1 677 lukukertaa ·
2 vastausta
2k lukukertaa
2 vastausta
Erikoistukimuuri ehdotus ja kysymys:
Ei huono projekti.
Se riippuu hieman kokemuksestasi. Jos rakennat "kotitekoisia" L-tukia kuvauksesi mukaan, anna raudoituksen nousta reippaasti ennen muurin muotin aloittamista. Betonia kuluu melko paljon, joten kannattaa tilata se sen sijaan, että valaisit tavallisella betonimyllyllä. Voit melko helposti laskea tarvitsemasi tilavuuden.
Pitkällä osuudella sinun tulee mahdollisesti miettiä myös liikuntasaumoja. Sinun täytyy myös huolehtia salaojituksesta ja tehdä hyvä pohjatyö. Kiviä ei voi kiinnittää jälkikäteen, se ei tule kestämään, vaan ne täytyy valaa paikalleen. Vaihtoehtoisesti muuraa muuri.
Se riippuu, miten sinulla on tilaa. Mutta muutama vinkki:
Koska sinulla on korkeuseroja, voit laittaa betonielementtejä, jotka ovat valmiiksi valettuja. Ne asennetaan melko nopeasti. Tällaisen arvioitu hinta on yleensä 1000 sek/m2. Kiinnitetään "sisäänpäin" myös elementtien avulla. (itse valitsin tämän ratkaisun)
Vaihtoehtoisesti voit muurata luonnonkivellä, mikä antaa hienon pinnan, mutta vaatii hieman "askartelua", mutta on tyylikästä.
Helpoin on varmaan käyttää kiviä, joilla on tukimuurille soveltuvia liitoksia. Näihin on erilaisia ratkaisuja saatavilla. Olen muistavinani, että keskimääräinen hinta on noin 500 - 600 sek/m2.
Tämä, mitä aiot tehdä, on melko rankkaa työtä. Kaksinkertaiset valutyöt sekä kaikki muottityöt.
Se riippuu hieman kokemuksestasi. Jos rakennat "kotitekoisia" L-tukia kuvauksesi mukaan, anna raudoituksen nousta reippaasti ennen muurin muotin aloittamista. Betonia kuluu melko paljon, joten kannattaa tilata se sen sijaan, että valaisit tavallisella betonimyllyllä. Voit melko helposti laskea tarvitsemasi tilavuuden.
Pitkällä osuudella sinun tulee mahdollisesti miettiä myös liikuntasaumoja. Sinun täytyy myös huolehtia salaojituksesta ja tehdä hyvä pohjatyö. Kiviä ei voi kiinnittää jälkikäteen, se ei tule kestämään, vaan ne täytyy valaa paikalleen. Vaihtoehtoisesti muuraa muuri.
Se riippuu, miten sinulla on tilaa. Mutta muutama vinkki:
Koska sinulla on korkeuseroja, voit laittaa betonielementtejä, jotka ovat valmiiksi valettuja. Ne asennetaan melko nopeasti. Tällaisen arvioitu hinta on yleensä 1000 sek/m2. Kiinnitetään "sisäänpäin" myös elementtien avulla. (itse valitsin tämän ratkaisun)
Vaihtoehtoisesti voit muurata luonnonkivellä, mikä antaa hienon pinnan, mutta vaatii hieman "askartelua", mutta on tyylikästä.
Helpoin on varmaan käyttää kiviä, joilla on tukimuurille soveltuvia liitoksia. Näihin on erilaisia ratkaisuja saatavilla. Olen muistavinani, että keskimääräinen hinta on noin 500 - 600 sek/m2.
Tämä, mitä aiot tehdä, on melko rankkaa työtä. Kaksinkertaiset valutyöt sekä kaikki muottityöt.
Pinottava muuri, hinta jonka mainitsin oli paikalliselta betonitoimittajalta, mikä St:erics kiville (luulen että se on nimi) oli silloin suurin piirtein se summa (muutama vuosi sitten). Voiko se olla muuttunut niin paljon?
Itselläni on muuri, joka vaihtelee korkeudeltaan suunnilleen kuin sinun ja olen käynyt läpi useita ratkaisuja.
Valaminen vie aikaa muottityöskentelyn kanssa (kuin perustuksen tekeminen mutta pystysuorassa). Kun valetaan tällainen muuri, on parasta antaa "kaiken kovettua" kerralla.
Mitä tulee kiviin, ne eivät romahda, mutta eivät kestä valettua seinää samalla tavalla (eroosio, vesi, pakkanen). Mutta niitä voi käyttää fixillä. (eikö tämä tule kalliiksi?) Siistiä ja helppoa, käytetään ulkomailla laattalattioiden tai muiden levyjen asentamiseen. (puhut, jos ymmärsin oikein, noin 7 cm paksuudesta ja X-leveydestä)
Miksi?, yksi ominaisuus laastilla verrattuna betoniin on se vedeneristys ja "huonosti imevät" ominaisuudet, joita valetulla betonilla on.
Itselläni on muuri, joka vaihtelee korkeudeltaan suunnilleen kuin sinun ja olen käynyt läpi useita ratkaisuja.
Valaminen vie aikaa muottityöskentelyn kanssa (kuin perustuksen tekeminen mutta pystysuorassa). Kun valetaan tällainen muuri, on parasta antaa "kaiken kovettua" kerralla.
Mitä tulee kiviin, ne eivät romahda, mutta eivät kestä valettua seinää samalla tavalla (eroosio, vesi, pakkanen). Mutta niitä voi käyttää fixillä. (eikö tämä tule kalliiksi?) Siistiä ja helppoa, käytetään ulkomailla laattalattioiden tai muiden levyjen asentamiseen. (puhut, jos ymmärsin oikein, noin 7 cm paksuudesta ja X-leveydestä)
Miksi?, yksi ominaisuus laastilla verrattuna betoniin on se vedeneristys ja "huonosti imevät" ominaisuudet, joita valetulla betonilla on.
Klikkaa tästä vastataksesi