Hei,

Olen sisustamassa huonetta vanhassa ulkorakennuksessa, jossa lattia nykyään koostuu vanhasta eristämättömästä valetusta laatasta, jossa on erilaisia syvennyksiä. Se ei ole huone, johon pitäisi saada sisäilmasto, mutta mahdollisesti se voidaan pitää pakkasenkestävänä ainakin. Siitä on tarkoitus tulla pieni verstas, jossa voin korjata mopoja ja polkupyöriä oli suunnitelmana, joten ei juoksevaa vettä eikä vaatimusta 20 asteen lämpöön.

Lattia on noin 3,4x4,2 m, jossa keskellä on "risti", missä huoneen oikealla puolella on kaksi syvennystä, jotka ovat noin 30 cm syviä ja seinä näiden välissä, joka on noin 13 cm leveä, ja vasemmalla puolella on syvennyksiä, jotka ovat noin 4-6 cm syviä seinällä, joka on noin 6 cm leveä.

Suunnitelmani lattialle on asettaa maaneristys solumuovilevyjä (XPS) suoraan betonille noin 50-60 mm, 45 mm koolauksia väliin asetettuna ja kiinnittää 15 mm vaneria koolauksiin suoraan eristyksen yläpuolelle. Sitten maalata jollain sopivalla maalilla, jotta saadaan se kohtuullisen tiiviiksi.

Vasemman puolen suurempien syvennysten päälle ajattelin ensin asentaa 45x145 koolauksen ja korottaa jäljellä olevia 15-20 cm seisovalla koolauksella syvennyksen keskellä. Eristyksen asetan suoraan vanerin alle asettamalla laudan koolaukseen, johon se voi nojata. Eristyksen alle tulee tyhjä tila, riskejä sen kanssa?

Seinät koostuvat osittain 60 mm lankkuseinästä, kuinka paljon eristystä tarvitaan lisäksi näihin? Olen lukenut jostain, että puu eristää hyvin.

Muut seinät ajattelin toteuttaa, ulkopaneelista katsottuna, tuulensuojapaperi, 95 mm villaeristys, 11 mm OSB-levy ja maalata jollain sopivalla maalilla. Mitä olen lukenut, muovia ei pitäisi tarvita tiloissa, jotka eivät ole niin alttiita vedelle ja suurille lämpötilaeroille.

Katto koostuu nykyään 165 mm purueristeestä, paitsi osassa, jossa se on poistettu vanhan vesivahingon vuoksi, siihen ajattelin korvata 165 mm villalla.

Asun Länsi-Ruotsissa ja harvoin on pidempiä jaksoja, jolloin pakkasta on alle -10 astetta talvella.

Vinkkejä ja ideoita otetaan vastaan, tämä toteutetaan mieluusti niin edullisesti kuin mahdollista, sillä koko ulkorakennus todennäköisesti saa perusteellisen remontin 5-15 vuoden kuluttua.

Yst. terv. Erik

Lattian eristäminen sisäpuolelta ei ole hyvä idea. Saat kosteutta, joka kulkeutuu sisäänpäin, ja jos lattialla on puupalkeja, syntyy hometta. Hyvin vähän lämpöä karkaa alaspäin, joten parempi tasoittaa lattia tasoitteella ja panostaa sen sijaan seiniin. Käytä mielellään puukuitueristystä, ja tarvitset vähintään 150 mm mutta mieluummin vähintään 200 mm. Katto kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Luulen, että Bauhausilla on jokin eristys, joka kestää kosteutta paremmin myös...

OK, tulee kuitenkin melkein 2 kuutiota täytettäväksi jos kaikki pitää tasoittaa, joten kai on parempi aloittaa vähän betonilla. Tai ehkä sepelillä.

Siksi halusin rakentaa korotetun lattian sen sijaan. Voiko kosteuteen liittyvän ongelman ratkaista platon-matolla? Tai pitäisikö vain jättää eristys pois lattiasta ja laittaa syllpapp tai vastaava niiden runkojen alle, jotka ovat suoraan betonissa kiinni?

Mutta onko välttämätöntä olla niin paljon eristystä seinissä tilassa, joka lämpiää vain vähän tai ehkä vain silloin kun tehdään jotain? Samalla "vain" 165 korkeus katossa, josta suurin osa lämmöstä menee ulos?

Terveisin Erik

Eikö kukaan muu ole lisännyt mitään?

Mitä olen lukenut, on ihmisiä, jotka eristävät kesämökkejä, piharakennuksia ja vastaavia vähemmällä eristyksellä kuin mitä olen ajatellut käyttää täällä.

Miten saan aikaan tasaisen lattian helpoiten ilman suurta piikkausta ja valetöitä?

Terveisin Erik

Koskien lattiaa. Miten käy, jos asennetaan koolattu lattia, sylpapp regaleiden alle mutta leikataan ilmanvaihtoaukot regaleihin, jotta siitä ei tule täysin suljettu tila, ja sitten asetetaan tuulensuojapaperi vanerilevyjen ja regaleiden väliin, jotta betonilaatta voi tuulettua ulkoilmaan seinien ilmarakojen kautta?

Kuinka tiheästi minun täytyy asettaa poikittaiset tukipuut lattiaan nyt, kun siinä ei ole eristystä?

Eikö kenelläkään muulla ole lisää ehdotuksia tai mielipiteitä?

Ystävällisin terveisin, Erik

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.