Hankin aiemmin Rubicson Climate Loggerin Kjell & Co:lta, [linkki]
Nyt käytän Raspberry Pi:tä Domoticzin ja Z-wave-antureiden kanssa valvontaan ja kirjaukseen. Viime vuosi näyttää tältä;
[kuva]
Ah, näen että olen tekemisissä aivan eritasoisen nörtin kanssa kuin itse olen Uteliaisuudesta, mihin hintaluokkaan tämä raspberry-ratkaisu asettui?
Ah, näen että minulla on tekemistä nörtin kanssa, joka on aivan eri kaliiperia kuin minä itse Uteliaisuudesta, mihin raspberry-ratkaisun kustannukset asettuivat?
Noin 1500-2000 kr. Yksi Raspberry, yksi Z-Wave Aeotec dongeli ja yksi Z-Wave Aeotec sensori 6.
Tässä on joitakin kirjattuja tietoja ryömintätilastani. Minulla on muovi maassa ja suljetut venttiilit. Kosteudenpoistaja on "yksinkertainen" Woods TDR28.
[kuva]
Kaaviossa ei ole vaakasuuntaista mittakaavaa, mutta tulkitsen, että kosteus on korkeimmillaan kesällä. Asennuksen jälkeen kuivain on laskenut kosteutta huomattavasti, mutta ei lämpötilaa.
Minulla on Corroventa 300TT2 -kostutin ja voin sanoa, että se tuskin lämmittää mitään näin talvella, sitä ei tarvita nyt. Koska perustus on muovitettu, ilmanvaihtoventtiilit tiivistetty ja ulkoilma on kylmempää kuin perustusilma, laskee suhteellinen ilmankosteus valtavasti. Kirjoitushetkellä minulla on 3°C ja 43% RH perustassa. Ulkona on -13°C ja 67% RH. Aion kokeilla laittaa solumuovin palkille ja katsoa mitä tapahtuu lämpötilalle. Kone ei käynnisty ennen kuin ulkona on paljon lämpimämpää kuin perustuksessa.
Muissa taloissa, joissa muovin päällä on hiekkaa, mikä oli yleistä 80- ja 90-luvulla, olen nähnyt betonipalkkien itkevän kondensoitumisesta. Laitoimme uuden muovin hiekan päälle ja laskimme ilmankosteuden 86 prosentista 58 prosenttiin. Hiekka oli imeytynyt kosteutta ulkopuolelta kapillaarisesti lävitseen
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.