwool on tuotemerkki kivivillalle. Kivivillalla on suurempi tilavuuspaino kuin lasivillalla, mutta tilavuuspaino voi silti vaihdella huomattavasti myös kivivillalle. Korkea tilavuuspaino ulkoseinässä edistää seinän lämmönhitauskykyä. Toisin kuin lasivilla ja kivivilla, selluloosakuidut ovat hygroskooppisempaa materiaalia, eli ne voivat varastoida enemmän kosteutta. Materiaalien välillä on paljon muita näkökulmia, mutta ne liittyvät enemmän itse valmistukseen. Kaikilla näillä materiaaleilla on yhtä suuri eristyskyky.
Diffuusiosulkutarve liittyy eniten lämmitysolosuhteisiin. Diffuusiosulku on tarkoitettu estämään lämpimän sisäilman vesihöyryn kondensoituminen seinän sisäpuolelle, kun se kohtaa kylmän pinnan. Lämmitetyissä tai satunnaisesti lämmitetyissä rakennuksissa ei tarvita diffuusiosulkua. Lämmitettyjen tilojen ulkoseinät, joissa on jonkinlaista mineraalivillaa eristeenä, tarvitsevat diffuusiosulun. Jos käytetään selluloosakuituja, voi toimia jonkinlainen höyryjarru. Lähes kaikilla selluloosakuitujen valmistajilla on omat suosituksensa tästä asiasta.
Kalkkitempera on maailman paras sisämaali puulle, jos seiniä ei tarvitse puhdistaa usein.
Diffuusiosulkutarve liittyy eniten lämmitysolosuhteisiin. Diffuusiosulku on tarkoitettu estämään lämpimän sisäilman vesihöyryn kondensoituminen seinän sisäpuolelle, kun se kohtaa kylmän pinnan. Lämmitetyissä tai satunnaisesti lämmitetyissä rakennuksissa ei tarvita diffuusiosulkua. Lämmitettyjen tilojen ulkoseinät, joissa on jonkinlaista mineraalivillaa eristeenä, tarvitsevat diffuusiosulun. Jos käytetään selluloosakuituja, voi toimia jonkinlainen höyryjarru. Lähes kaikilla selluloosakuitujen valmistajilla on omat suosituksensa tästä asiasta.
Kalkkitempera on maailman paras sisämaali puulle, jos seiniä ei tarvitse puhdistaa usein.
Tila/ateljee tulee lämmittää ilmalämpöpumpulla ja takalla. Tulee olemaan enemmän tai vähemmän lämmitetty (alhaisempi yölämpötila) kylmänä vuodenaikana. En pidä ajatuksesta seisoa ja maalata "muovipussissa". Pitäisikö minun valita selluloosa ja höyryjarru?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Siinä tapauksessa kyllä.
Remontoija
· Kalmar län
· 2 600 viestiä
Mitä tulee ajatukseesi "maalata muovipussissa", voidaan lisätä, että vaikka käytät hygroskooppista materiaalia ja höyrynsulkua, tuloksen tulisi olla ilmatiivis (mutta ei höyrytiivis verrattuna muoviin), joten mielestäni sen ajatuksen ei pitäisi ratkaista. Ilmanvaihdon tulisi tapahtua mieluummin hallitun ilmanvaihdon kautta, ei puoliksi avoimien seinien kautta.
Muuten olen vahva hygroskooppisten materiaalien kannattaja mieluummin kuin muovin ja mineraalivillan.
Muuten olen vahva hygroskooppisten materiaalien kannattaja mieluummin kuin muovin ja mineraalivillan.
Klikkaa tästä vastataksesi