Istun ja katselen kantelementtejä jne. levylle.

Voiko laskea pidemmän eliniän ja toiminnan, jos mitoittaa suuremmalle kuormalle?

Tavallinen pieni yksitasoinen rakennetalo, eli pieni kuorma.
Mietin käyttäväni 100mm Xps 300 kantelementeissä ja alimmassa eristyskerroksessa, sitten 200mm s200 yläkerroksessa.

Vai onko se turhaa?

Kiitos!

Mitä mieltä olette?

Miksi? Ei täytä mitään tarkoitusta. Rakennetaan korkeita rakennuksia ja on EPS S100 levyn alla.

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Miksi? Ei täytä mitään tarkoitusta. Rakennetaan tornitaloja ja EPS S100 on laatan alla
Koska ryömintämuodonmuutos pienenee ajan myötä. Pitäisi siten säilyttää eristyskykynsä pidemmän aikaa?

Onko jollakulla muilla mielipiteitä?

MrJay
Täysin tarpeetonta. Tavallinen talo (olettaen puurunko?) pärjää aivan yhtä hyvin EPS100:lla kuin XPS300:lla plaanassa. XPS:ää käytetään suurille pistemäisille kuormille, joita epäilen, että sinulla ei ole..

Itselläni on kivitalo, jossa on ylimääräisiä raudoituksia kestämään valtavia kuormia, ikään kuin se olisi pilvenpiirtäjä, EPS100 kolmessa kerroksessa, ja reunaelementit ovat tietysti EPS200:sta. Ei ongelmia.

Olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa.
Teoreettiset edut, kuten parempi eristysarvo ja vähäisempi pitkäaikaismuodonmuutos, eivät koskaan tule näkymään todellisuudessa.

G Gabbe1 sanoi:
Olen samaa mieltä aikaisempien kirjoittajien kanssa.
Teoreettiset edut, kuten parempi eristysarvo ja vähemmän pitkäaikaista muodonmuutosta, eivät koskaan tule näkymään todellisuudessa.
Kiitos vastauksesta! Onko mitään etua laittaa xps alimpana, kun on kyse mahdollisesta kosteudesta?

Ei, ei jos rakennat suositellulla tavalla, eli laittamalla kerroksen (10-20 cm) sepeliä eristyksen alle. Ja tietenkin on varmistettava, että mahdollinen ylimääräinen kosteus voidaan johtaa pois.

XPS imee toki paljon vähemmän kosteutta verrattuna solumuoviin, mutta jos rakennetaan oikein, ei laattojen alla pitäisi olla kosteudelle altistumista, edes alimmassa kerroksessa.

Jos olet saanut XPS:ää halvalla, niin käytä ihmeessä sitä. Muussa tapauksessa riittää, että käytetään S100, tai myös S80 toimii erinomaisesti. Solumuovi on kyllä kallista sellaisenaan.

MrJay
W Wallawhoa sanoi:
Kiitos vastauksesta! Onko etua laittaa xps alimmaksi, kun on kyse mahdollisesta kosteudesta?
XPS:n sanotaan olevan parempi kuin EPS veden imeytymisen määrässä, jos et asu suolla tai rakenna uima-allasta, niin se on yhdentekevää. Kosteusongelmat talon rakennuksessa ratkaistaan asettamalla kosteudenkestävä muovi 1. ja 2. kerroksen solumuovin väliin.

MrJay MrJay sanoi:
XPS: n sanotaan olevan parempi kuin EPS veden imeytymisen suhteen, jos et asu suolla tai rakenna uima-allasta, sillä ei ole väliä. Kosteusongelmat ratkaistaan talon rakentamisen yhteydessä laittamalla pitkäikäistä muovia kerrosten 1 ja 2 väliin solumuovia.
Nja. Mahdollisen muovin solumuovien väliin laitetaan estämään radonpitoisen ilman pääsy. Kosteuden osalta pyritään minimoimaan solumuovin kosteusrasitus laittamalla kapillaarikatkaiseva kerros sepeliä solumuovin alle.

MrJay MrJay sanoi:
XPS väitetään olevan parempi kuin EPS veden imeytymisen määrässä, jos et asu suolla tai rakenna allasta, se on yhdentekevää. Kosteusongelmat, kun rakennetaan taloa, ratkaistaan laittamalla vanhentumista kestävä muovi kerroksen 1 ja 2 välille solumuovia.
Muovi on siellä suojaamassa maaperän radonilta.

MrJay
Valoin itse kaksi levyä viikossa. Muovikalvo 0.2mm on tarkoitettu estämään kosteuden höyrymuodossa nousemista. Se, että se myös estää radonia (jos ei ole laitettu radonputkea), on plussaa. On jo monia ketjuja siitä, etsi ja löydät...

Maanpeitekangas ja sepeli olettavat, että ne asetetaan, jos ajatellaan valetun betonilaatan, muuten olisi melko typerää.

G Gabbe1 sanoi:
Nja. Ev. plast mellan cellplasten lägger man för att förhindra radonhaltig luft att leta sig in. När det gäller fukt så försöker man minimera fuktbelastningen på cellplasten genom att lägga ett kapillärbrytande lager makadam under cellplasten.
Olen ajatellut laittaa massiivipuulattian levyn päälle. Pitäisikö minun laittaa kalvo solumuovin väliin vai betonin päälle?

Olin laittanut sen betonin päälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.